۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۲
کد خبر: 83320493
T T
۰ نفر

توليد بر مدار روشنايي

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۲
کد خبر: 83320493
توليد بر مدار روشنايي

سنندج - ايرنا - واحد صنعتي توليد سيم و كابل برق با برند نوا كابل كه در شهرك صنعتي شماره يك سنندج مستقر است با درايت صاحبان آن و تلاش و همت كارگرانش در اين شرايط نابسامان اقتصادي چراغ هاي توليدش همچنان روشن و پُر نور است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امسال كه از سوي مقام معظم رهبري به نام سال رونق توليد نامگذاري شده بسياري از واحدهاي توليدي بويژه در استان هايي همچون كردستان مستلزم حمايت بيشتر دولتمردان هستند تا چرخ آنها همچنان بچرخد.
798 واحد صنعتي در كردستان وجود دارد كه از اين تعداد 639 واحد فعال و نيمه فعال و 159 واحد هم غير فعال است كه البته در ميان فعال و نيمه فعال ها كفه نيمه فعال ها بسيار سنگين تر است.
در بين واحدهاي صنعتي فعال استان يكي از آنها كه در شهرك صنعتي شماره يك سنندج مستقر است، واحد توليد سيم و كابل برق افشان با برند نوا كابل است كه با تدابيري كه از سوي گردانندگان آن انديشيده شده تاكنون توانسته اند از گردونه مشكلاتي كه بسياري از واحدها را به تعطيلي كشانده، به دور باشند.
اين واحد علاوه بر اينكه بازار خوبي در داخل كشور بويژه استان هاي غربي براي خود پيدا كرده تصميم به توسعه هم گرفته است.

** توليد 120 تُن كابل و سيم برق
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين واحد از سال 95 بطور آزمايشي فعاليت خود را آغاز كرد و اواخر آبان و آذر سال 96 به صورت رسمي محصولات آن وارد بازار شد.
وريا زاهدي پور اضافه كرد: در اين واحد انواع سيم و كابل از هر دو هادي مس و آلومينيوم از سايز 5/. تا 50 توليد و در بازار عرضه مي شود.
وي با اشاره به اينكه بازار فروش اين واحد را بيشتر كردستان، همدان، كرمانشاه و بخشي از خوزستان تشكيل مي دهد، افزود: تاكنون بطور مستقيم اقدام به صادرات نكرده ايم ولي با واسطه اين كار انجام شده به گونه اي كه توسط برخي از مشتريان محصولات توليدي اين واحد به خارج از كشور صادر شده است.
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان با بيان اينكه ظرفيت اسمي اين واحد 200 تُن در سال است، گفت: هم اكنون 120 تُن توليد داريم كه به عبارتي با 60 درصد ظرفيت در حال فعاليت هستيم.
زاهدي پور اظهار داشت: 13 نفر بدون اعضاي هيات مديره در اين واحد مشغول بكار هستند و در طول چند سال فعاليت اقدامي براي تعديل نيرو نكرده ايم.

** اجراي طرح توسعه واحد توليد سيم و كابل
وي از اجراي طرح توسعه صنعت بالادستي توليد سيم و كابل در اين واحد خبر داد و گفت: تمام اقدامات لازم در اين رابطه انجام شده و تنها نصب ماشين آلات باقي مانده است.
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان افزود: با شروع بكار طرح توسعه اي 10 نيروي ديگر به نيروهاي اين واحد افزوده مي شود و ميزان توليد هم به 3 هزار تُن افزايش مي يابد.
زاهدي پور تاكيد كرد: مذاكرات زيادي با شركت هاي عراقي، آذربايجاني و اكرايني براي صادرات انجام داده ايم كه به دليل نوسانات قيمت دلار تاكنون نتوانستيم قراردادي منعقد كنيم.
وي با اشاره به اينكه كيفيت محصول اين واحد مورد تاييد قرار گرفته است، گفت: اين واحد صنعتي علاوه بر استاندارد اجباري ملي، ايزو، گواهي CE را هم دارد و گواهي توانير آن هم در حال صدور است.
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان سرمايه گذاري اوليه اين واحد را 2 ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام كرد و يادآور شد: بطور رسمي حدود 30 تا 35 ميليارد ريال در اين واحد سرمايه گذاري شده است.
زاهدي پور اضافه كرد: تاكنون تنها يك مرتبه از محل تسهيلات احداث بنگاه از بانك صنعت و معدن به مبلغ 3 ميليارد ريال استفاده كرده ايم كه اين ميزان تسهيلات امروز به 8 ميليارد ريال رسيده كه از اين مبلغ حدود 4 ميليارد آن سود دوران مشاركت است و ما اين مبلغ را به بانك بدهكار هستيم.
وي اظهار داشت: صاحبان موسسات و شركت هاي توليدي اگر سال 95 با 5 ميليارد تا 10 ميليارد ريال مي توانستند صنعت خود را بچرخانند امروز با 30 ميليارد ريال به سختي مي توانند واحد خود را سرپا نگه دارند.
زاهدي پور افزود: 2 سال پيش اگر واحدي با 10 ميليارد ريال 2 ميليارد ريال سود مي كرد امروز با 30 ميليارد نمي تواند يك ميليارد ريال سود دهي داشته باشد اما امور مالياتي اين مساله را قبول ندارد.

