۶ آذر ۱۳۹۴، ۰:۲۷
کد خبر: 81855610
T T
۰ نفر
سولانا: اسپانیا باید به احترام فرانسه برای مبارزه با داعش تصمیم بگیرد

مادرید- ایرنا- «خاویر سولانا» رئیس سابق سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا پنجشنبه شب گفت: به احترام فرانسوی ها، مهم است كه اسپانیا قبل از انتخابات 20 دسامبر (29 آذر) در مورد حمایت از این كشور در نبرد علیه داعش تصمیمی اتخاذ كند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، سولانا در حالی‌ این بیانات را اظهار كرد كه در كنفرانسی كه اتحادیه مدیترانه، انجمن اتاق های بازرگانی مدیترانه و اتاق بازرگانی بارسلونا در این شهر در مورد توسعه منطقه مدیترانه برگزار كردند، شركت داشت.
وی ادامه داد: من نمی‌ خواهم به دولت اسپانیا درس یاد بدهم اما معتقدم كه فرانسه دوست خوب اسپانیاست، لحظات دشواری را می‌ گذراند و بر این باورم كه یك گفت وگوی صادقانه و جدی بین اسپانیا و فرانسه، برای دیدن اینكه چگونه می‌ شود در نیازها مؤثرتر بود، مهم است.
سولانا در پاسخ به این پرسش كه آیا با این امر موافق است كه دولت اسپانیا نتواند هیچ تصمیمی تا پس از انتخابات 20 دسامبر اتخاذ كند، یادآور شد: انتخابات نزدیك هستند، تبلیغات انتخاباتی در حال آغاز شدن است و هرگونه تصمیم كه گرفته شود، مطمئناً بعداً اجرا خواهد شد.
سولانا ابراز كرد: مهم است كه اسپانیا یك تصمیم اتخاذ شده داشته باشد. اگر ما آماده همكاری هستیم یا اینكه واقعا می‌ خواهیم از زیر مشكل فرانسه شانه‌ خالی‌ كنیم؟ باید یك پاسخ بله یا خیر به فرانسه داد.
در هر حال، رئیس سابق سیاست خارجه اتحادیه اروپا یادآور شد كه مشكل همكاری با فرانسه چیزی نیست كه حتماً باید با بمباران یا استقرار ارتش در خاك سوریه و عراق حل شود.
وی اذعان كرد كه بسیار نگران تفرقه جامعه بین المللی كه از مدت ها قبل آغاز شده، است و اكنون زمانی است كه باید دید طرفین چگونه با مسأله سوریه و تروریسم اسلامگرای افراطی روبرو می‌ شوند.
در این راستا، سولانا اذعان كرد كه سرنگونی جنگنده روسی از سوی تركیه، چیز خوبی‌ نیست؛ زیرا اكنون یك مذاكره در اجلاس وین بسیار دشوار خواهد بود.
سولانا از سوی دیگر اوضاع نسبت به داعش را بسیار شكننده و از همه وخیمتر در مدیترانه تا این زمان توصیف كرد و به همین دلیل، همكاری بین شمال و جنوب را ضروری دانست .
مقام اسپانیایی اظهار كرد كه هدف اجلاس وین، یافتن یك راه حل برای مشكل سوریه است و بدون آن نمی‌ شود مشكل پناهجویان و داعش را حل كرد و به همین خاطر، اجلاس وین باید بر روی صلح متمركز شوند.
شبك**اروپام*5*491**1504

سرخط اخبار جهان