۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۲
کد خبر: 82224548
T T
۰ نفر
پیگیری مصوبات سفرهای استانی / دعوت جهان اسلام به حل مشكلی فراتر از حج

تهران- ایرنا- فرمان رییس جمهوری به تمام وزارتخانه ها و نهادهای عمومی و دولتی به همكاری برای اجرای دقیق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در مهرماه و دستور اختصاص اعتبارات برای اجرای مصوبات سفرهای استانی كاروان تدبیر و امید از مهمترین رویدادهای خبری حوزه دولت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، هفته جاری همزمان با موسم حج پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به مسلمانان سراسر جهان منتشر شد كه معظم له در این پیام از سوء مدیریت و بی كفایتی سعودی ها در برگزاری حج انتقاد كردند و از دولت‌ها و كشورهای اسلامی خواستند برای مدیریت مكه و مدینه به فكر راه حل اساسی باشند. پیام رهبر انقلاب بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشت.
رییس جمهوری نیز در همین راستا روز چهارشنبه همزمان با ایام نخستین سالگرد شهادت نزدیك به 500 نفر از حاجیان ایرانی، به طور قاطع تاكید كرد كه دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت.
پیگیری مصوبات استانی دولت تدبیر و امید همچون هفته های گذشته از سوی دكتر روحانی؛ دستور اختصاص اعتبارات و تكمیل طرح های نیمه تمام؛ تشكیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهوری، تشكیل جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست جهانگیری از جمله رویدادهای مهم هفت روز گذشته دولت بود.
این هفته همچنین دبیر كل جدید اوپك و رییس مجلس ملی فرانسه كه میهمان تهران بودند، جداگانه با رییس جمهوری دیدار كردند.
روز چهارشنبه كه طبق روال معمول جلسه هیات دولت برگزار می شود؛ معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با ارایه گزارشی در این جلسه اعلام كرد كه وضعیت ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآور در شاخص‌های جهانی 42 رتبه بهبود یافت.
اعضای هیات دولت در این جلسه گزارش معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری را كه درباره برنامه مشاركت دستگاه‌های اجرایی در شتاب‌دهی اقتصاد دانش بنیان بود، مورد بررسی قرار دادند.
بر این اساس، ایران در بهبود معیار خروجی دانش و فناوری 48 رتبه، در زمینه بهبود در خروجی‌های خلاق 53رتبه و در زمینه بهبود بلوغ بازار و كسب و كار به ترتیب 19 و 25 رتبه رشد داشته است.


** تصویب آیین‌نامه اجرایی شناسه ورهگیری كالا / رفع نواقص طرح شبنم
هیات دولت همچنین به منظور بهبود در امر تسهیل تجارت و ایجاد بسترهای لازم جهت اجرایی كردن نظام شناسه‌های كالا و رهگیری، آیین‌نامه اجرایی شناسه و رهگیری كالا را مصوب كرد.
از جمله اهداف تصویب این آیین‌نامه می‌توان به شناسایی و رهگیری كالاهای وارداتی و تولیدی از مبادی مجاز ورودی و خلق كالا تا سطح عرضه، مدیریت زنجیره تأمین و چگونگی تبادل اطلاعات شناسه‌ها با سایر سامانه‌ها‌ی حوزه قاچاق كالا، تدوین آیین‌نامه شناسه كالا و رهگیری جهت شفاف‌سازی و مقابله موثر با پدیده‌ قاچاق و رفع نواقص طرح شبنم اشاره كرد.

**وزارت خارجه مسوول كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی شد
هیات دولت؛ وزارت خارجه را نیز مسوول كمیسیون مشترك اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی تعیین كرد كه پیش از این، وزارت امور اقتصادی و دارایی عهده دار این مسوولیت بود.

**دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت
اهمیت سخنرانی رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت نیز كمتر از مصوبات نبود. رییس قوه مجریه در این جلسه تاكید كرد كه دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.
روحانی گفت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی‌تدبیری و بی كفایتی افرادی كه مسئولیت حج را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.
رییس‌ جمهوری با بیان اینكه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناك و دردناك برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی كه برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر كرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی، نظاره‌گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.
سپس روحانی خاطر نشان كرد: دولت عربستان در قبال بی‌كفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود كه خود را از آن رها كند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.
وی در عین حال تأكید كرد: البته اگر مشكل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف كردن آن پیدا كرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی كه در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و كودكان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

** مشكلی فراتر از حج
رییس‌ جمهوری با یادآوری این نكته؛ كه مشكل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح كرد: كشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشكلات موجود و تنبه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یكسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی كلمه در مكه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر كشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی كنند

**دیدار دبیر كل جدید اوپك
عصر همان روز یعنی سه شنبه «محمد سانوسی باركیندو» نیجریه ای، دبیر كل جدید سازمان اوپك كه به تهران آمده بود، با رییس جمهوری دیدار كرد.
رییس‌ جمهوری در دیدار وی تأكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار و بهبود قیمت نفت كه مبتنی بر عدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای كشورهای تولید كننده نفت باشد، حمایت خواهد كرد.
وی در این دیدار با اشاره به اینكه معتقدیم در شرایط ناعادلانه بازار و قیمت نفت، همه كشورهای صادركننده و حتی مصرف كننده نفت متضرر خواهند شد، گفت: بی ثباتی و كاهش قیمت نفت نه تنها به ضرر كشورهای عضو است بلكه متناسب با هدف بزرگ حفظ محیط زیست در جهان نیز نخواهد بود كه امیدواریم با تدبیر و همكاری و هماهنگی اعضای اوپك، قیمت نفت به شرایط با ثبات و عادلانه‌ای بازگردد.

