۱ مهر ۱۳۹۵، ۰:۴۷
کد خبر: 82238794
T T
۰ نفر
سيف: نظام بانكي پشتيبان و حامي اقتصاد كشور است/نرخ سود بانكي معقول است

تهران- ايرنا- رييس كل بانك مركزي نرخ سود بانكي در كشور را منطقي ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهيلات و سپرده ها با توجه به تنگناي مالي نظام بانكي در حد معقول است و در شرايطي كه حدود 45 درصد منابع شبكه بانكي قفل شده، نظام بانكي با كاهش نرخ سود بانكي همپاي روند كاهشي نرخ تورم، همراهي مناسبي با فضاي اقتصادي كشور داشته است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي بانك مركزي، نشست تخصصي بررسي مسائل اقتصادي و پروژه هاي اقتصاد مقاومتي استان قزوين عصر چهارشنبه با حضور رييس كل بانك مركزي، استاندار قزوين، مسئولان اين استان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و برخي مديران عامل و اعضاي هيات مديره بانك ها در بانك مركزي برگزار شد.
در اين جلسه، درخواست هاي مسئولان استان از شبكه بانكي براي كمك به اشتغالزايي و ايجاد فرصت هاي شغلي، رونق بنگاه هاي اقتصادي به خصوص در بخش هاي كشاورزي و صنعتي با توجه به ظرفيت هاي استان و افزايش توان صادرات محصولات كشاورزي و صنعتي مطرح و بررسي شد.
ولي اله سيف نگاه بانك ها در اعطاي تسهيلات به بنگاه هاي كوچك و متوسط را غيرگزينشي خواند و گفت: هيچ محدوديتي در تأمين مالي بنگاه هاي كوچك و متوسط وجود ندارد و بنگاه هاي متقاضي تسهيلات مي توانند از طريق ثبت نام در سامانه بهين ياب و يا به صورت مراجعه مستقيم به بانك ها، براي دريافت تسهيلات اقدام كنند.
وي با تاكيد بر اينكه عزم شبكه بانكي بر رونق واحدهاي توليدي كوچك و متوسط در كل كشور است، گفت: شبكه بانكي تلاش مي كند تا پايان سال جاري و با دقت نظر در اعطاي تسهيلات، چرخ توليد تمام بنگاه هاي كوچك و متوسط را كه احياي آنها منوط به تخصيص اعتبار و تزريق نقدينگي است با رعايت اصل تخصيص بهينه منابع به واحدهاي داراي بازده اقتصادي، به حركت درآورد.
وي يادآور شد: همچنين اين تسهيلات تمام بخش هاي اقتصادي اعم از صنعت، معدن، تجارت، خدمات و گردشگري را شامل مي شود و در صورتي كه بانك ها از منابع كافي استاني براي ارائه تسهيلات بهره مند نباشند مي توانند كاستي هاي خود را از مركز تأمين كنند.
رئيس شوراي پول و اعتبار با اشاره به تلاش شبكه بانكي براي خروج اقتصاد از ركود اظهار كرد: نظام بانكي پشت سر ساختار اقتصادي و حامي آن است تا كشور بتواند به سمت هدف رشد و توسعه اقتصادي حركت كند.

*معرفي 1062 طرح به بانك ها در استان قزوين
استاندار قزوين در اين جلسه با تاكيد بر ظرفيت هاي توليدي اين استان گفت: بايد از ظرفيت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري استان قزوين استفاده شود چراكه اين استان از سابقه طولاني در حوزه كشاورزي، صنعت و نيز گردشگري برخوردار است و بايد تلاش كرد با برنامه هاي منظم و مدون از اين شرايط بهره برداري لازم را برد.
فريدون همتي با اشاره به فعاليت هاي صنعتي اين استان تصريح كرد: در حال حاضر گردش مالي بسياري از شركت هاي بزرگ استان قزوين در خارج از اين استان و در تهران اتفاق مي افتد و از اين بابت استان قزوين به پايتخت وابسته است.
وي ادامه داد: بايد تلاش شود جريان فعاليت هاي مهم و تأثيرگذار در اقتصاد استاني از تهران به استان قزوين حركت كند و بر اين اساس انتظار مي رود قزوين بيش از پيش در دايره تسهيلات دهي و گردش مالي قرار گيرد.
استاندار قزوين تسهيلات ارائه شده از سوي شبكه بانكي به واحدهاي كوچك و متوسط را موجب رونق توليد و اقتصاد دانست و گفت: در حال حاضر تعداد 2131 طرح در سامانه بهين ياب ثبت شده است كه از اين ميان 1062 طرح به بانك ها معرفي شده‌اند.
همتي يادآور شد: علاوه براين تاكنون مبلغ 118 ميليارد تومان تسهيلات از طريق ثبت در سامانه بهين ياب و مبلغ 144 ميليارد تومان از طريق مراجعه مستقيم به بانك ها، به بنگاه هاي توليدي اعطا شده است.
وي با درخواست از شبكه بانكي و دولت براي حل مشكل آب شرب در اين استان، گفت: مهم ترين خبري كه مردم استان قزوين منتظر شنيدن آن از رييس جمهور در جريان سفر به اين استان هستند، موضوع حل شدن آب شرب است.
شبك**1983**1917** خبرنگار: مرتضي رنجبران**انتشار دهنده: سيد محمدباقر نوربخش
۰ نفر