۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81337549
T T
۰ نفر
حملات هوايي آمريكا عليه داعش در كوباني شكست خورده است

تهران- ايرنا- خبرگزاري فرانسه امروز (شنبه) گزارشي از محدوديت هاي حملات هوايي آمريكا در شهر 'كوباني' سوريه و مبارزه با داعش منتشر كرد و نوشت: اين حملات نتوانسته روند جنگ را تغيير دهد.

به گزارش اين خبرگزاري از واشنگتن، آمريكا با محدوديت قدرت هوايي در شهر 'كوباني' مرز سوريه و تركيه روبروست. جت هاي جنگنده و هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش آمريكا تاكنون هشت بار طي هفته گذشته مواضع داعش را در كوباني بمباران كرده اند، اما حملات هوايي تاكنون نتوانسته است روند درگيري ها را در كوباني تغيير دهد.

عده اي از تحليلگران و مقامات پيشين آمريكا مي گويند حملات هوايي آمريكا محدوديت هاي زيادي دارد كه موجب شكست اين حملات شده است.

از طرف ديگر به گفته 'ست جونز' مشاور پيشين عمليات ويژه آمريكا مي گويد: نيروهاي مبارز كرد منسجم نيستند و اسلحه مورد نياز را در اختيار ندارند، اما به نظر مي رسد نيروهاي داعش با نيروهاي منسجم و سلاح كافي با كردها مبارزه مي كنند.

بر پايه اين گزارش تعداد حملات هوايي آمريكا نزديك كوباني محدود بوده است و در مقايسه با ديگر مناطق در سطح محدودي انجام شده است كه به گفته بعضي از كارشناسان نشان دهنده تصوير مبهمي از اطلاعات در دست ارتش آمريكاست.

'بن كونابل' افسر اطلاعاتي بازنشسته تفنگداران دريايي آمريكا مي گويد: هواپيماهاي خلبانان جنگنده به سختي مي توانند دوست را از دشمن در كوباني تشخيص دهند، زيرا ايستگاه كنترل هوايي جلو در كوباني ندارند به ويژه كه نيروهاي داعش از ميان غيرنظاميان حركت مي كنند.

كونابل مي گويد: ما اطلاعات كاملي براي جداسازي همه اهداف مد نظر نداريم. خلبانان حتي با دوربين هاي پيشرفته و حسگرهاي هواپيماهاي آمريكايي به سختي مي توانند هدف دشمن را شناسايي كنند و در آب و هواي بد هم اين شناسايي ها سخت تر مي شود.

ائتلاف كشورهاي عربي و غربي از سه سال قبل به گروه هاي تروريستي مانند داعش در سوريه براي سرنگوني دولت 'بشار اسد' رييس جمهوري سوريه كمك هاي مالي و تسليحاتي ارائه مي داد.

داعش از اواخر ماه ژوئن (خرداد/تير) در عراق قدرت گرفت و برخي از شهرهاي اين كشور را تحت كنترل خود درآورد. داعش همچنين به پاكسازي قومي و قبيله اي در عراق پرداخت.

'باراك اوباما' رييس جمهوري آمريكا اواخر ماه ژوئيه (تير/مرداد) به بهانه مبارزه با داعش به وزارت دفاع اين كشور دستور حمله به مواضع اين گروه تروريستي در عراق را صادر كرد ولي بيشتر مناطق مسكوني و غيرنظاميان را هدف قرار داده است.

آمريكا از هفته قبل به بهانه سركوب داعش بمباران هوايي بخش هاي وسيعي از سوريه را نيز آغاز كرده است كه بنابر نظر كارشناسان اين حملات تنها به تخريب تاسيسات زيربنايي سوريه همچنين كشتار غيرنظاميان منجر شده است.

اروپام**9157** 1337

سرخط اخبار جهان