۲ آبان ۱۳۹۴، ۶:۰۵
کد خبر: 81810502
T T
۰ نفر

عزاداری شب عاشورای سالار شهیدان در اروپا

۲ آبان ۱۳۹۴، ۶:۰۵
کد خبر: 81810502
عزاداری شب عاشورای سالار شهیدان در اروپا

تهران - ایرنا - مراسم عزاداری سالار شهیدان كربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در شب عاشورا با حضور شیعیان و علاقه مندان اهل بیت (ع) در نقاط مختلف اروپا از جمله صربستان، یونان ، ایتالیا ، انگلیس و اسپانیا برگزار شد.

** بلگراد
به گزارش ایرنا از بلگراد، در این مراسم كاركنان سفارت و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم بلگراد، جمعی از دانشجویان و شیعیان صربستان و دیگر كشورهای مقیم صربستان با حضور در حسینیه مدرسه سفارت ایران در بلگراد به عزاداری پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی علیزاده نجار» از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم درسخنانی به ریشه های واقعه جانسوز كربلا پرداخت و بر ضرورت زنده نگه داشتن اهداف نهضت حسینی تاكید كرد.
سوگواران حسینی در ادامه این مراسم با نوحه خوانی و سینه زنی به عزاداری پرداخته و در رثای سالار شهیدان اشك ماتم ریختند.
** آتن
گزارش خبرنگار ایرنا از آتن نیز حاكی است، مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی (ع) جمعه شب با حضورعاشقان سالار شهیدان درسالن اجتماعات پارس در یونان برگزارشد.
دراین مراسم حزن و اندوه « بهنام بهروز» سفیرجمهوری اسلامی ایران، كاركنان سفارت و دیگرنهادهای جمهوری اسلامی ایران همراه با خانواده های خود، جمعی ازدانشجویان ایرانی، تجار، ایرانیان و مسلمانان دیگر كشورهای مقیم یونان حضورداشتند.
حجت الاسلام والمسلمین «سید ابوالحسن نواب» در سخنانی با اشاره به اهمیت قیام امام حسین( ع) ویاران وفایش در احیای دین اسلام، گفت: امام حسین(ع) برای احیا و بقای دین اسلام كه به دست یزیدیان درآستانه نابودی قرارگرفته بود، قیام كرد و جان خود و فرزندانشان را در راه خدا فدا كرد.
وی با اشاره به اینكه امام حسین (ع) برای مال دنیا ویا رسیدن به حكومت دنیوی قیام نكرد، اظهار داشت: امام حسین (ع) با توجه به شرایط نامناسبی كه یزید و طرفدارانش درجامعه ایجاد و اسلام ناب محمدی را به انحراف كشیده بودند قیام كرد تا جلوی فساد، ظلم وخودخواهی یزید را بگیرد و دین اسلام را حیات دیگری بخشد.
عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در این مراسم با نوحه خوانی و مرثیه سرایی درسالروز شهادت سرور آزادگان جهان و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند.
همچنین مراسم عزاداری دیگری نیز در مهدیه افغان ها، جعفریه شیعیان پاكستانی و گلزار زینب(س) شهرآتن با حضور عاشقان ثارالله برگزار شد.
گزارش رسیده حاكیست، حضور شیعیان مقیم آتن و دیگرشهرهای این كشور در مراسم عزاداری حسینی امسال در مقایسه با سال های گذشته چشم گیرتر بود.
**رم
در همین حال خبرنگار ایرنا از رم پایتخت ایتالیا هم گزارش كرد كه شیفتگان حضرت امام حسین علیه السلام با حضور پر شور خود در آیین عزاداری شب عاشورای سالار شهیدان به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.
این مراسم با حضور شیعیان ایرانی و غیر ایرانی در مجتمع آموزشی شهید باهنر و موسسه اسلامی امام مهدی (ع) در شهر رم برگزار شد.
در این آیین سفرای ایران در واتیكان و ایتالیا، كاركنان نهادها و نمایندگی های جمهوری اسلامی در این كشور و همچنین دانشجویان، ایرانیان مقیم و شیعیان ایتالیایی حضور داشتند.
حجت الاسلام «محمد جواد ابوالقاسمی» معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم ضمن تاكید بر ضرورت زنده نگه داشتن واقعه جانسوز كربلا، به ابعاد معنوی و اجتماعی قیام حسینی پرداخت و فلسفه قیام امام حسین (ع) را دگرخواهی خواند.
