۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83320791
T T
۰ نفر

استان مركزي دبيرخانه دايمي نكوداشت مفاخر ايران مي شود

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83320791
استان مركزي دبيرخانه دايمي نكوداشت مفاخر ايران مي شود

اراك - ايرنا - مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده گفت: استان مركزي با توجه به بكارنامه درخشان در حوزه انديشمندان شهير به عنوان دبيرخانه دايمي نكوداشت زنان مفاخر ايران انتخاب شده است.

به گزارش ايرنا، «فريبا نظري پوركيايي» روز دوشنبه در نشست كارگروه تخصصي بانوان و خانواده استان مركزي افزود: اين دبيرخانه از 22 خرداد ماه سال جاري همزمان با برگزاري آيين تجليل از بانوان نام آور استان مركزي در موزه بهشت مفاخر ايران ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: برگزاري اين آيين با هدف معرفي ظرفيت هاي بانوان در كنار كاستي ها و مشكلات جامعه است.
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده خاطرنشان كرد: معرفي زنان تمدن ساز كشور و ظرفيت هاي مثبت جامعه از ديگر اهداف برگزاري اين آيين تجليل است.
نظري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مي طلبد كه برنامه هاي حوزه بانوان در استان ها با رويكرد فهم مشترك و بهره وري حداكثري از ظرفيت ها برگزار شود تا از موازي كاري ها در اين حوزه جلوگيري شده و افزايش توانمند سازي اين قشر از جامعه را به همراه داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: زنان براي حضور هدفمند و رقابت پذير در بازار كسب كار نيازمند مهارت، تجارب سازنده و اموزش هستند تا بتوانند فرصت ها را شناسايي و با اقدامات هدفمند در عرصه اقتصادي بدرخشند.
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده افزود: اعضاي خانواده پيوست هاي متعددي با هم دارند كه بايد در توانمند سازي آنان مهارت ورزي جمعي و آموزش هاي فردي و گروهي به درستي به آنان منتقل شود تا اثربخشي مناسب را در حوزه اجتماعي و اقتصادي داشته باشد.
نظري عنوان كرد: رونق ملي، تحكيم خانواده و توسعه پايدار سرلوحه امور بانوان است و راهبردهاي عملي متعددي در اين خصوص به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وي، طولاني شدن مراحل اداري را از جمله چالش هاي كارگروه تسهيلات و اشتغال استان ها دانست و افزود: براي جلوگيري از تعطيلي واحدهاي اقتصادي استان و كشور با دستور وزير كشور بايد واحدهاي توليدي كه با مشكل مواجه شده اند شناسايي و از تعطيلي آنان جلوگيري شود.
مشاور وزيركشور در امور زنان و خانواده يادآور شد: بيمه مشاغل خانگي در حوزه صنايع دستي را از دغدغه هاي وزارت كشور است و رفع اين مشكل از برنامه هاي اولويت دار امسال تعريف شده است.
نظري گفت: برگزاري مستمر نشست هاي بانوان با راهبردهاي قوي و اثرگذار موضوعي مهم در استان ها است كه در اين راستا استان مركزي كارنامه خوبي دارد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري مركزي نيز در اين نشست گفت: برگزاري آيين تجليل از بانوان مفاخر استان در خرداد ماه امسال فرصتي براي ارايه موثر توانمندي هاي اين قشر از جامعه است.
«بهروز اكرمي» افزود: 55 درصد ورودي مراكز عالي و دانشگاه ها را در استان مركزي مردان و 45 درصد را دختران تشكيل مي دهند در صورتي كه در سطح كشور 65 درصد ورودي اين مراكز بانوان و 35 درصد آنان مردان هستند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري مركزي خاطرنشان كرد: نرخ مشاركت زنان در فعاليت هاي اقتصادي در سطح كشور حدود 14 و 9 دهم درصد است در صورتي كه اين رقم در اين استان پايين تر از متوسط كشوري و حدود هشت و يك دهم درصد عنوان شده8 است.
اكرمي گفت: زنان در حوزه اقتصادي استان مركزي نقش كمرنگي دارند و بايد با هدفگذاري مناسب بهبود جايگاه اين قشر توانمند را در اقتصاد شاهد باشيم.
