گفتگوي واقعي مبتني بر احترام متقابل/ خاورميانه عاري از سلاح هسته اي/ خوشبيني به مذاكرات ايران و 1+5

وين - علي اكبر صالحي وزير امور خارجه گفت كه پيام جمهوري اسلامي ايران تاكيد بر گفتگوي واقعي مبتني بر احترام متقابل و بردباري است.

به گزارش ایرنا، صالحی كه شامگاه چهارشنبه در اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد سخن می گفت، تصریح كرد: وضعیت مخاطره آمیز جهان اطراف ما گویای آن است كه تنها راه پیش روی ما از مسیر دربرگیری همگانی و همسازی صادقانه طیف گسترده ارزش های انسانی می گذرد كه ما برای تحقق آن باید به گفتگو و فهم متقابل تكیه كنیم.

وزیر خارجه ایران ضمن قدرانی از دولت اتریش برای برگزاری چنین نشست مهمی گفت: مطمئن هستم كه تفكر و خرد جمعی ما در این جلسه به پیشبرد اهداف و آرزوهای اصیل اتحاد كمك خواهد كرد.

صالحی افزود: با توجه به زمان اندكی كه در اختیار دارم، آنچه را كه امروز با شما در میان می گذارم ساده و صریح است؛ پیامی از سوی ایرانیان كه ریشه در تمدنی چند هزار ساله و چند وجهی دارد.

وی خاطرنشان كرد: موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران كه عرصه های فرهنگی و تمدنی مختلفی از آسیا تا اروپا را از دوران باستان به هم متصل می كند و تاریخی مدید با میراث تمدنی غنی در هر دو دوره قبل از اسلام و دوره اسلامی – كه كاملاً برای همگان شناخته شده است – همه وهمه به شكل گیری كشور و ملتی با عمق و تنوع و زندگی ای توام با مودت و همزیستی كمك كرده اند.

وزیر خارجه ایران اضافه كرد: در این زمینه اجازه دهید تا اثر سازنده و تكوینی جزء اسلامی تمدنمان را كه شامل عقلی جهان شمول ناشی از آموزه قرآنی است جلب نمایم؛«یا ایها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثی و جعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقیكم» (حجرات/13).

صالحی تاكید كرد: بنیان این پیام الهی موضوع احترام به اصول مدرنی مانند تنوع و كثرت گرایی است كه همگی ما آن ها را گرامی داشته و مورد حمایت قرار می دهیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه اظهار داشت: آنچه ما را در اینجا گرد هم آورده است لزوم یافتن روش ها و ابزار عملی ورای مؤسسات و ساز و كارهای تأسیس شده برای كمك به ما در چارچوب تنوع غنی، گوناگون، متفاوت و حتی متضاد به منظور قادر ساختن ما به رسیدن به درك جمعی و قادر بودن به زندگی در كنار یكدیگر در جهانی انسانی تر می باشد.

وی افزود: همه ما، توسعه یافته و در حال توسعه، با نظام های حكمرانی مخصوص به خودمان، در مواجهه با چالش های پیش رو مسئولیت های متفاوت اما مشتركی داریم.

صالحی تصریح كرد: به باور من منطق اصلی ائتلاف تمدن ها در دعوت به حركت به ماورای پارادایم های قدیمی و سترونی مانند سیاست قدرت، جدا و منزوی كردن و تبعیض قایل شدن می باشد. حذف و جایگزینی آن با پارادایم مبتنی بر شمول و سازش ارزش های انسانی، گفتگو و درك هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان كرد: وضعیت مخاطره آمیز جهان اطراف ما گویای آن است كه تنها راه پیش روی ما از مسیر دربرگیری همگانی و همسازی صادقانه طیف گسترده ارزش های انسانی می گذرد كه ما برای تحقق آن باید به گفتگو و فهم متقابل تكیه نماییم.

صالحی اضافه كرد: امروز پیام اصلی من به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشوری كه در منطقه ای ژئواستراتژیك و پر چالش كه با مجموعه ای از نگرانی های جدی امنیت ملی رو به رواست، تأكید بر تعهد ملی برای ارتقای واقعی درك جهانی از طریق گفتگوی واقعی مبتنی بر اصول مورد احترام مانند هنجارها و قواعد تثبیت شده حقوق بین المللی عرفی، احترام متقابل و بردباری است.

وی افزود: به عنوان رهیافتی عملی نسبت به دستور كار و مباحث مطروحه اجازه می خواهم آن چه را كه در چند هفته قبل در كنفرانس امنیتی مونیخ گفتم در اینجا هم تكرار كنم؛ ایران عمیقاً به تحقق صلح و امنیت در همسایگی خود، خاورمیانه بزرگ و به عنوان یك اصل، در سراسر جهان معتقد است.

** خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

وزیر خارجه ایران در ادامه تاكید كرد: تروریسم، فقر، نابودی محیط زیست و گسترش سلاح های كشتار جمعی شماری اندك از تهدیداتی هستند كه باید مورد توجه و رسیدگی فوری ما قرار گیرند.

صالحی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك قربانی تروریسم و سلاح­های كشتار جمعی پیوسته خواستار برگزاری فوری و موفقیت­آمیز یك كنفرانس جهانی خاورمیانه عاری از سلاح های هسته­ای و سلاح­های كشتار جمعی بوده است و در این چارچوب مایلم توجهات را به فتوای معروف رهبر جمهوری اسلامی ایران در باره حرمت چنین سلاح­هایی جلب كنم.

