۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱:۰۷
کد خبر: 80646135
T T
۰ نفر

رحيم مشايي:

اسفنديارم، اما كينه اي از رستم در دل ندارم

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱:۰۷
کد خبر: 80646135
اسفنديارم، اما كينه اي از رستم در دل ندارم

تهران- 'اسفنديار رحيم مشايي' مشاور رييس جمهوري، با بيان اينكه 'اسفنديارم، اما كينه اي از رستم در دل ندارم'، گفت: فصل حماسه، فصل پاك كردن كينه ها و زدودن نفرت هاست؛ بنابر اين ما بايد با هم تاريخ پر عظمت كشورمان را بسازيم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رحیم مشایی شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر بهار در جمع شاعران و اهالی هنر این مطلب را بیان كرد و افزود: امروزه باید این نكته را بیان كنم كه دچار سوء تفاهم نشود، اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت می كنند، یادمان نرود اسفند پشت به زمستان و رو به بهار دارد.

رحیم مشایی، با بیان این مطلب كه شماری از من می پرسند چرا این همه تو رو بهانه می كنند، اظهار داشت: 'گناه این است كه من یار اسفند هستم'.

مشاور رییس جمهوری در ادامه اضافه كرد: از قدیم الایام مردان و زنان عادت كرده اند كه چشم بد را با سوزاندن ما(اسفند) از خود دور كنند. كما اینكه كسانی باشند تا بسوزند تا چشمان بد، ساحت قدسی مردان و زنان پاك، هوشیار و با بصیرت ایران سرافراز اسلامی در امان بماند كه این افتخار بزرگی است.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، با ذكر این نكته كه 'ظرفیت بهار بسیار بالا است'، گفت: انتخابات و حماسه و به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و همچنین نام والای سرزمینمان، سرزمینی كه مدفن پاك شهیدان است، اما بهار (انتظار حضرت مهدی موعود(ع)) یك حقیقت مجسم دارد.

وی توضیح داد: در عالم هستی خداوند بهار است و در عالم امكان وجود نازنین امام عصر (عج) مظهر بهار و زیبایی است.



*** من مانع نیستم

رحیم مشایی با بیان این نكته كه 'اگر دوستانی هستند كه مایلند همچنان از عنوان بهار برای تحقق خواسته های سیاسی بهره ببرند من مانع آن نیستم'، گفت: جایگاه رفیع بهاری یعنی وجود مقدس امام زمان (عج) - این حقیقت آشكار - فراموش نشود.

وی در عین حال با اشاره به شعار زنده باد بهار فرزند شجاع ملت(محمود احمدی نژاد) كه در تریبون سازمان ملل متحد عنوان شده است، افزود: این راه و مسیر فراموش نشود، چرا كه در عالم خلق و امكان خداوند است كه جلوه گری می كند و همه مظاهر هستی جلوه های وجود خداوند هستند.

مشاور رییس جمهوری اذعان داشت: هر خلقی جلوه ای از خداوند است، افتخار انسان نیز بر این است كه می تواند خدا گونه شود یعنی شبیه خداوند شود همانطور كه در احادیث و روایات قدسی نیز آمده است كه خداوند خواسته است بنده اش شبیه او شود.

رییس مركز ملی مطالعات جهانی شدن، با ذكر این نكته كه خداوند به وجود انسان افتخار كرده است، گفت: خداوند موجودی خلق كرده كه خود را در آن ببیند و آیینه باشد البته نه آیینه تمام نما چرا كه انسان والاترین ظرفیت غیر خداست.

وی ادامه داد: خداوند تنها در یك صورت می تواند به خاطر خلق انسان افتخار كند و آن خلق موجودی چون انسان است و موجودات نیز در كنار هم واسطه خلق هستند، اما در این میان انسان بیشترین و بالاترین ظرفیت های خلق را دارد.

رحیم مشایی، با ذكر این نكته كه انسان رو به تعالی و كمال در حال حركت است، گفت: هر چه به سمت آینده پیش می رویم انسان به سمت رشد و تعالی دست پیدا می كند و جلوه های بالاتری از خداوند در انسان تجلی می كند.