**دیدار رییس مجلس ملی فرانسه
كلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه نیز كه یكی دیگر از میهمانان این هفته تهران بود، روز سه شنبه با رییس جمهوری دیدار و گفت و گو كرد.
روحانی در این دیدار، با اشاره به امضای سند نقشه راه تقویت همكاری‌ها و روابط مشترك، تاكید كرد كه اجرای سریع و دقیق توافقات، فیمابین تحولی ملموس در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تهران – پاریس ایجاد خواهد كرد.
روحانی، به امضای ده‌ها سند همكاری میان بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و فرانسه در جریان نخستین سفر خود به اروپا پس از توافق هسته ای اشاره كرد.
رییس دولت یازدهم اظهار داشت: شاهد پیشرفت در اجرای برخی از این تفاهمات هستیم و اجرای كامل آنها می‌تواند تحولی در روابط تهران – پاریس ایجاد كند.
رییس جمهوری، نقش پارلمان های دو كشور را در توسعه همكاری ها و دستیابی به اهداف مشترك حائز اهمیت برشمرد.
روحانی گفت: توافق هسته‌ای فضای جدیدی را برای همكاری آفرید كه باید از آن به بهترین شكل استفاده كنیم. از جمله فرانسه و ایران دارای توانمندی ها و امكانات فراوانی هستند كه می تواند در مسیر توسعه همكاری‌های دو دولت و منافع دو ملت بكار گرفته شود.

** گزارش سه استاندار به رییس جمهوری
این هفته در ادامه پیگیری های مصوبات سفرهای استانی كاروان تدبیر و امید، مجید خدابخش، سید مهدی صادقی و حسن صادق لو استانداران اردبیل، قم و گلستان در دیدارهای جداگانه با رییس جمهوری، گزارشی از آخرین اقدامات اتخاذ شده درباره مصوبات سفر استانی كاروان تدبیر و امید، سرمایه گذاری ها و روند توسعه و پیشرفت استان های مربوطه ارائه كردند.
رییس جمهوری در این نشست ها، بر ضرورت رونق اقتصادی و اشتغالزایی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی تاكید و دستورات لازم را برای اختصاص اعتبارات و تكمیل طرح های نیمه تمام و پروژه های آغاز به كار شده در سفرهای استانی صادر كرد.

**فرمان رییس جمهوری در مورد سرشماری نفوس و مسكن
روز دوشنبه 15 شهریور رییس جمهوری با صدور فرمانی تمام وزارتخانه ها و نهادهای عمومی و دولتی را به همكاری برای اجرای دقیق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در مهرماه مكلف كرد.
سرشماری عمومی نفوس و مسكن كه طی مهر و آبان امسال اجرا می شود، به اعتقاد رییس جمهوری اجرای منظم آن برای دستیابی به تصویری واقع‌بینانه از جامعه ایران، كار بزرگی است كه همكاری جدی ملت و دولت را می‌طلبد.

**اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیب های آن
رییس جمهوری همچنین عصر یكشنبه گذشته در جلسه هیات دولت گفت كه دولت با همان تأكیدی كه برای تقویت رشد و رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و جذب سرمایه های داخلی و خارجی دارد، همزمان اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیب های آن را در اولویت كار خود دارد.
در این جلسه دولت با عضویت آستان قدس در كارگروه توسعه زیارت فرهنگ رضوی موافقت كرد و آیین نامه اجرایی شورای رقابت اصلاح شد.


**جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
اما معاون اول رییس جمهوری نیز هفته گذشته را با برنامه های كاری متنوعی پشت سر گذاشت. جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر دوشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
جهانگیری در این جلسه با اشاره به تعیین اعضای دولت برای پیگیری اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف كشور خاطرنشان كرد: مسئولیت پیگیری اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در سه استان لرستان، آذربایجان شرقی و كرمان برای نخستین بار بر عهده وزیر كشور گذاشته شد كه نتایج مثبت و قابل قبولی به همراه داشته است.
معاون اول رییس جمهوری، اولویت دولت را حمایت از ایجاد اشتغال در برخی از رشته های شغلی و مناطق محروم كشور ذكر كرد و گفت: عدم توجه به توسعه اشتغال پایدار می تواند تبعات منفی زیادی برای كشور ایجاد كند.
در این جلسه مقرر شد بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار از سوی اعضای جلسه مورد بررسی قرار گیرد و ظرف دو هفته آینده به همراه طرح ایجاد اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به شكل یك بسته واحد تكمیل و ارائه شود.
در این نشست همچنین قرار شد كارگروهی متشكل از وزارت اقتصاد، بانك مركزی، سازمان برنامه و بودجه كشور، مركز آمار و سه نفر از اقتصاددانان عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای بررسی پیش نویس برنامه ارزیابی عملكرد اقتصاد كشور براساس شاخص های اقتصاد مقاومتی تشكیل شود و اصلاحات لازم در این بسته اعمال گردد.

**دستور رسیدگی به حادثه دیدگان طوفان و سیل
نخستین ساعات صبح جمعه ۱۲ شهریور كه طوفان شدید و بارش بی وقفه باران، خسارات سنگینی به منازل مسكونی و تاسیسات شهری و روستایی استان های مازندران و گلستان وارد كرده بود، سبب شد تا جهانگیری دستور رسیدگی به حادثه دیدگان طوفان و سیل در این دو استان را دهد و از دو استاندار بخواهد كه به فوریت با بسیج امكانات به آسیب دیدگان كمك رسانی كنند.
شركت در شصت و یكمین همایش سراسری سازمان حراست كل كشور، دیدار وزیر انرژی الجزایر و حضور در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری است كه هفته گذشته انجام شد.
سیام**9012**1553
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست