۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۲۹
کد خبر: 81460569
T T
۰ نفر
روحانی: خشونت و وحشی‌گری علیه هر ملتی با هر نژاد و مذهبی محكوم است

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با تأكید بر اینكه به اعتقاد ما خشونت و وحشی‌گری در هر سرزمینی، علیه هر ملتی با هر نژادو مذهبی محكوم است، گفت: برای ما به همان نسبت كه كشتار مردم عراق، پاكستان، افغانستان، لبنان و سوریه محكوم است، اگر تروری در پاریس، لندن، برلین و یا واشنگتن هم انجام شود، محكوم است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یكشنبه در دیدار «ایوانیس كاسولیدیس» وزیر امور خارجه قبرس، به شرایط و تحولات منطقه اشاره كرد و افزود: شرایط امروز خاورمیانه و حتی حوزه مدیترانه، نیازمند آن است كه همكاری‌های بیشتری با یكدیگر بویژه در زمینه مقابله با افراطی‌گری، تروریسم و خشونت داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید با تقویت همكاری‌های خود در زمینه مبارزه با خشونت و افراط‌ گری، اجازه ندهیم در منطقه خاورمیانه و اطراف دریای مدیترانه، خشونت و افراطی‌گری گسترش یابد و باید جلوی آنها، گرفته شود.

رییس جمهوری در ادامه افزایش‌ همكاری‌ دو كشور در زمینه توریسم و موضوعات فرهنگی و علمی را مورد تأكید قرار داد و گفت: ایران و قبرس ظرفیت‌های بسیار خوبی از لحاظ فرهنگی دارند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از لحاظ علمی و دانشگاهی و نیز فراهم كردن، شناخت دو ملت از تمدن یكدیگر ،همكاری‌های لازم را انجام دهد و می‌توانیم بویژه در زمینه توریسم ارتباط بسیار نزدیكی با یكدیگر برقرار كنیم.

روحانی همچنین روابط دو كشور را تاریخی و نشأت گرفته از دو تمدن بزرگ ایران و یونان دانست.

وی با تأكید بر اهمیت گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و نیكوزیا، گفت: ایران و قبرس ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند و ایجاد تحرك بیشتر در این عرصه‌ها به نفع دو ملت است.

رییس جمهوری با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران به دنبال برقراری روابط صمیمی‌تر و همكاری‌های نزدیك‌تر با اتحادیه اروپا و قبرس است، اظهارداشت: در شرایط كنونی روابط تهران با اتحادیه اروپا روز به روز وضعیت بهتری پیدا می‌كند و قبرس به عنوان عضو این اتحادیه، می‌تواند نقش مؤثرتری در تقویت هر چه بیشتر مناسبات و همكاری‌های ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد.

ایوانیس كاسولیدیس وزیر امور خارجه قبرس نیز در این دیدار با بیان اینكه دولت و ملت قبرس احساس نزدیكی و علاقه‌مندی بیشتری با ایران دارند، گفت: امروز یك فرصت بزرگی نصیب ما شده كه همكاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف بیش از پیش گسترش دهیم و با همكاری همه جانبه، راه‌هایی برای رهایی از افراط ‌گرایی و خشونت كه هیچ مرزی نمی‌شناسد و همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پیدا كنیم.

وزیر امور خارجه قبرس خواهان گسترش سطح همكاری های دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی با تهران شد و گفت: سال 2013 قبرس از بحران اقتصادی شدیدی رنج می‌برد و مشكلات زیادی برای اقتصاد ما بوجود آمد و شاید بخشی از آن بخاطر تحریم‌هایی است كه متأسفانه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده و این موضوع ،موجب عدم تعادل تجاری شده است.

وی تصریح كرد: قبرس به دنبال استفاده از همه پتانسیل‌های موجود برای تقویت روابط خود با ایران است و در این راستا هیأت‌های تجاری و بازرگانی در ماه‌های آینده به تهران سفر خواهند كرد و امیدواریم پیشرفت‌های خوبی در زمینه تعاملات اقتصادی بین دو كشور ایجاد شود.

وزیر امور خارجه قبرس با اشاره به اینكه تحركات و تغییراتی در سیاست‌های اتحادیه اروپایی در زمینه مبارزه با تروریسم، بخصوص در نحوه مواجهه با موضوع سوریه ایجاد شده، اظهار داشت: امروز اتحادیه اروپا در زمینه سوریه به دنبال راه‌حل‌های صلح‌آمیز می‌گردد و به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه فكر می‌كند.

وی افزود: اشتباهات زیادی در گذشته از جمله در عراق و لیبی انجام شده كه امروز تبعات آن را همه مشاهده می‌كنند، لذا نباید اجازه دهیم چنین وضعیتی تكرار شود.

وزیر امور خارجه قبرس با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه، اظهار داشت: یكی از اشتباهات مهم كنفرانس‌های صلح ژنو، عدم حضور ایران بود و معتقدیم بدون همكاری همه كشورها، اینگونه كنفرانس‌ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

كاسولیدیس گفت:در بازگشت از این سفر و در دیدار نماینده عالی اتحادیه اروپا تأكید خواهم كرد كه برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه همه كشورها باید حضور و مشاركت داشته باشند و نباید استثنایی در این زمینه وجود داشته باشد.

سیام*9254**1449
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست