۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83322838
T T
۰ نفر

با حضور رییس جمهوری؛

سد انحرافی «بویلاپوش» خوی افتتاح شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83322838
سد انحرافی «بویلاپوش» خوی افتتاح شد

ارومیه- ایرنا- سد انحرافی «بویلاپوش» خوی و بخشی از شبكه آبیاری آن امروز /سه شنبه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و برخی از اعضای هیات دولت به صورت ویدئو كنفرانس به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری كشورمان در آیین افتتاح سد بویلاپوش گفت: خوشحالم كه شاهد افتتاح این سد هستم و امیدوارم بهره برداری از آن موجب پیشرفت و آبادی منطقه و كشور شود.
سد انحرافی بویلاپوش در سال 1390 كلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در سال 1395 به صورت رسمی آغاز شد و در شرایطی كه پیشرفت فیزیكی آن تا اواسط 1393 شمسی 10 درصد بود، این رقم اكنون به 77 درصد رسیده است.
این سد انحرافی بر روی رودخانه «قطور» خوی با هدف تنظیم و انتقال 51 میلیون مترمكعب آب اجرا شد و آب مورد نیاز 6 هزار و 500 هكتار از اراضی كشاورزی منطقه را تامین می كند.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این خصوص گفت: با بهره برداری از این سد سه هزار و 300 هكتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره مند می شود.
كیومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح یكهزار میلیارد ریال بود و تاكنون برای ساخت سد و شبكه بویلاپوش به ترتیب 268 و 300 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه كرد: این سد آب مورد نیاز 20 روستای منطقه را از طریق 60 كیلومتر كانال تامین و امكان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را نیز فراهم می كند.
وی ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی 12 مترمكعب در ثانیه، سالانه 200 میلیون مترمكعب آب را از رودخانه قطور جمع آوری می كند.
به گزارش ایرنا سد «بویلاپوش» بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعدد آن مانند چیلیك، كلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریك، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث شده است.
این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول 30 متر و مشتمل بر سه دستگاه دریچه قطاعی، 2 دهانه آبگیر و پنج واحد رسوب گیر است؛ در این طرح با احداث 20 كیلومتر كانال و 220 دستگاه ابنیه فنی امكان تامین آب 6500 هكتار از اراضی كشاورزی منطقه فراهم شده است.
رییس جمهوری امروز و در سفری یك روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاك استان های مرزی از جمله سد كرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهكشی سد سیلوه، كانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه/جلدیان/ و شبكه آبیاری و زهكشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و 465 میلیارد تومان را افتتاح یا كلنگ زنی می كند.
شهرستان خوی با 385 هزار نفر جمعیت در 132 كیلومتری شمال آذربایجان غربی واقع شده است.
در 18 كیلومتری جنوب غرب خوی واقع است.
دشت خوی با مشكل اضافه برداشت و كمی آب مواجه است به گونه ای كه سالانه 9 میلیون مترمكعب از حجم و 30 سانتی متر از عمق آبخوان های این دشت كاسته می شود.
8137/518
۰ نفر