۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۳
کد خبر: 83321613
T T
۰ نفر
ترامپ با تهدید خود اوج ناآشنایی با تاریخ ایران را نشان داد

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توییت تهدیدآمیز اخیر ترامپ نسبت به ایران، گفت: ترامپ اوج ناآشنایی خود با تاریخ ایران را نشان داد.

اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در آیین افتتاح موزه ملی ورزش در محل كمیته ملی المپیك افزود: مقامات آمریكایی باید یك دوره تاریخ ایران را مرور كنند تا بدانند این كشور جایگاهش در طول تاریخ دنیا چه بوده است و به نفع آنها نیست كه با ما وارد جنگ شوند.
وی گفت: ما در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته ایم و آمریكایی ها از سه سال گذشته فشارهای زیادی را بر ملت ما تحمیل كردند و هر روز بر دامنه آن می افزایند. آنان خیلی از كارهایی كه باید به صورت روتین انجام می دادند را به شكلی جلوه دادند كه گویا اقدام ویژه ای انجام داده اند كه نمونه اش همین ورود ناو آبراهام لینكلن به خلیج فارس بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: برنامه ای كه آنان می گویند برای جلوگیری از صادرات نفت ایران دارند را طوری جلوه دادند كه گویی قرار است اتفاق ویژه ای بیفتد. در حالی كه رهبرمعظم انقلاب در مراسم افطاری با مسئولان كشور تاكید كردند كه جنگ نخواهد شد و آمریكایی ها هم به نفع شان نیست كه وارد جنگ شوند. پس ان شاءالله جنگ نخواهد شد.
وی با اشاره به تناقض گویی های مقامات آمریكایی نسبت به ایران، اظهار داشت: ترامپ خودش گفته است كه ما با این تناقض گویی ها می خواهیم كاری كنیم كه در داخل ایران كسی متوجه نشود ما می خواهیم چكار كنیم.
جهانگیری با تاكید بر اینكه مدیران نباید توجهی به اظهار نظرهای مختلف آمریكایی ها كنند، تصریح كرد: اگر قرار باشد ما هر روز به حرف آمریكایی ها گوش كنیم و ببینیم آنها چه می كنند دیگر نمی شود گامی برای توسعه كشور پرداخت پس همه مسئولان خودشان را از این فضا دور كنند و كارشان را انجام دهند.
وی اظهار داشت: البته بخشی از این فشارها روانی است و بخشی از آن واقعی است كه هدف اصلی آنها این است كه با این فشارها ملت ایران را وادار به عكس العمل هایی كه دنبال آن هستند، بكنند.
وی با بیان اینكه در شرایط فعلی ضرورت دوم این است كه همه كشورمان یكپارچه قلمداد شود، اظهار داشت: هیچ ركنی از نظام نباید در شرایط فعلی حتی اگر قبول ندارد، یك ركن دیگر را تضعیف كند و مورد سوالات حاشیه ای قرار دهد و از صحنه خارج كند. مخصوصاً دولتی كه مسئول اداره امور كشور است.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: تضعیف دولت و آسیب زدن به آن در هیچ مقطعی كار عاقلانه ای نیست و مخصوصا در شرایط فعلی كه این دولت می خواهد در برابر چنین گرفتاریهایی كه یك عده در پی نواختن تبل جنگ هستند و عده ای دیگر به فكر چیزهای دیگر هستند، كشور را اداره كند.
جهانگیری با بیان اینكه ضرورت سوم در حال حاضر بازسازی و احیای سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده است، تاكید كرد: آمریكایی ها بسیار می كوشند كه مردم ایران نسبت به خودشان و آینده شان ناامید شوند و بگویند هیچ آینده‌ای در این كشور وجود ندارد اما نخبگان كشور و سرمایه های نمادین آن و نیز همه كسانی كه حرفشان در مردم تاثیر دارد، برایشان هیچ رسالتی مهمتر از این نیست كه نسبت به بالا بردن سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده تلاش كنند.
وی گفت: ضرورت چهارم این است كه ما فضای بین المللی را به گونه ای مدیریت كنیم كه همانطور كه آمریكایی ها تاكنون در همه مواضع شان در سالها و ماههای اخیر علیه ایران، تنها و منزوی بودند و حداكثر دو كشور در منطقه و رژیم صهیونیستی از آنان حمایت می كرد، این انزوا همچنان برای آمریكا بماند و فضای بین‌المللی مدافع مواضع و حركت‌های ایران باشد و كشور را با سربلندی از این پیچ تند و مقداری خطرناك، عبور دهیم.

* توجه به موزه و تقویت فرهنگ آن، توجه به حافظه تاریخی یك ملت است
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در مورد اهمیت افتتاح موزه ملی ورزش گفت: ما می توانیم اشیاء تاریخی مان را رها كنیم یا آن را در جایی حفظ كنیم تا هم حافظه تاریخی حفظ شود و هم محققین از آن استفاده كنند. موضوع ورزش هم از این مسئله دور نیست و نیازمند نگهداری اشیا تاریخی ورزشی مان در محلی به شكل موزه هستیم.
جهانگیری تاكید كرد: مسئله ورزش از جهات مختلف مهم است، هم از این نظر كه مربوط به اخلاق پهلوانی است هم اینكه ورزش موضوعی است كه مانند سایر موارد بر همه شئونات كشور تاثیر می‌گذارد. ورزش در تولید سرمایه اجتماعی برای ما بسیار مفید است و به افزایش ظرفیت اجتماعی ما منجر می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه ورزشكاران به ویژه برای جوانان، یكی از گروههای مرجع هستند، اظهار داشت: این گروه هم در كنار سایر گروهها مانند هنرمندان یا دانشگاهیان از گروههای مرجع هستند و بسیاری از مردم جامعه به آنان اعتماد دارند.
جهانگیری با بیان اینكه امروز كشورها در زمینه های مختلف با یكدیگر روبه‌ رو می‌شوند، افزود: باید كاری كنیم كه تیمهای ملی و كشورمان در دنیا به موفقیت برسند.
سیام*1058*1193