۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۱۳
کد خبر: 81523897
T T
۰ نفر
برنامه خروج از ركود مهم ترین اقدام دولت برای بهبود اقتصاد است

تهران - ایرنا - یك كارشناس اقتصادی گفت: در یك سال گذشته، بهترین و موثرترین اقدامی كه دولت یازدهم برای اقتصاد انجام داده تدوین برنامه خروج از ركود اقتصادی است كه هم جای تشكر دارد و هم مورد اقبال كارشناسان قرار گرفته است.

مهدی پازوكی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنكه مشكلات اقتصادی بدون برنامه ریزی و صرفا با گذشت زمان حل نمی شوند، اظهار داشت: مساله مهم در برنامه خروج از ركود این است كه 10 درصد اجرای این برنامه مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی، 20 درصد وظیفه بانك مركزی و 70 درصد دیگر مربوط به سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی است كه تاكنون احیا نشده است.

وی ادامه داد: باید سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی احیا شود كه متاسفانه تعلل در این زمینه به نفع اقتصاد نیست، هرچند شورای عالی اداری احیای این سازمان را تصویب كرده اما هنوز اتفاقی نیفتاده و این سازمان احیا نشده است.

پازوكی اضافه كرد: اگرچه اكنون زمان تنظیم و تدوین بودجه است اما بهترین زمان احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز هست لذا اگر این سازمان به صورت واقعی احیا نشود و از نیروهای كارآمد اقتصادی در این بخش استفاده نشود قطعا رسیدن به اهداف راهبری برنامه های دولت مشكل است. بنابراین برای راهبری اهداف برنامه های خروج از ركود، باید سازمان مدیریت و معاونت برنامه ریزی احیا شود.

این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: كاهش نرخ ارز كه با كاهش انتظارات تورمی جامعه همراه بود مدیون سیاست خارجی خردمندانه دولت یازدهم است.

پازوكی گفت: احمدی نژاد انتظارات تورمی را به شدت افزایش داد كه خوشبختانه با آمدن دولت یازدهم و تدوین سیاست های مناسب، بخصوص سیاست خارجی این انتظارات كاهش یافت.

وی ادامه داد: سیاست خارجی دولت یازدهم بسیار قابل دفاع است چرا كه با انتخاب یك دیپلمات برجسته سیاست خارجی را فعال كرد و این دیپلمات برجسته با تیم خود توانست در انجام امور مربوطه بسیار موفق عمل كند.

این اقتصاددان با بیان آنكه اقتصاد هنوز نیاز به كار كارشناسی دارد و دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت دهد، تصریح كرد: برای بهبود اقتصاد همزمان با كاهش قیمت نفت، باید پایه مالیاتی افزایش پیدا كند و جلوی معافیت های مالیاتی و فرار نهادها از دادن مالیات هم گرفته شود كه همه اینها به عهده سازمان های مدیریت برنامه و مالیاتی است.

وی با تاكید بر اینكه افزایش نرخ مالیات بر ركود اقتصای موثر است، اضافه كرد: باید سیستم مالیاتی را كمك كرد در عین حال كه نباید نرخ مالیات افزایش پیدا كند، بنابراین برای بهبود اقتصاد باید این سیستم را سامان دهی و از اطلاعات و تكنولوژی نوین استفاده كرد و روش های سنتی را كنار گذاشت.

این كارشناس اقتصادی خاطرنشان كرد: اقتصاد بی رحم است، در اقتصاد باید با مشكلات برخورد علمی كرد كه اگر دولت با مشكلات اقتصادی برخورد علمی كند در چارچوب علم اقتصاد دولت یازدهم موفق ترین دولت سال های اخیر خواهد بود ولی اگر به همان روش قبل عمل كند در بلندمدت دچار مشكل خواهیم شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مدیران میانی اقتصاد كنونی ما همان مدیران دولت قبل هستند كه این امر سبب نابودی اقتصاد كشور شد به عبارتی تفكر احمدی نژادی در مدیریت میانی دولت یازدهم هنوز هم وجود دارد كه باید برچیده شود و این مدیران كنار بروند.

پازوكی ادامه داد: همانطور كه گفتیم بخشی از كاهش نرخ تورم و تورم انتظاری مدیون سیاست خارجی خردمندانه دولت یازدهم است بنابراین باید در حوزه اقتصاد هم مدیرانی كه برای اقتصاد مثمرثمر نیستند از بدنه دولت خارج شده و به جای آنها مدیران كارآمد و فهیم اقتصادی مشغول به كار شوند.

پازوكی گفت: اینكه دولت گهگاهی در تلویزیون به مردم گزارش می دهد و صادقانه با مردم حرف می زند، جای تشكر دارد ولی در حوزه اقتصادی هنوز دولت نمره خوبی ندارد و باید تلاش بیشتری از خود انجام دهد.

اقتصام(4)س.م**1558
۰ نفر