وي خاطرنشان كرد: استان مركزي در زمينه بهره گيري از زنان در پست هاي مديريتي در زمره پنج استان برتر كشور است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري مركزي گفت: آموزش زوج هاي جوان قبل از ازدواج از جمله اقداماتي است كه در اين استان به منظور مقابله با آسيب هاي اجتماعي انجام شده است و برگزاري اين نشست ها كاهش نرخ طلاق را در استان مركزي را برعهده داشته است.
وي ادامه داد: در راستاي رسيدگي به مشكلات زنان استان مركزي، مسايل اين قشر اولويت بندي شده و اقدامات برنامه محوري در اين جهت كليد خورده است.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري مركزي نيز در اين نشست گفت: 65 هزار زن در 13 سكونتگاه غير رسمي شهرستان اراك سكونت دارند كه ايجاد اشتغال براي آنان بايد در دستور كار مسئولان استان قرار گيرد.
«زهرا فرجي» افزود: طرح توانمند سازي خانه به خانه براي بانوان با هدف ايجاد چرخه كامل توليد و اشتغال در استان مركزي اجرا مي شود.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان مركزي نيز در اين نشست گفت: طرح توانمند سازي خانه به خانه با رويكرد ايجاد مشاغل خانگي براي بانوان در شهرستان اراك اجرا مي شود.
«سعيدرضا شاه محمدي» افزود: توسعه مهارت زنان، توسعه عدالت اجتماعي، ايجاد كسب و كار پايدار و درآمد براي خانواده ها و مهارت آموزي به بانوان از جمله اهداف برگزاري اين طرح در شهرستان اراك است كه از 6 مرداد ماه جاري همزمان با روز مهارت در استان آغاز مي شود و تاپايان سال جاري ادامه مي يابد.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان مركزي خاطرنشان كرد: 468 نفر در 13 ناحيه شهرستان اراك در سه كارگاه آموزش هاي فني و حرفه اي را در اين طرح فرا مي گيرند.
شاه محمدي افزود: با توجه به نقش بانوان در جامعه و خانواده اين طرح در بين بانوان 13 سكونتگاه غير رسمي در شهرستان اراك برگزار مي شود.
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان مركزي گفت: اين طرح مناسب ترين روش براي اشتغال زنان به خصوص در سكونتگاه هاي غير رسمي است و در آن زنان مي توانند خوداشتغال باشند.
شاه محمدي افزود: تنوع در برگزاري ساعت و محتواي آموزش، آموزش 70 درصد اين آموزش ها به صورت عملي و ارايه گواهي مهارت در پايان دوره از جمله مزاياي اين طرح است.
وي ادامه داد: كمبود تجهيزات و ابزار آلات، عدم وجود زير نياز سنجي ها و آموزش متناسب با طرح و نبود فضاي مناسب براي اموزش از جمله مشكلات اجراي اين طرح است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي نيز در اين نشست گفت: با وجود برخي مشكلات اقتصادي بازار صنايع دستي استان در مدت سه سال گذشته از وضعيت مناسبي برخوردار بوده است.
«عليرضا ايزدي» افزود: فروش صنايع دستي در نيمه سال گذشته 30 ميليارد ريال درآمد براي استان به همراه داشته است.
وي ادامه داد: 65 درصد فعالان در حوزه صنايع دستي در استان مركزي را زنان تشكيل مي دهند كه با مشكلاتي از جمله نبود بيمه مواجه هستند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: نبود بيمه در حوزه فعاليت هاي صنايع دستي كاهش فعالان در اين حوزه را به همراه داشته است.
ايزدي افزود: در حوزه آموزش هاي صنايع دستي اكنون متوليان بسياري در استان مركزي وجود دارد كه مي طلبد براي جلوگيري از موازي كاري اين مهم به يك دستگاه سپرده شود.
وي خاطرنشان كرد: سه بازارچه صنايع دستي دهه فجر پارسال در استان مركزي به بهره برداري رسيد و راه اندازي سه بازارچه صنايع دستي نيز تا پايان سال جاري در دستور كار است.
مديركل ورزش و جوانان استان مركزي نيز در اين نشست گفت: سال گذشته علاوه بر تخصيص اعتبارات عمومي به هيات ها اعتبار اختصاصي به بانوان ورزشكار استان در هيات ها اختصاص يافته است.
«عابد حقدادي» افزود: پيش بيني مي شود اختصاص اعتبارات به بانوان هيات هاي ورزشي استان مركزي در سال جاري 40 درصد افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: برگزاري چهار طرح شامل 2 طرح در حوزه سلامت و 2 طرح در حوزه نشاط آفريني در شهرستان هاي استان مركزي از برنامه هاي اين اداره كل در سال جاري است.
استان مركزي با دارا بودن 12 شهرستان داراي بيش از يك ميليون و 400 هزار نفر جمعيت است.
1955/6013/

سرخط اخبار استان‌ها