۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83319483
T T
۰ نفر
تحلیل گر سعودی: دیپلماسی تنها گزینه عربستان در قبال ایران است

تهران - ایرنا-'مضاوی الرشید' تحلیل گر سعودی در مقاله ای با اشاره به این كه كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بدون كمك رژیم صهیونیستی و آمریكا باید به برتری نظامی ایران اعتراف كنند، تاكید كرد كه دیپلماسی تنها گزینه امارات و عربستان در قبال ایران است.

این تحلیل گر سعودی در مقاله ای كه امروز(یكشنبه) در پایگاه خبری « عربی 21» منتشر شد ، با اشاره به حادثه انفجار در الفجیره و حمله پهپادی جبهه انصار الله به خطوط انتقال نفت عربستان تاكید كرد كه این موضوعات نقطه ضعف امارات و عربستان را در برابر نمونه هایی از این دست فاش كرد. ریاض و ابوظبی ضمن محكوم كردن حادثه الفجیره كه آن را اقدامی خرابكارانه اعلام كردند، با حفظ آرامش و بدون عجله در متهم كردن آشكار ایران، تاكید كردند كه تحقیقات در خصوص انفجار الفجیره ادامه دارد.
المضاوی خاطر نشان كرد: عربستان سعودی و امارات مدت ها است كه تلاش می كنند ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به جنگ با ایران ترغیب كند و با روی كار آمدن 'دونالد ترامپ' رییس جمهور ایالات متحده موفق شدند واشنگتن را به خروج از برجام و افزایش تحریم ها علیه ایران سوق دهند اما احتمال ندارد كه آمریكا و اسرائیل علیه ایران وارد جنگ شودند.
این تحلیل گر سعودی با اشاره به هزینه های گزاف عربستان در خرید سلاح و آموزش نیروهای نظامی خود افزود: حملات كوچك روزهای اخیر ضعف كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بی فایده بودن انبار سلاح های غربی آن ها را ثابت كرد و نشان داد كه تجهیزات نظامی، آن ها را از حملات كوچك مصون نمی دارد.
المضاوی با اشاره به قدرت نظامی ایران تاكید كرد: در صورت بروز هرگونه مواجهه نظامی مستقیم با ایران، عربستان و امارات در معرض خطر و مورد تمسخر قرار می گیرند چرا كه ارتش كوچك آن ها چه از نظر تعداد، مهارت و دكترین مبارزه قابل مقایسه با ایران نیست و هرچند كه امارات و عربستان جدیدترین هواپیماهای جنگنده را در اختیار دارند اما عملكرد آن ها در یمن ناتوانی آنان را فاش كرده است.
وی در ادامه افزود : چالش جدید ریاض و ابوظبی در جنگ های های غیر متعارف است كه به هدف تخریب و حملات كوچك صورت می گیرد. این در حالی است كه هیچ واحد نظامی نمی تواند در مقابل دكترین مبارزه ایران ایستادگی كند هرچند كه این روزها تمایلی به درگیری نظامی ندارند.
المضاوی تاكید كرد: سربازان خارجی مصری، سودانی و حتی سنگالی نیز نمی توانند در مقابل اراده ایرانیان در دفاع از منافع خود در منطقه خلیج فارس ایستادگی كنند و عربستان باید بداند كه سربازان خارجی نمی توانند جای یك ارتش قوی را پر كنند و بعید است كه ایالات متحده مانند دهه نود قرن گذشته نیروهای خود را بار دیگر در منطقه مستقر كند.
این تحلیل گر سعودی در ادامه یادآور شد كه حملات اخیر ضعف و ترس سعودی ها را به جایی رساند كه بیش از پیش خواستار كمك های ایالات متحده شدند و این موضوع هزینه های بیشتری را بر آن ها تحمیل خواهد كرد تا جایی كه اقتصاد آن ها در معرض ورشكستگی قرار خواهد گرفت كه این موضوع با وعده های 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی برای رسیدن مردم به رفاه و ثروت در تعارض است این درحالی است كه ایران به صرفه جویی عادت كرده و چنین وعده هایی به مردم خود نداده است بنابراین ایران می تواند ریاضت بیشتر را تحمل كند اما چنین چیزی در مورد عربستان صادق نیست.
المضاوی تاكید كرد: هرچند كه ایران تمایلی به مقابله نظامی ندارد و اقتصاد آن ها تحت ثاثیر فشارهای آمریكا ضعیف شده اما عربستان و هم پیمانان آن در هر گونه مقابله نظامی مستقیم با ایران شكست خواهند خورد و برای آن ها بهتر است كه گزینه جنگ را كنار گذاشته و در خصوص روابطشان با ایران به طور جدی تجدید نظر كنند. دیگر كشورهای شورای همكاری خلیج فارس چون عمان، كویت و قطر نیز مخالف مقابله نظامی با ایران خواهند بود از این رو دیپلماسی تنها گزینه امارات و عربستان خواهد بود.
خاورم**3224**1508
۰ نفر