۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82223848
T T
۰ نفر
نارضایتی های گسترده مردمی در عربستان به خاطر مشكلات معیشتی

تهران - ایرنا - در آستانه شروع تعطیلات عید قربان نارضایتی ها و اعتراضات بسیاری از شهروندان سعودی به خاطر شرایط نامناسب معیشتی در این كشور بالا گرفته و به فضای مجازی كشیده شده است.

به گزارش ایرنا مردم عربستان سعودی با دست به دست كردن كاریكاتوری كه نماد سه معضل فقر، بیكاری و گرانی است، به سیاست های دولت این كشور اعتراض كرده و خواستار بهبود شرایط معیشتی هستند.
به عقیده كارشناسان، عربستان به رغم تولید روزانه بیش از 10 میلیون بشكه نفت و درآمدهای نفتی فراوان از مشكلات عمده ای در زمینه بی عدالتی اجتماعی رنج می برد.
از سویی دیگر در عید سعید قربان كه توسط اهل سنت و اعراب حوزه خلیج فارس به نام «العید الكبیر» شناخته شده و بزرگترین جشن دینی سال به شمار می رود، خانواده های عرب هزینه های سنگینی را صرف قربانی كردن گوسفند، مسافرت و یا برگزاری میهمانی های مجلل می كنند.
به عنوان مثال، نتایج تحقیقات در این زمینه كه در كویت منتشر شده، نشان می دهد هر خانواده كویتی در عید قربان بیش از 1500 دینار (معادل 15 میلیون تومان) را برای تفریح و یا امور اینچنینی هزینه میكند.
بر اساس گزارشی كه از سوی موسسه كاپیتال اكونومیكس منتشر شده است، شهروندان سعودی به دلیل گرانی و تورم چهار و نیم درصدی، تعطیلات عید قربان پیش رو یكی از سخت ترین شرایط چند سال اخیر را تجربه خواهند كرد.
افزایش نرخ بنزین نیز تاثیر قابل توجهی بر كاهش قدرت خرید شهروندان عربستانی داشته و بسیاری از خانواده ها مجبور به كم كردن هزینه های خود شده اند.
بیكاری با نرخ 11.5 درصد در عربستان هم یكی دیگر از مشكلات پیش روی مردم این كشور است كه تاثیری منفی بر سطح جامعه داشته است.
در دو سال اخیر منابع خبری و موسسات اقتصادی بر اساس شاخص های آماری، از سیر نزولی اقتصاد عربستان و چالش های مالی این كشور سخن به میان آورده اند.
كسری بودجه عربستان در سال 2015، معادل 16.3 تولید ناخالص داخلی این كشور بود، كه این میزان نسبت به سال میلادی پیش از آن 13 درصد رشد داشته است؛ ذخایر ارزی خارجی عربستان سعودی نیز در سال 2015 به 116 میلیارد دلار كاهش یافته است.
گزارش های منتشر شده حاكیست برنامه‌های دولت سعودی برای مهار هزینه‌‌ها و كاهش وابستگی به صادرات انرژی، بارانه های بنزین، برق و آب را كاهش داده و این مساله مصرف‌كنندگان عربستانی را تحت فشار قرار داده است .
این گزارش ها همچنین نشان می دهند عربستان قصد دارد دستمزد كارمندان دولتی را كاهش دهد و بر اساس برنامه‌ دولت، تا سال 2020 دستمزدهای بخش دولتی از 45 درصد به 40 درصد از هزینه‌ها كاهش می‌یابد.
به طور كلی، اقتصاد عربستان در حال حاضر با چالش ها و مشكلات متعددی مواجه است؛ مهمترین این مشكلات، تسلط دولت بر اقتصاد و وابستگی 73 درصد بودجه به درآمد نفت است. این مسئله سبب شد بیش از 70 درصد نیروی كار عربستان در استخدام حكومت باشند.
خاورم**320**1663**
۰ نفر