وی در این مراسم كه به همت رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی در رم برپا شد، گفت: امام حسین (ع) چون دگرخواه بود حركتی مصلحانه كرد، قیام او مردمی و برای احیای زندگی و اصلاح جامعه، كمك به محرومان و رفع غم از خانواده ها بود.
مراسم عزاداری دیگری نیز در موسسه اسلامی امام مهدی (ع) در رم با حضور شیعیان ایرانی و غیر ایرانی برگزار شد.
**مادرید
كاركنان سفارت ایران در اسپانیا به همراه خانواده هایشان، شیعیان مقیم مادرید از ملیت های مختلف و بویژه هموطنان ایرانی مقیم این شهر در شب عاشورا ، به یاد سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش یكپارچه به سوگ نشستند.
به گزارش ایرنا، دل باختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و عاشقان امام حسین(ع) جمعه شب با حضور گسترده در مجلس روضه و عزاداری موسسه آل البیت مادرید ، در غم شهدای كربلا بر سر و سینه زدند و اشك ماتم ریختند.
تلاوت قرآن كریم، قرائت زیارت عاشورا، برپایی مجلس روضه، نوحه سرایی و سینه زنی از ویژه برنامه شب عاشورا بود كه با حضور گسترده مسلمانان ملیت های مختلف پس از نماز مغرب و عشا و تا پاسی از شب به زبان های مختلف در این مركز برگزار شد.
'علی‌ رضا اسماعیلی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در این راستا در سخنانی گفت: حادثه عاشورا و قیام عاشورا مایه عزت ما و همه مسلمین است.
وی افزود :آثار قیام امام حسین (ع) از زمان شهادت آن حضرت آغاز شد و همچنان ادامه دارد و همه ائمه (ع) تاكید دارند كه نهضت امام حسین (ع) بایستی زنده نگه داشته شود.
عرب زبانان و اسپانیایی زبانان مقیم مادرید نیز كه با حضور بسیار چشمگیر خود موجب حفظ شعائر اسلامی و احترام به مجلس عزای حسینی شدند؛ از سخنان خطیبان مجلس عزای حسینی، شیخ 'ابو ابراهیم' و حجت الاسلام والمسلمین 'علی‌ الصالح' در خصوص ابعاد، اهداف و علل قیام و نهضت امام حسین (ع)، بهره مند شدند.
شیعیان در انگلیس در شب عاشورای حسینی اشك ماتم ریختند
**لندن
مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب باوفای ایشان، در شب عاشورای حسینی، با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)در مساجد، حسینیه‌ها و تكایای شهرهای انگلیس برگزار شد.
به گزارش ایرنا، هزاران تن از شیفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) جمعه‌شب در شب عاشورا، در مركز اسلامی انگلیس، مجمع جهانی اسلام، مسجد آیت‌الله خویی، مجمع امام حسین(ع) و مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند.
جمعیت كثیری از شیعیان مكتب مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) از همه ملیت‌های مسلمان در شب عاشورا در مركز اسلامی انگلیس در لندن حضور یافتند و با برپا كردن مراسم سوگواری و عزاداری، عشق و ارادت قلبی خود به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع ) و شعور اسلامی در حفظ شعائر اسلامی را به نمایش گذاشتند.
در مراسم شب عاشورا ، همچون شب های گذشته پس از تلاوت آیاتی از كلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین معزی در خصوص درس‌هایی از عاشورا و قیام امام حسین (ع) به سخنرانی پرداخت.
وی عنوان كرد: قیام عاشورا علاوه بر داشتن ابعاد عاطفی، دارای جریانات عقلانی است كه لازم است به آنها توجه شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی گفت: قیام عاشورا همان‌طور كه امام حسین (ع) فرمودند، یك انتخاب میان زندگی با ذلت و خواری و پذیرش ظلم و ستم و یا شمشیر و مرگ با عزت بود و آن حضرت، مرگ باعزت و شهادت در راه خدا را انتخاب كردند.
اروپام*462*436*461*491*1613

سرخط اخبار جهان