۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81148340
T T
۰ نفر
معیارهای تعیین نرخ سود سپرده‌ها / محدودیتی برای سپرده‌گذاری بیش از یكسال نیست

تهران - ایرنا - رئیس كل بانك مركزی با اعلام معیارهای تعیین نرخ سود سپرده‌ها، گفت: نرخ سود سپرده های بانكی باید متناسب با شرایط بخش واقعی اقتصاد كشور و آینده ای كه برای شاخص‌های كلان پیش بینی شده، تعیین شود زیرا این نرخ ارتباطی با شاخص‌های عملكرد اقتصاد در گذشته ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ولی الله سیف افزود: به نظر می رسد نرخ هایی كه فعالان بانكی كشور برای سود سپرده ها توافق كرده اند نیز از همین منطق پیروی می كند و به همین دلیل هم مورد تایید بانك مركزی قرار گرفته است و بر اعمال آنها نظارت خواهد شد. براساس منطق اقتصاد باید برای تعیین صحیح نرخ سود، تورم انتظاری بازه های زمانی پیش رو را ملاك قرار دهیم نه نرخ هایی كه برای تورم در گذشته ثبت شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه طی ماه های اخیر نشان می دهد كه تورم در سال پیش رو به هیچ وجه قابل مقایسه با سال قبل نیست و در صورت حذف آثار مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ ها حتما كمتر از 20 درصد خواهد بود.

وی با اشاره به پیش بینی نرخ 25 درصدی برای تورم در سال جاری، گفت: نرخ 25 درصدی كه توسط مسئولان اقتصادی اعلام می شود با احتساب حداكثر آثار تورمی اصلاحات ساختاری در اقتصاد است.

سیف گفت: در چنین فضایی طبیعی و منطقی است كه نرخ سود سپرده های بانكی متناسب با شرایط بخش واقعی اقتصاد و پیش بینی هایی كه از آینده نرخ تورم وجود دارد، تعیین شود. برخی تحلیل هایی كه این روزها بیان می شود و مبنای نرخ كنونی تورم یا متوسط سال گذشته را ملاك قرار می دهند، درست نیست.

رئیس كل بانك مركزی با اشاره به ساختار تعیین و پرداخت نرخ سود سپرده در چارچوب بانكداری بدون ربا در كشور، گفت: نرخ سود اعلامی توسط بانك ها به هیچ وجه جنبه قطعی ندارد. نباید این نرخ را به گونه ای تحلیل كرد كه مشابه نرخ بهره در بانكداری ربوی (سنتی) تلقی شود چرا كه هیچ گونه انطباقی با مفهوم آن در بانكداری بدون ربا ندارد.

سیف تاكید كرد: در بانكداری بدون ربا، سیاستگزار حق كم یا زیاد كردن سهم سود سپرده گذاران را ندارد و سهم قطعی سپرده گذار باید براساس دستورالعمل مشخصی محاسبه و تسویه شود. مابه التفاوت نرخ سود علی الحساب اعلامی و سود قطعی محاسباتی كه بعد از پایان دوره مالی انجام می شود نیز باید به سپرده گذاران پرداخت شود. برهمین اساس، نرخ سود علی الحساب باید طوری تعیین شود كه با توجه به احتمالات پیش رو، قطعا قابل تحقق باشد.

وی افزود: مكانیزم های بانك مركزی برای محاسبه مابه التفاوت سود قابل پرداخت به سپرده گذاران به شكلی است كه تفاوت های اندك میان نرخ های علی الحساب نیز قابلیت تعدیل پیدا می كند. به عنوان مثال اگر نرخ سود علی الحساب متفاوتی در مورد سپرده های یك ساله در نظر گرفته شده باشد، در زمان پرداخت‌ مابه التفاوت سود تعدیل خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان كرد: تمام نرخ های تعیین و اعلام شده در فضای بانكداری بدون ربا، علی الحساب است و نباید نرخی ثابت و تغییر ناپذیر تلقی شود. از این رو بانك ها حق ندارند نرخ سود سپرده ها را بدون توجه به دستورالعمل مربوطه كم یا زیاد كنند بلكه باید آنچه در نهایت و از محل سرمایه گذاری سپرده های جذب شده حاصل می شود، به درستی محاسبه و به سپرده گذاران پرداخت شود.



** هیچ محدودیتی برای سپرده گذاری بیش از یك سال وجود ندارد

به گزارش روابط عمومی بانك مركزی، یكی از نگرانی هایی كه سپرده گذاران عنوان نموده اند مربوط به محدودیت مدت سپرده ها در شرایط جدید است كه حدودا به مدت یك سال تعیین شده است.

سیف در این زمینه توضیح داد: هیچ محدودیتی برای سپرده گذاری بیش از یك سال وجود ندارد و در شرایط جدید صرفا نرخ سود علی الحساب برای یك سال و در ابتدای هر سال تعیین می شود یعنی نرخ سود علی الحساب در هر سال متناسب با عملكرد بخش واقعی اقتصاد خواهد بود.

اقتصام(1)9141**1558
۰ نفر