۲۹ فروردین ۱۳۹۳، ۲۳:۲۱
کد خبر: 81127757
T T
۰ نفر
حكم مصادره اموال بنیاد علوی فاقد وجاهت قانونی است

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان دعوای حقوقی 6 ساله علیه 'بنیاد خیریه علوی' و حكم اخیر مصادره اموال متعلق به آن توسط دادگاهی در نیویورك را فاقد اعتبار و وجاهت قانونی دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه شامگاه جمعه مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، مرضیه افخم اعلام كرد:

حكم اخیر صادر شده در خصوص مصادره اموال متعلق به این بنیاد از هر جهت مغایر واقعیات، فاقد اعتبار و وجاهت قانونی و حتی نقض تعهدات آمریكا برای تضمین آزادی مذهب شهروندانش محسوب می شود.

وی تاكید كرد: بر خلاف ادعاهای بی پایه و اساس دادستان و تصمیم كاملا سیاسی و تبلیغاتی دادگاه، بنیاد علوی نیویورك یك موسسه مستقل خیریه در آمریكا است كه هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

مرضیه افخم اضافه كرد: علاوه بر اینكه این بنیاد هیچ ارتباطی با ایران ندارد، ادعای دادستان و تصمیم دادگاه علیه ایران هم فاقد هرگونه مبنا و مستند حقوقی است. بنابر این ادعاهای مربوط به دخالت ایران در تروریسم تكراری و قدیمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان همچنین یادآور شد: ایران خود قربانی تروریسم بوده و اتهامات واهی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی، ساختگی و بی ارزش است؛ حتی در مواردی دادگاه های آمریكایی، با زیر پاگذاشتن مسلمات حقوق بین الملل، دولت ایران را به واقعه 11 سپتامبر و گروه القاعده مرتبط دانسته اند كه نه تنها مضحك است بلكه نشان دهنده بی توجهی كامل دادگاه های آمریكایی به ابتدایی ترین موازین آیین دادرسی و واقعیات بدیهی است كه كم سوادترین افراد نیز بر آن واقفند.

وی همچنین اظهار داشت: صدور حكم بر اساس تبلیغات سیاسی علیه ایران آن هم با مصادره اموال یك موسسه مستقل خیریه كه هیچ ارتباطی با ایران ندارد، اعتبار نظام قضایی آمریكا را زیر سوال می برد.

افخم خاطر نشان كرد: با توجه به ماهیت این پرونده ها كه صرفا برای ایجاد فشار طراحی شده اند و اهداف سیاسی را تعقیب می كنند، اعتبار محاكم قضایی آمریكا به بازی گرفته شده است. ضمن آنكه اینگونه احكام سیاسی قضایی تازگی ندارد.

وی به مصوبه دوره چهارم مجلس شورای اسلامی اشاره كرد كه در عمل متقابل به مصوبه كنگره معروف به اصلاحیه فلاتو و اقدامات خصمانه دادگاه های آمریكایی علیه ایران، به اتباع ایرانی نیز اجازه داد علیه جنایات آمریكا در دادگاه های ایران اقامه دعوی كنند.

افخم اضافه كرد: دعاوی ایرانیان علیه آمریكا از این تفاوت اساسی برخوردار است كه بر پایه جنایات واقعی آمریكا و نه ادعاهای بی اساس و غیر مستند استوار گردیده است.

به گفته منابع آگاه، بر اساس اطلاعات رسانه ها، چند بار در 30 سال گذشته علیه بنیاد علوی نیویورك و سایر مراكز مشابه ادعاهای مشابهی مطرح شده و در مورد اخیر هم در سال 1387 اتهامات و دعوی حقوقی اخیر علیه بنیاد علوی نیویورك مجددا مطرح شد و با استفاده از فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی به پیش رفت و حكم اولیه در شهریور ماه سال 92 صادر شد.

در موارد قبلی هم بعضا ادعاها و احكام مشابهی صادر شده ولی در مرحله تجدیدنظر مردود شناخته شدند.

بنیاد علوی نیویورك طبق قوانین آمریكا به امور خیریه، مذهبی و تشویق زبان فارسی می پردازد و تصمیم دادگاه در مصادره اموال و حتی مساجد و مراكز فرهنگی وابسته به این بنیاد به بهانه های واهی محروم كردن جمع كثیری از مسلمانان آمریكا از حقوق قانونی خود بر اساس موازین بین المللی حقوق بشر و حقوق داخلی آمریكا است.

**شبد** 1528** 1597
۰ نفر