به گفته رحیم مشایی، طبق روایات الهی انسان موجودی بزرگتر و فراتر از آسمان و زمین است و این ظرفیت بیشتری را برای ظهور و بروز حقیقت دارد و در پی آن انسان می تواند مسیر روبه تعالی را طی كند. نكته ای كه بارها امام خمینی (ره) و شهید استاد مرتضی مطهری به این معنا تاكید داشتند.

وی یادآور شد: همچنان كه بهار مظهر خلق و آفریدگاری است، در واقع نمایشی از زایش و آفرینش است در همین راستا شعر نیز هم مظهری از زایش و آفرینش است و هنر و معرفت و همچنین محبت نیز اینگونه است. چرا كه محبت و معرفت حقایق انسانی در سطوح بالا قرار دارد.



*** بهار در حقیقت جهانی یك فصل نیست

رحیم مشایی، با تشبیه اینكه 'شعر ناب گفتن همانند فهم جاذبه زمین است'، گفت: انسانی كه نغمه زیبایی را بر روی كاغذ می سراید، به طوری كه از اعماق وجودش سرچشمه گیرد لاجرم این شعر، شعر نابی است كه در پرتو معنویت رخ می دهد. یعنی اگر كسی رو به خدا بیاورد و آن نور و سرچشمه بر دل انسان ها بتابد، آنوقت خود خالق اثر می شود.

رییس مركز ملی مطالعات جهانی شدن، با ذكر این نكته كه در این دیار عارفان وارسته ای داریم و چه بسا عالمانی داریم كه درس نخوانده عالم هستند، اظهار داشت: چقدر انسان هایی هستند كه به خاطر عشق به اهل بیت (ع) به درجات بالایی از معارف دست یافتند و همین كه توانستند خیالات باطن را كنار بزنند، به طهارت دست یافته اند.

مشاور رییس جمهوری، با اشاره به برگزاری جشنواره شعر بهار گفت: شعر بهار تقاطع آفرینش با آفرینش است و بهار به منزله آفریده شعر و جلوه آفرینش است.

وی، با ذكر این نكته كه گاهی اوقات انسان یك مجموعه ای از معارف را می خواند و بر اساس آن به دریافت هایی دست می یابد، خاطر نشان كرد: اما گاهی اوقات یك بیت شعر چنان فصیح و عمیق است كه به اندازه مجموعه ای از معارف می توان معانی آن را دریافت.

وی ادامه داد: ما اگر عادت كنیم سخن و منطق ما شبیه خدا شود، احساسمان كه اقتضای ایمان به خدا باشد بدون تردید نفرت، جنگ و حسد خود به خود حذف می شود.

مشایی با اشاره به اینكه 'بهار در طبیعت یك فصل است، اما بهار در حقیقت جهان هستی یك فصل نیست'، گفت: بهار در حقیقت جهان در واقع یك حقیقت است و عالم امكان، عالم خلق، تعالی و رشد است.

رحیم مشایی توضیح داد: این مطالبی را كه در میان شما در ارتباط با انسان و بهار مطرح كردم، همه آنها را در مكتب علما شنیدم و اكنون در محضر شما درس پس می دهم.

وی ادامه داد: باید رفتار، حركات و سكنات ما رنگ و بوی خدایی داشته باشد، حقیقت بحث بهار جز این نیست كه با نگاه به او 'خلق' را یاد بگیریم همانطور كه لبخند زدن نیز خود نیز یك خلق است.

رحیم مشایی تاكید كرد: جنس انسان از جنس مهر و محبت است و وقتی محبت حاصل می شود، طبیعا' آن روی سكه كه معرفت است نیز آشكار می شود. معرفت بدون محبت هم معنا ندارد یعنی اینكه نمی شود معرفت باشد، اما محبت نباشد. بنابر این دوست داشتن انسان یكی از علائم ایمان و احترام به خداوند است و همچنین نگاه داشتن حرمت انسان ها نگاه داشتن حرمت خداوند است.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر بهار با حضور رحیم مشایی و شماری از شاعران شامگاه دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سیام**9250**7029**1368**

سرخط اخبار سیاست