۱۱ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۱
کد خبر: 80564852
T T
۰ نفر
پاپ بنديكت شانزدهم كارنامه درخشاني در هشت سال گذشته نداشت

تهران - شبكه تلويزيوني يورونيوز روز جمعه در گزارشي عملكرد پاپ بنديكت شانزدهم، رهبر مستعفي كاتوليك هاي جهان را درهشت سال گذشته زير سئوال برد و اعلام كرد كارنامه پاپ درخشان نبوده است.

یورونیوز گزارش خود را با طرح این پرسش آغاز كرد كه میراث بر جای مانده از هشت سال رهبری پاپ بندیكت شانزدهم بر كاتولیك های جهان چه بود؟

'یوزف راتزینگر' در سال 2005 هنگامی كه به عنوان رهبر كاتولیك های جهان انتخاب شد، رویكردی محافظه كارانه و سنتی داشت و از نسبی گرا بودن و روند خزنده غیر مذهبی شدن جامعه انتقاد كرد.

به گزارش این شبكه تلویزیونی اروپایی ،‌مدت زیادی از انتخاب رهبر مستعفی كاتولیك های جهان نگذشته بود كه وی به نقل قولی (موهن) از یك امپراطور بیزانس درباره پیامبر اسلام اشاره كرد كه با واكنش سریع مسلمانان جهان مواجه شد.

این سخنان خشم جهان اسلام را برانگیخت و مسلمانان آن را توهینی علیه دین و پیامبر خود دانستند.

مسلمانان پاپ را به تفرقه افكنی میان ادیان خدایی در جهان متهم كردند.

اعتراض های مسلمانان به حدی ادامه داشت كه پس از مدت كوتاهی پاپ مجبور شد از مسلمانان عذرخواهی كند و گفت كه اظهاراتش بد برداشت شده است.

پس از این موضوع، پاپ بندیكت شانزدهم به تركیه رفت و كارشناسان مذهبی این سفر را تلاش وی برای آشتی با جهان اسلام توصیف كردند.

غیر از مسلمانان، روابط پاپ با یهودیان نیز فراز و نشیب های خاص خود را داشت كه از آن جمله می توان به سفر وی به بیت المقدس اشاره كرد.

هنگامی كه پاپ بندیكت شانزدهم در مقابل دیوار ندبه قرار گرفت این سئوال را مطرح كرد كه چرا خدا در مقابل كشتار یهودیان سكوت كرد؟

یورونیوز افزود: غیر از مسائل مذهبی، پاپ در موضوع های اجتماعی نیز كارنامه درخشانی از خود به جا نگذاشت.

مسئله اذیت و آزار كودكان توسط كشیشان نیز در دوره پاپ بندیكت شانزدهم بازمی گردد كه در چند مورد مسئله ساز شد و اگر چه وی چندین بار به خاطر اذیت و آزار كودكان توسط كشیشان عذر خواهی كرد اما از محاكمه كشیشان متهم به كودك آزاری در دادگاه حمایت نكرد.

پاپ بندیكت شانزدهم در ماه های آخر كاری خود نیز رسوایی دیگری برای جانشین خود بر جای گذاشت كه آن افشای اسناد محرمانه واتیكان توسط منشی شخصی اش بود كه بعدها در رسانه ها و مطبوعات به 'واتیلیكس' معروف شد.

مترجمام**9041** 1575

سرخط اخبار جهان