۱۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۴۰
کد خبر: 81556374
T T
۰ نفر

قطب آب درماني خراسان جنوبي

۱۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۴۰
کد خبر: 81556374
قطب آب درماني خراسان جنوبي

بيرجند - ايرنا - آبگرم معدني هلال فردوس در خراسان جنوبي از جاذبه ها و قابليت هاي گردشگري با خواص طبي و درماني اعجاب انگيز، سالانه پذيراي تعداد زيادي از ميهمانان نوروزي و گردشگران است.

آبگرم معدني فردوس با قدمت 200 ساله، چشمه اي طبيعي است كه در فاصله 22 كيلومتري مسير فردوس به مشهد واقع شده و از دل صخره اي مي جوشد.

پس از زمين لرزه سال 1347، آب اين چشمه آبگرم كاملا خشكيد، ولي بعد از دو سال خود به خود شروع به جوشيدن كرد و جاري شد.

اين چشمه با دهستان مهرانكوشك و برون از توابع فردوس فاصله چنداني ندارد و از جاده بجستان به خوبي نمايان است.

در خصوص سابقه پيدايش آن مثل سابقه خود فردوس اطلاع دقيقي در دست نيست، اما از نقل قول پيشينيان چنين بر مي آيد كه از قرنها پيش به صورت چشمه اي بياباني كه از دل صخره مي جوشد و املاح خود را به صورت شوره تا مسافتي طولاني بر جاي مي گذارد، وجود داشته است.

گفته مي شود از حدود دو قرن پيش خانه اي سنگي بر روي اين چشمه بنا شده بود كه مردم براي درمان بسياري از امراض به اين محل عزيمت مي كردند.

به مرور زمان اطراف اين چشمه اندكي توسعه يافته و ساختماني براي استفاده از آب گرم به صورت حوض مانند پديد آمد كه در نهايت به حمام عمومي داراي خزينه و وانهاي خصوصي آبگرم تغيير يافته است.

براساس مطالعات زمين شناسي، فردوس بر روي يكي از گسلهاي زلزله قرار دارد و آب اين چشمه از مجاورت با گدازه هاي آتشفشاني حرارت پيدا كرده و به بيرون راه مي يابد.

در زلزله سال 47 اين چشمه به كلي خشكيد، چون با جا به جا شدن لايه هاي زمين، سفره هاي آب معدني اين ناحيه پايين رفته بود، اما پس از حدود دو سال به تدريج جاري شد و در حالي كه آب آن هيچ حرارتي نداشت، رفته رفته به دماي سابق بازگشت.

درخصوص ماهيت آب معدني فردوس بايد گفت كه يكي از معدود چشمه هاي شفابخش ايران است كه بيماران داراي دردهاي مفصلي و روماتيسمي و همچنين كساني كه از بعضي از بيماريهاي پوستي نظير اگزما و عفونتهاي قارچي رنج مي برند، نتايج خوبي از اين چشمه مي گيرند.

دماي آب به قدري بالاست كه تقريبا حرارتي گزنده دارد و حضور در آن بيش از 10 دقيقه طاقت فرسا مي شود.

سديم، پتاسيم، منيزيم، مس، روي و تركيبات گوگرد از تركيبات موجود در اين آبگرم است.

با مقايسه اي كه نسبت به نمكهاي محلول در آب اين چشمه با نمكهاي موجود در لجن ها با خاصيت درماني ساحل درياچه اروميه در ناحيه بندر شرفخانه به عمل آمده، اين نتيجه حاصل شده كه بعضي از اين تركيبات در هر دو مشترك هستند.

اين آبگرم معدني توجه علاقه مندان زيادي از سراسر كشور به ويژه استان هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي ، سيستان و بلوچستان، كرمان ، فارس و هرمزگان كه در مسير جاده ترانزيتي جنوب به شمال و شمال شرق و آسياي ميانه مي باشد را به خود جلب كرده است.

مدير عامل منطقه نمونه گردشگري مجتمع آبگرم معدني هلال فردوس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: از 29 اسفند ماه پارسال تا دهم فروردين ماه جاري با 11 هزار و 477 خودرو ، 57 هزار و 385 نفر به اين محل وارد و از امكانات اين آبگرم بهره مند شده اند.

حسين اكبري مي افزايد : اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

وي با اشاره به اينكه اين مجتمع بزرگترين مركز اقامتي خراسان جنوبي است يادآور مي شود: مجتمع آبگرم معدني هلال فردوس در سال 86 در سفر هيات دولت به استان به عنوان منطقه نمونه گردشگري مصوب شد.

به گفته وي، اين مجتمع هم اكنون به استخر آب درماني، وان هاي خصوصي، سوئيت هاي اقامتي با تمام امكانات، اتاق هاي ارزان قيمت، رستوران، شهر بازي و فضاهاي ورزشي و تفريحي نيز مجهز است.

35 اتاق چهار تخته، 22 سوئيت ويلايي مجهز، 30 كانكس و 50 تخته چادر نيز در اين مجتمع اسكان مسافران نوروزي و گردشگران را تامين مي كند.

گزارش ها نشان مي دهد در سال گذشته 456 هزار نفر از امكانات مجتمع آبگرم معدني هلال فردوس استفاده كردند.

گزارش از: مريم پنجابي

6054 /1596

سرخط اخبار استان‌ها