۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۱۴
کد خبر: 83321537
T T
۰ نفر
بروز بيماري تب برفكي در مناطق سيل زده خوزستان گزارش نشده است

اهواز - ايرنا - مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: تاكنون موردي از بيماري تب برفكي در مناطق سيل زده جنوب ، مركز و غرب خوزستان گزارش نشده است.

مصطفي كناركوهي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افرود: براساس بازديدهاي ميداني ، موردي از بيماري كشنده تب برفكي در دامداري هاي مناطق سيل زده مشاهده نشده است.
به گفته وي در جريان بروز سيلاب ، طرح ايمن سازي دام در برابر تب برفكي توسط گروه هاي استاني و معين انجام شد ضمن آنكه محل هاي نگهداري دام نيز در برابر بيماري هاي احتمالي دام به صورت رايگان ضدعفوني شده است.
پارسال در راستاي كنترل بيماري تب برفكي سه ميليون و 200 هزار راس دام سبك عشاير كوچرو و 178 هزار و 771راس دام سنگين ضد اين بيماري خطرناك دامي ايمن سازي شد.
مديركل دامپزشكي خوزستان افزود:تب برفكي بيماري ويروسي با ضريب واگير بالا است كه بروز زخم دهان و پستان دام ، لنگش و تلفات ناگهاني در بره ها از تظاهرات باليني آن گزارش شده و بايد دامداران در صورت مشاهده اين علايم مراتب را در نخستين فرصت به اداره دامپزشكي محل اقامت خود گزارش كنند.
كناركوهي ادامه داد: مايه كوبي از جمله ابزارهاي كنترل و پيشگيري بيماري تب برفكي است و رعايت اصول امنيت زيستي از سوي دامداران و گرفتن مجوز بهداشتي، قرنطينه اي در زمان جابجايي و حمل دام نيز در جلوگيري از بروز آن موثر است.
بيماري تب برفكي در دام شيرخوار و سبك موجب تلف شدن آن مي شود ولي در دام سنگين منجر به تلف شدن نمي شود و با مراقبت بهداشتي و مايه كوبي قابل درمان و كنترل بوده ولي هزينه درماني آن بالا است.
تب برفكي يا بيماري دهان و پا يك بيماري عفوني و گاهي كشنده ويروسي است كه موجب بيمار شدن دام مي‌شود. اين ويروس عامل بيماري در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد كرده و پس از آن تاول هايي در داخل دهان و روي پا ظاهر مي‌شود كه ممكن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود. از اين بيماري به عنوان طاعون براي صنعت دامداري نام برده مي شود.
كنترل بيماري منوط به مايه كوبي، مراقبت شديد نقل و انتقال حيوانات، قرنطينه نمودن حيوانات مبتلا، اعمال محدوديت در خريد و فروش حيوانات و گاهي معدوم كردن دام است.
در سال 1394 شيوع بيماري تب برفكي در 26 كانون مهم در خوزستان گزارش شد كه باعث تلف شدن تعداد نامعلومي دام در اين استان شد.
بر اساس آمار رسمي دامپزشكي خوزستان هم اكنون حدود 400هزار راس دام سنگين و2.5ميليون راس دام سبك به ارزش 120هزار ميليارد ريال در خوزستان وجود دارد.
به گزارش ايرنا در جريان سيلاب فروردين امسال يك و هزارو 220راس دام سبك و سنگين تلف شد كه دامپزشكي خوزستان مبادرت به دفن بهداشتي آن كرد.
پس از نفت و كشاورزي ، دام داراي بيشترين ارزش افزوده و توليد ثروت در خوزستان است.
6065/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها