۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۵۳
کد خبر: 82227927
T T
۰ نفر
اعلام مخالفت جیش الحر و گروه های هم پیمان آن با آتش بس در سوریه

تهران - ایرنا - گروه موسوم به «جیش الحر» و تعدادی از گروه های مسلح مخالف دولت سوریه اعلام كردند كه آتش بس مورد توافق آمریكا و روسیه را نمی پذیرند.

به گزارش روسیا الیوم، این گروه كه بزرگ ترین گروه مخالف دولت سوریه به شمار می رود، در بیانیه مشتركی با تعداد دیگری از گروه های مخالف سوریه اعلام كرد: پیوستن به این آتش بس 'آینده انقلاب' را تهدید می كند و ممكن است منجر به از دست دادن مواضع و مناطق استراتژیك به نفع ارتش سوریه' شود.
این بیانیه كه پس از آغاز آتش بس از جانب گروه موسوم به 'ارتش آزاد سوریه' صادر شده، به امضای گروههایی چون 'جیش الاسلام' ، 'الفرقة 13' ، 'فیلق الشام' ، 'جیش النصر' ، 'الجبهه الشامیة' ، 'فیلق حمص' ، 'حركة نور الدین الزنكی' ، 'الفرقه الشمالهة' و 'لواء صقور الجبل' رسیده است.
گروه احرار الشام نیز با صدور بیانیه جداگانه ای همین موضع را اتخاذ كرده است.
این گروه های تروریستی، آتش بس را فاقد ضمانت های واقعی، ابزارهای نظارتی یا اقدامات تنبیهی برای دولت سوریه درصورت نقض آتش بس اعلام كرده اند.
انتقاد دیگر این گروه ها، خارج كردن گروه جبهه النصره از فهرست گروه های مورد نظر در این توافق آتش بس عنوان شده و این تصمیم گیری را مصداق معیارهای دوگانه مشكوك و غیرقابل قبول خوانده اند.
در این بیانیه همچنین آمده است : با هدف قراردادن جبهه فتح الشام(جبهه النصره ) یا هرگروه دیگر مخالف دولت سوریه به شدت مخالفیم.
در مذاكرات روز جمعه بین «سرگئی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه و «جان كری» همتای آمریكایی وی در ژنو، دو طرف درباره دور جدید آتش بس فراگیر در سوریه توافق كردند؛ این توافق از روز دوشنبه اجرایی شد.
روسیه و آمریكا همچنین درباره ایجاد مركز مشترك هماهنگی ها برای انجام حملات هوایی به مواضع گروه ترویستی داعش در سوریه توافق كردند كه یك هفته پس از اجرای آتش بس اجرایی خواهد شد.
مسكو و واشنگتن در مساله سوریه اختلافات عمیق دارند و مهم ترین مساله مورد اختلاف دو طرف، همكاری معارضان سوری با گروه های تروریستی بویژه جبهه النصره است.
روسیه بارها از آمریكا خواسته، گروه های معارض سوری تحت نفوذ خود همچون «احرارالشام» را برای جدا شدن از گروه های تروریستی تحت فشار قرار دهد.
شبك**6002**1021
۰ نفر