** لزوم كاهش بروكراسي اداري براي رونق توليد صنعتي
وي مي گويد: رونق توليد اگر تنها در شعار خلاصه شود هيچ تاثيري در وضعيت توليد نخواهد داشت و تحقق اين شعار عزم ملي را مي طلبد.
زاهدي پور تامين مواد اوليه، تامين سرمايه در گردش، تعامل سيستم هاي دولتي مثل امورمالياتي، سازمان تامين اجتماعي، عدم كارشكني و كاغذبازي براي توليد را از نيازهاي ضروري حوزه توليد اعلام كرد.
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان از ديگر مشكلات پيش روي واحدهاي توليدي را بروكراسي داري دانست و افزود: بروكراسي اداري اگر در مقابل صنعت كاهش داده نشود مشكلات و معضلات زيادي براي واحدهاي توليدي ايجاد مي كند.
زاهدي پور گفت: وجود قوانين و دست و پاگير شايد در حالت عادي زياد مهم نباشد ولي در اين شرايط كه صنايع بسيار تحت فشار هستند چنين قوانيني بر ادامه فعاليت واحدها تاثير منفي دارد.
وي تاكيد كرد: زيرساخت هاي اينترنتي براي سرعت و تسهيل كار در حوزه صنعت ايجاد شده كه در زمينه فعاليت واحدها نه تنها تسهيلگر نبوده بلكه خود مانعي در روند كارها شده است.
مديرعامل شركت ماد نوا كابل كردستان يادآور شد: پيش آمده 10 بار توليدات واحد ما بدليل ايراد داشتن سامانه جامع انبارها روي زمين مانده و نتوانسته ايم آن را حمل كنيم.
زاهدي پور با اشاره به اينكه خريد مواد اوليه اين واحد از طريق بورس انجام مي شود، گفت: بورس سهميه بندي كرده و براساس ظرفيت توليد هر واحد مواد اوليه را اختصاص مي دهد و اگر كُد واحدي در طي يك ماه بسته شود عملا سهميه يك ماه آن واحد از دست مي رود.
وي با بيان اينكه سازمان صنعت، معدن وتجارت در استان ها رابط بين واحدهاي توليدي با سازمان بورس هستند، اضافه كرد: انتظار مي رود سازمان صمت استان لينك خوبي با واحدهايي كه مواد اوليه آنها از بورس تامين مي شود، داشته باشند و اجازه ندهند سهميه واحدي از بين برود.

** دلايل موفقيت
مدير عامل شركت ماد نوا كابل كردستان به دلايل موفقيت اين واحد توليدي اشاره كرد و گفت: واحدهاي صنعتي با مشكلات زيادي مواجه هستند كه بخشي از آن تقصير مالكان و سهامداران شركت هاست و بخشي هم ناشي از يك سري مسايل همچون ماليات و سازمان تامين اجتماعي و نبود مواد اوليه است.
زاهدي پور اظهار داشت: يكي از دلايل موفقيت ما اين است كه هيچ سرمايه ريالي را از اين عرصه خارج نكرديم و اگر در مقطعي هم با مشكلي مواجه شديم سرمايه به آن تزريق كرديم.
وي افزود: توليد كالاي با كيفيت و تعهد زماني به مشتريان را خط قرمز خود قرار داديم و نهايت سعي خود را كرديم كه در اين رابطه تاخيري نداشته باشيم.
مديرعامل شركت ماد نوا كابل كردستان اضافه كرد: افرادي كه در اين واحد مشغول بكار هستند با جان و دل كار مي كنند و همين هم از ديگر دلايل موفقيت و فعال بودن اين واحد در شرايط كنوني اقتصادي است.
اينكه توليد در كشور و به تبع كردستان بدون حمايت و هماهنگي مديران و كارشناسان دستگاه هاي دولتي رونق پيدا نمي كند بر همگان واضح و آشكار است لذا اگر جايي توليد با مشكلي مواجه مي شود قطعا يكي از دلايل آن به مجموعه دولت بر مي گردد به همين دليل است مسئولان آستين همت را بالا زدند تا توليد در سالي كه به نام رونق توليد نامگذاري شده است، به معناي واقعي رونق پيدا كند.
9936/9102

سرخط اخبار استان‌ها