۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81426489
T T
۰ نفر

نگراني ها ؛ از نان تا توليد ملي

۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81426489
نگراني ها ؛ از نان تا توليد ملي

تهران- ايرنا- در سرمقاله روزنامه «مردم سالاري« با عنوان «نگراني ها ؛ از نان تا توليد ملي» به قلم «انوشيروان پارسا» مي خوانيم: مردم سالاري نياز ضروري هر ملت است و آزادي بيان ، آزادي و امنيت اجتماعي و امنيت اقتصادي ، عدم وجود فساد ، آرامش رواني جامعه و حفظ منافع ملي و ... جزيي از خواسته هاي هر ملتي در پرتو دموكراسي خواهي است . علاوه بر اين موارد پرسش و انتقاد از اشخاص و مسوولين حق مسلم هر جامعه است كه اين حق مسلم را مي توان زمينه اي براي انجام امر به معروف و نهي از منكر سازنده دانست و اينچنين عملكرد و نقد هايي باعث پيشرفت جامعه و جلوگيري از فساد اداري و مالي مي گردد.

در ايران هم بالاترين مقامي كه توسط انتخابات مستقيم مردمي منصوب مي گردد رئيس جمهور است و چنانچه انتقاداتي از طرف مردم يا مسوولين صورت مي گيرد دليل بر كوتاهي ديوار دولت نيست بلكه جايگاه دولت را در ايران مشخص مي سازد كه همگان بعنوان بالاترين مقام اجرايي و منتخب ملت، رئيس جمهور را مسوول تمام داشته و نداشته هاي سياسي و اقتصادي خود مي دانند و همين امر نيز باعث گرديده كه نامزد هاي رياست جمهوري در وعده هاي انتخاباتي ، بهبود وضعيت اقتصادي و سياسي را (از قيمت گوجه و نان گرفته تا انرژي هسته اي ) وعده مي دهند.

دولت محترم فعلي نيز نهايت سعي و همت خود را بر اين امر نهاده است تا تمامي جناح ها و افراد مخالف سياست هاي دولت را به هر طريق ممكن با عقايد خود و ملت ايران همسو سازد و مسلما در صورت نياز عوامل و كساني را كه مخالف سعادت و پيشرفت ايران حركت نمايند به مردم معرفي خواهد نمود تا مردم در مورد آنها تصميم بگيرند . با اين حال گاهي ذهنيت جامعه به اين سو گرايش پيدا كند كه گراني بيش از 30 درصدي نان و احتمال افزايش 35 تا 40 درصدي قيمت آب و برق و حامل هاي انرژي در سال آينده و همچنين اعلام نظر وزير اقتصاد در مورد گراني قيمت دلار در دولت جديد ، چيزي است شبيه همان اقدامات دولت و شخص احمدي نژاد كه به بهانه آوردن پول نفت بر سر سفره ها ، بر سر مردم آورد و به دليل اسراف نان از طرف مردم قيمت نان را گران كرد و در عين حال گراني دلار و تورم ناشي را حباب مي دانست ! اين در حالي است كه عموم صاحب نظران مي دانند كه دولت آقاي روحاني شاني فراتر از اين دارد كه پا جاي پاي دولت گذشته بگذارد و چنين برداشتي درست نيست اما اين ذهنيت در ذهن بعضي از افراد جامعه شكل گرفته و بايد دولت براي رفع آن بكوشد. دولت جديد كه روزي به نام دولت تدبير و اميد و با كليدي در دست شعار هاي انتخاباتي سر مي داد مطمئنا به مشكلات سياسي و اقتصادي ايران واقف بوده و هست و علاوه بر اينكه رفع مشكلات اقتصادي مردم را مد نظر دارد هرگز با انتقاد و اعتراض شكننده مخالفين از زير بار مسووليت ها شانه خالي نكرده و به قول معروف توپ را به زمين ديگران نمي اندازد و پاسخگويي به مردم هم در همين راستا است . نكته ديگر اين كه هر چند دولت موفقيت هاي بسياري در زمينه هاي اقتصادي و مذاكرات هسته اي بدست آورده اما بايد تاكيد كرد كه مشكلات واقعي كشور فقط تحريم ها و انرژي هسته اي نيست بلكه انحصار طلبي برخي توليد كنندگان و قدرت طلبي واردكنندگان برخي اجناس بي كيفيت خارجي و سوء استفاده برخي افراد سود جو كه هميشه منافع شخصي را بر منافع ملي ترجيح داده اند هم باعث گرديد تا ريشه توليدات داخلي خشك شود و بايد چشم به نوسانات قيمت دلار و نفت بدوزيم تا بتوانيم براي امورات كشور برنامه ريزي كنيم ، و دولت بايد با دور انديشي و تدبير درست دوباره فرهنگ توليد را در ايران زنده گرداند تا باشد كه بدين ترتيب ايران مصرف كننده امروز به همان ايران توليد كننده ديروز مبدل شود . اين تنها راهكار نجات اقتصاد و جلوگيري از اتكاي چرخه اقتصادي به نفت است ؛ امري كه به نظر مي رسد در مدت يك سال و نيم گذشته آنطور كه بايد و شايد مورد توجه دولت نبوده و اميد است با كمرنگ شدن مشكلات بين المللي ، اين موضوع هم مورد توجه بيشتر قرار گيرد.

منبع: مردم سالاري

اول**1368**
۰ نفر