صالحی خاطرنشان كرد: با در نظر گرفتن این مفروض آمادگی خودمان را برای پیوستن و مشاركت تا حد مقدورمان در ابتكارهایی نظیر ائتلاف تمدن­های سازمان ملل متحد اعلام می ­نمایم.

وی ادامه داد: علاوه بر پتانسیل های ذاتی كشورم كه تلویحاً به برخی از آن­ها اشاره كردم اضافه می نمایم كه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ریاست جنبش عدم تعهد را به عهده دارد كه این مهم مسلماً به مشاركت ما در تلاش­های دسته جمعی این مجمع جهانی كمك خواهد كرد.

وزیر خارجه در پایان سخنان خود اظهار داشت: شادمانی و رفاه باید بر مفاهیمی چون حزن، جدایی و تنهایی چه در كشورهای پیشرفته و چه در كشورهای در حال توسعه غلبه كند. در حالی كه چالش­های پیشِ روی ما بی­پایان و عظیم هستند، پتانسیل های كوشش های مشترك و گام های ثابت و مطمئن رو به جلو از اهمیتی برابر برخوردار هستند. از طریق درك متقابل و احترام و با تكیه بر همكاری واقعی از طرق عملی و عینی عملی می توانیم با چشمانی واقع بین و انتظاراتی واقع گرایانه در انتظار آینده باشیم.

وزیر امور خارجه سخنان خود را با یك دو بیتی معروف فارسی از شاعر كلاسیك ایران سعدی شیرازی به پایان برد كه می گوید:

بنی آدم اعضای یك پیكرند

كه در آفرینش ز یك گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو كز محنت دیگران بی غمی

نشاید كه نامت نهند آدمی

** خوشبینی به مذاكرات ایران و 1+5

گفتنی است صالحی قبل از سخنرانی در اجلاس در پاسخ به خبرنگاران كه نظر وی را در خصوص مذاكرات ایران و گروه 1+5 جویا شدند، تاكید كرد كه به نتیجه این مذاكرات خوشبین است.

اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه در حالی در كاخ هافبورگ وین آغاز بكار كرد كه سه میهمان ویژه داشت.

در این اجلاس اگرچه سران 50 كشور جهان و وزرای امور خارجه كشورهای مختلف حضور داشتند ولی توجه اكثر رسانه ها به سوی سه میهمان مهم بود، بان كی مون دبیركل سازمان ملل متحد، علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه.

صالحی كه صبح امروز ( چهارشنبه ) وارد وین شده بود ساعتی بعد در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد حضور یافت.

میشائیل اشپیندلاگر وزیر خارجه اتریش كه قرار است فردا پنجشنبه با صالحی در وین دیدار كند، در مراسم افتتاحیه پنجمین اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد بر ترویج تحمل و احترام متقابل فرهنگ ها و ادیان تاكید كرد.

اشپیندلاگر با اشاره به ضرورت گفت و گوی فرهنگ ها و ادیان ، نقش جوانان را در این زمینه مهم توصیف كرد.

او یادآور شد كه در اجلاس وین حدود 150 نفر جوان از 94 كشور جهان حضور یافته اند.

بان كی مون دبیركل سازمان ملل نیز بر نقش جوانان برای حل چالش های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی در جهان تاكید كرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز ضمن انتقاد از برخوردهای تبعیض آمیز با مسلمانان در اروپا تاكید كرد كه مسلمانان نباید در اروپا مورد توهین و تبعیض قرار گیرند.

انتقاد از رژیم صهیونیستی نیز یكی از محورهای سخنرانی ها در این اجلاس بود.

ووك یرمیج رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمله منتقدان رژیم صهیونیستی بود كه در این اجلاس گفت:70سال است مردم مظلوم فلسطن با شدیدترین محدودیت حقوقی خود زندگی می كنند و میلیونها انسان از سرزمین خود آواره شده اند.

خوزه مانوئل گارسیا مارگالیو وزیر خارجه اسپانیا هم از رژیم صهیونیستی خواست كه به سیاست شهرك سازی خود در مناطق فلسطینی پایان دهد.

نشست جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل كه امسال به موضوع ˈمسوولیت ، تنوع و دیالوگˈ اختصاص یافته، تا فردا ادامه دارد.

ائتلاف تمدن‌های ملل متحد (UNAOC) در سال 2005 با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یكی از زیربخش‌های سازمان ملل متحد تاسیس شد.

هدف این ائتلاف تلاش برای برگزاری گفت و گوهای فرهنگی فراتر از مرزهای ملی است.

چهار نشست قبلی این ائتلاف در مادرید، استانبول، ریو دو ژانیرو و دوحه برگزار شده است.

علاوه بر شخصیت ها و مقامات كشورها، نمایندگان جامعه مدنی و بخش غیر دولتی، اربابان جرائد و رسانه ها نیز از سراسر جهان در این نشست شركت دارند.

در این نشست جهانی دو روزه درباره موضوعاتی از قبیل مهاجرت، همسوئی و تضادها، آزادی مذهب و نقش و جایگاه رسانه ها بحث و گفت و گو خواهد شد.

اروپام 1344
۰ نفر

سرخط اخبار جهان