۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83321192
T T
۰ نفر

بناي نيمه كاره، مانع ثبت جهاني باغ رامسر شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83321192
بناي نيمه كاره، مانع ثبت جهاني باغ رامسر شد

نوشهر - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران گفت: وجود بناي نيمه كاره مجتمع فرهنگي در باغ 33 هكتاري رامسر ، ثبت جهاني اين باغ را مختل كرده است.

باغ 33 هكتاري شهرستان گردشگر پذير رامسر در غرب مازندران يكي از 2 طرح پيشنهادي اداره كل ميراث فرهنگي استان مازندران در سال 88 براي ثبت جهاني به سازمان يونسكو بوده است.
اين باغ براساس مدارك و شواهد از نظر ريخت شناسي و معماري ازهمان ابتدا داراي طرح و نقشه مشخص بوده و الگوي هندسي ، فرم‌هاي شكسته و تركيب آنها با دايره، اين باغ را بيشتر با نمونه‌هاي ايراني مانند هشت بهشت اصفهان و مشابه نمونه خارجي ان مانند ورساي فرانسه ساخته شده است.
مهدي ايزدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در رامسر در خصوص چرايي عدم ثبت جهاني اين باغ در يونسكو اظهار داشت: ثبت جهاني هر مكاني خاص بر اساس معيارهاي يونسكو بايد حريم درجه يك و دور ان كاملا رعايت شود و اين موضوع در مورد باغ 33 هكتاري با توجه به قرار گرفتن بناي نيمه كاره مجتمع فرهنگي در داخل باغ از نظر كارشناسان يونسكو ايراد محسوب مي شود كه روند ثبت جهاني را مختل كرده است.
وي اظهار داشت: به نظر سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري براي تسهيل در روند ثبت جهاني اين باغ بايد سازه مجتمع فرهنگي هنري برچيده شود و به محوطه باغ 8 هكتاري در محل ساخت كنوانسيون تالاب ها منتقل شود.
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران در خصوص طرح پيشنهادي مبني بر ساخت مجتمع فرهنگي هنري بر اساس المان هاي بومي شهر رامسر هم گفت: المان هاي سازه اي در رامسر مربوط به دوره پهلوي با سازه هايي بتني است كه اينگونه سازه نيز هيچ سنخيتي با تعريف يك اكو باغ ندارد.
تاكنون 53 اثر تاريخي ايران در سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد ( يونسكو) به ثبت رسيده است.
ايزدي در ادامه تعداد اثار تاريخي شناسايي شده در مازندران را 2 هزار و 700 اثر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد 730اثر به ثبت رسيده كه 14 اثر در شهرستان رامسر است.
به گفته وي، ضمن اينكه 54 اثر طبيعي در استان مازندران به ثبت رسيده كه از اين تعداد 2 اثر طبيعي و 7 درخت در رامسر قرار دارد.
هر ساله از 28 ارديبهشت تا 3 خرداد به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي نشست هاي با دوستداران ميراث فرهنگي و انجمن هاي مردم نهاد در رامسر برگزار مي شود و شعار سال 98 براي بزرگداشت ميراث فرهنگي نيز' با عنوان موزه ها در جايگاه كانون فرهنگي ، اينده و سنت' انتخاب شده است.
شهرستان 75 هزار نفري رامسر به عنوان عروس شهرهاي شمالي با برخورداري از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري ، تاريخي و مجتمع موزه اي شهداي رامسر متشكل از كاخ موزه ، موزه مردم شناسي و بزرگترين موزه عاج خاورميانه سالانه ميزبان ميليونها مسافر و گردشگر داخلي و خارجي است.
/1602/9922/1899

سرخط اخبار استان‌ها