۱۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۴۸
کد خبر: 82017192
T T
۰ نفر
ديپلمات: ايران با احياي جاده ابريشم به قطب تجاري منطقه بدل خواهد شد

تهران - ايرنا - نشريه ژاپني ديپلمات در گزارشي با بررسي ابعاد مختلف احياي جاده ابريشم با ورود اولين قطار ترانزيتي چين به ايران نوشت: اين طرح در قالب بخشي از تلاش پكن براي يكپارچه سازي كشورهاي منطقه، ايران را به قطب تجاري حوزه اوراسيا بدل خواهد كرد.

اين مقاله كه به قلم دكتر «سودا راما چندران» محقق و روزنامه نگار هندي و كارشناس امور سياسي و امنيتي در حوزه كشور هاي جنوب آسيا نوشته شده، قطار «يي وو - تهران» را كه فوريه گذشته ميلادي (بهمن 1394) احياي جاده ابريشم در مسير ايران و چين را كليد زد، «تاريخ ساز» و عامل توسعه روابط دو كشور توصيف كرده است.
پيش بيني مي شود سطح تجارت پكن و تهران كه از 4 ميليارد دلار در 2003 به بيش از 53 ميليارد دلار در سال 2013 رسيده بود، در سال هاي آينده با تقويت روابط تجاري دو كشور همچنان به روند رو به افزايش خود ادامه دهد.
در سفر ماه ژانويه (بهمن 1394) «شي جين پينگ» رئيس جمهوري چين به تهران، دو كشور توافق كردند كه سطح تجارت خود را به بيش از 600 ميليارد دلار در دهه پيش رو افزايش دهند.
خط ريلي مستقيم ايران و چين كه بخشي از طرح ابتكاري «يك كمربند، يك جاده» رئيس جمهوري چين است، در كنار تسهيل روابط تجاري دو كشور، مي تواند نقشي مهم در تبديل ايران به قطب تجاري مهم منطقه اوراسيا داشته باشد.
اين طرح يك منبع در آمد براي ايران و عامل استحكام پيوند اقتصادي اين كشور با مركز و شرق آسيا و نيز اروپا است.
«آريامن باتنگر» مشاور امور سياسي، صلح و امنيت موسسه «فردريش ابرت» هند در اين رابطه مي گويد : قطار «يي وو - تهران» نشانگر برنامه چين براي يكپارچه سازي منطقه و سرمايه گذاري ويژه اين كشور در سال هاي اخير در ايران و آسياي ميانه به خصوص در حوزه زيرساختي است.
وي مي افزايد : با اين حال اين تنها يكي از پروژه هاي توسعه ارتباطات منطقه اي چين و موجب پيوند اين كشور به آسياي مركزي، خليج فارس و غرب آسيا است.
اين در حالي است كه پروژه ريلي جاده ابريشم گاهي از سوي كارشناسان با كريدور اقتصادي چين و پاكستان مقايسه مي شود.
(خطوط ريلي اين كريدور اقتصادي قرار است بندر گوادر در جنوب غربي پاكستان را با عبور از ايالات «خيبر پختونخوا» و «بلوچستان» به شهر كاشغر چين متصل كند.)
«راجا موهان» تحليلگر امور استراتژيك برجسته هندي در اين رابطه مي گويد : مسير تجاري ايران با خطرهاي امنيتي كمتري مواجه است.
وي مي افزايد : عبور خطوط راه آهن از رشته كوه هاي قراقروم (در كريدور اقتصادي پاكستان و چين) خود يك چالش بزرگ مهندسي است.
موهان در ادامه مي گويد : اين در حالي است كه كريدور اقتصادي ايران و چين تنها نيازمند بازسازي خطوط ريلي در مسير ميان چين، ايران و آسياي ميانه است.
نشريه ديپلمات در پايان اين گزارش با اشاره به دو دستگي در ميان مقام هاي هند به عنوان رقيب تجاري و سياسي چين در واكنش به طرح ابتكاري اين كشور، با «شيام ساران» وزير امور خارجه پيشين هند به گفت و گو پرداخته است.
وي معتقد است : بخشي از ويژگي هاي اين طرح در حقيقت مي تواند موجب تقويت ارتباط هند با بازارهاي مصرفي و منابع مورد نياز اين كشور شود.
ساران مي افزايد: دهلي نو در عوض ديدن بندر گوادر پاكستان به عنوان رقيب هند در پروژه توسعه بندر چابهار، بايد با تهران و چين در توسعه بنادر ايران و راه ها و خطوط ارتباط ريلي اين كشور مشاركت نمايد.
آساق ** 9386**1565
۰ نفر