۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۰۱
کد خبر: 82206297
T T
۰ نفر
آمريكا بزرگترين مقصد آثار و اشياء تاريخي اصلي و تقلبي از عراق و سوريه است

بغداد-ايرنا- منابع بين المللي درحالي از افزايش و رونق معاملات قاچاق اشياي تاريخي تقلبي از عراق و سوريه در بازارهاي منطقه خبر مي دهند كه براساس تازه ترين گزارش رسانه هاي انگليسي، آمريكا همچنان بزرگترين مقصد و بازار سياه آثار غارت شده اصلي و تقلبي عراق و سوريه از سوي تروريست هاست.

يك سايت عراقي موسوم به 'اسكاي عراق'، روز شنبه به گزارشي از روزنامه تايمز لندن، درباره رونق گرفتن بازار سياه اشياء تقلبي، استناد كرده كه براساس آن گفته شده، 'به دنبال استقبال علاقه مندان به جمع آوري اشياء ارزشمند تاريخي و يا به قولي كلكسيونرها، به آثار غارت شده از عراق و سوريه توسط گروه هاي تروريستي، كار و بار سازندگان اشياء تقلبي نيز رونق گرفته است'.
در اين گزارش به برخي آثار از جمله انجيل، قرآن، مجسمه و سكه هاي تقلبي و حتي نسخ خطي تقلبي كه به عنوان عتيقه جات در بازارهاي سياه به فروش رفته ، اشاره مي شود و اينكه مقصد همه اين اشياء و عتيقه جات و آثار اصلي و تقلبي تركيه و لبنان است و از آنجا به بازار سياه بزرگ آمريكا انتقال مي يابد.
در گزارش تاكيد شده كه هزاران قطعه اثر ارزشمند و قيمتي توسط گروه هاي تروريستي سرقت شده و از عراق و سوريه، طي سال هاي گذشته به تركيه و لبنان انتقال يافته است كه ارزش آن ميليون ها دلار برآورد مي شود.
آوريل 2015 ميلادي نيز اينديپندنت ديگر نشريه انگليسي، در يك گزارش از قاچاق اشياء ارزشمند تاريخي، از وجود دلالان و واسطه هاي تركيه اي خبر داده بود كه اين آثار را از طريق تركيه به ساير نقاط جهان از جمله اروپا و آمريكا منتقل مي كنند.
در همين حال مامون عبدالكريم مديركل آثار باستاني و موزه هاي سوريه در بيان جذابيت بازار سياه اشياء تاريخي، گفته كه طي 3 سال گذشته نسبت قاچاق قطعات تقلبي عرضه شده به لبنان از 30 درصد به 70 درصد افزايش يافته است.
اما، مقام هاي آمريكايي كه كشورشان در سيبل اتهامات در خصوص غارت آثار عراق و سوريه قرار دارد، در چارچوب يك توافقنامه فراگير با بغداد كه مربوط به قرارداد دو كشور پيش از خروج نظاميان آمريكايي از عراق در سال 2011 است، بارها قول داده اند كه به دولت عراق در بازگرداندن اشياء تاريخي كمك كنند.
با اينحال هنوز گزارشي كه تاييد كند آمريكايي ها مقدار يا بخشي از اين آثار را به عراق بازگردانده باشند، وجود ندارد.
آمريكايي ها همچنان به غارت موزه ها و تخليه امكان تاريخي و انتقال اشياء ارزشمند به خارج از عراق در طول دوران اشغال متهم هستند. آنها در حالي كه پرونده امنيتي عراق را در اختيار داشته و عملا مسئوليت امنيت شهرها و مراكز اصلي اداري را عهده دار بودند(البته در كسوت اشغالگر)، در دوره منازعات فرقه اي سال هاي 2006 تا 2009 هيچ اقدام جدي در برابر غارت مراكز نگهداري آثار تاريخي اين كشور نكردند و اجازه دادند اين مراكز مورد دستبرد قرار گيرد.
بعدها برخي گزارش ها فاش ساخت كه نظاميان آمريكايي در آن سال ها خود در غارت و انتقال آثار گران قيمت به خارج از عراق دست داشته اند.
از ديگر نكاتي كه عراقي ها را به خشم مي آورد، اينكه ارتش آمريكا پس از اشغال عراق در 2003 ميلادي، يكي از پايگاه هاي نظامي خود را در حله مركز استان بابل در مركز عراق و در جوار شهر تاريخي بابل برپا كرد كه درباره آن نيز حرف و حديث هاي زيادي وجود دارد، از جمله اينكه مي گويند، آمريكايي ها طي سال هاي 2003 تا 2011 ، به اين آثار دست اندازي و با توجه به قرار داشتن در جوار ديوارهاي بابل باستاني، بخش هايي از آن را تخريب و ويران كردند.
خاورم*4*1770*شبس*1613

سرخط اخبار جهان