۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81552206
T T
۰ نفر
نویسنده عرب : دخالت نظامی خارجی در یمن محكوم به شكست است

تهران-ایرنا- «عبدالباری عطوان »سردبیر روزنامه اینترنتی «رأی الیوم' در مقاله ای در خصوص تجاوز نظامی عربستان به یمن نوشت : تجربه نشان داده است هر گونه دخالت نظامی خارجی در یمن با شكست مواجه می شود .

عطوان نوشت : اینكه پادشاه عربستان 185فروند هواپیمای جنگی برای بمباران یمن بسیج می كند ، این به معنای تغییر سیاست های عربستان است اما باید دانست این كار سرشار از خطرهای بی شمار است و نتایج آن مشخص نیست .

عطوان افزود : هیچ شكی در این نیست كه عربستان از نظر نظامی بسیار قدرتمندتر از یمن است ، این كشور هواپیماهای اف-15 و اف-16 و سامانه پدافند هوایی پیشرفته ای دارد و همچنین بیش از 150 هزار نیروی نظامی در اختیار دارد اما در مقابل یمنی ها، سلاح های ابتدایی و قدیمی دارند ، عربستان طی سه سال گذشته 150 میلیارد دلار برای خرید هواپیما و تانك هزینه كرده كه این مبلغ برابر با 40 سال یا حتی بیشتر بودجه كل كشور یمن است. اما مسئله این است كه در جنگ های كنونی ، برتری نظامی تضمین كننده پیروزی نیست ، مگر نه اینكه آمریكا و متحدانش سه هزار و 500 بار به مواضع داعش در سوریه و عراق حمله كرده اند اما این حملات نتوانسته است داعش را شكست دهد.

سردبیر رأی الیوم در ادامه نوشت : یمن سرزمینی عجیب و مردمان آن بسیار سرسخت اند و شاید صنعا تنها پایتختی است كه هیچ گاه خارجی ها نتوانسته اند آن را به اشغال در آورند ؛ عثمانی ها ، پرتغالی ها و انگلیسی ها از به اشغال در آوردن صنعا حذر می كردند و حتی ملك عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان از ملك فیصل پسرش كه قصد به اشغال درآوردن صنعا را داشت ، خواست فورا بازگردد .

' یمنی ها اساسا جنگجویان سرسختی هستند و انصارالله نیز طرفداران زیادی در داخل یمن دارند و از سوی دیگر ریاست جبهه مقابل جنبش انصار الله شخصی است ضعیف كه فاقد تجربه و كاریزما است ، از سوی دیگر روحیه و اعتقادات سربازان در میادین جنگ نقش زیادی در تعیین نتایج آن دارد زیرا كسانی كه برای دفاع از سرزمین و كرامت خود می جنگند ، انگیزه بسیار بیشتری برای جنگ نسبت به سربازان زمینی مهاجم و همچنین نیروهایی كه از ارتفاع بالا اقدام به بمباران منطقه ای می كنند ، دارند .

این نویسنده فلسطینی تبار ساكن لندن اضافه كرد : عربستان اعلام كرده است هدف از این حملات حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری قانونی یمن است اما چطور می توان مشخص كرد كه چه كسی قانونی و چه كسی غیر قانونی است؟ و بر اساس چه معیارهایی می توان این كار را انجام داد ؟ بر اساس معیارهای كودتای نظامی ؟یا معیارهای دموكراسی ؟.

مگر محمد مرسی رییس جمهوری سابق مصر مشروعیت قانونی نداشت؟ ، چرا وی را بركنار كردند و چرا این كشورها برای حمایت از او دست به دخالت نظامی در مصر نزدند؟ ( و بر عكس خود عربستان یكی از عوامل سرنگون كردن حكومت وی بود ) مشكل این است كه این روزها كسی منطق را نمی فهمد و به هر حال سوالی كه اینجا مطرح می شود این است كه یمن طی دو یا سه سال آینده چگونه خواهد بود ، عربستان و متحدانش چگونه خواهند بود ؟

' شكی در این نیست كه عربستان از نظر نظامی بسیار قدرتمند تر از جنبش انصارالله و یمنی ها است اما واقعیت این است كه انصارالله نیروی رزمی و انسانی قدرتمندی دارد و ممكن است آن ها نیز در آینده از تجریه حزب الله لبنان ، كپی برداری كنند و تبدیل به یك قدرت موشكی در شمال یمن و در مرزهای جنوبی عربستان شوند .'

این نویسنده ساكن لندن خاطر نشان كرد : هواپیماهای ناتو طی تنها چند هفته كار جنگ در لیبی را یكسره كردند و نظام قذافی سرنگون شد اما نتیجه چه شد ؟هرج و مرج و فعالیت گسترده شبه نظامیان تندرو مانند القاعده و انصار الشریعه و اخیرا داعش و در این میان یمن نمی تواند استثنا باشد و در این حال این كشورها با این مسئله چگونه برخورد خواهند كرد ؟

عطوان در ادامه تاكید كرد عربستان دست به ماجراجویی خطرناكی زده است و شاید در دامی به نام جنگ فرسایشی افتاده باشد ، جنگی طولانی مدت .عربستان نام این تجاوز را طوفان قاطعیت گذاشته و البته آمریكا نیز نام حمله به عراق را طوفان صحرا گذاشت ؛ آمریكا با 500 هزار سرباز و با آن قدرت نظامی بزرگ خود وارد عراق شد اما پس از 10 سال ناچار شد با شكست از آن خارج شد ، عربستان با قدرت محدود خود چه می تواند بكند ؟آمریكا و متحدانش 15 سال است كه درگیر تبعات ناشی از این حملات اند و سعی می كنند اشتباهات خود را جبران كنند .

عطوان در پایان نوشت : یمن لانه زنبور یا بهتر بگوییم خانه مارهای بسیار سمی است و عاقلانه ترین كار وارد نشدن و ماجراجویی نكردن در این كشور است .

خاورم **2041**1579
۰ نفر