۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۷
کد خبر: 83318984
T T
۰ نفر
عراق از ورود كارگران ایرانی به بازارچه سومار جلوگیری می كند

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار گیلانغرب گفت: طرف عراقی از ورود كارگران ایرانی به محوطه تخلیه و بارگیری بازارچه مرزی سومار در داخل عراق جلوگیری می كند و كار بارگیری را تنها به كارگران عراقی واگذار كرده است.

كوروش محمودیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خواسته طرف عراقی است كه كار تخلیه و بارگیری كالاها را كارگران عراقی به تنهایی انجام دهند و ما یك مهلتی را از طرف عراقی برای مذاكره برای پیگیری این موضوع خواستیم كه متاسفانه مهلت پایان یافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و امروز طرف عراقی به صورت یك طرفه از ورود كارگران ایرانی به داخل محوطه تخلیه و بارگیری جلوگیری كرد.
وی اظهار كرد: سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه كشورمان، استاندار كرمانشاه و وزارت كشور پیگیر این موضوع هستند و این مساله از سوی طرف ایرانی پذیرفتنی نیست زیرا با این اقدام نزدیك به 500 كارگر بیكار شده اند.
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: هم اكنون بارهایی كه لیفتراكی هستند كماكان در داخل بازارچه مرزی سومار تخلیه می شود و بارهای غیرلیفتراكی كه به صورت دستی تخلیه می شد قبلا سه روز در هفته توسط كارگران ایرانی و سه روز توسط كارگران طرف عراقی تخلیه می شد كه اكنون طرف عراقی این حق را به خود داده كه بارهایی كه خریداری كرده را تنها توسط كارگران عراقی تخلیه و بارگیری كند.
محمودیان عنوان كرد: عراقی ها می گویند باری را كه خود خریداری كرده اند تنها توسط كارگران عراقی تخلیه و بارگیری می كنند كه البته این موضوع را طرف ایرانی نپذیرفته و مقامات كشورمان در حال رایزنی و مذاكره تا حصول نتیجه هستند.
وی گفت: هم اكنون روزانه به طور میانگین 200 دستگاه كامیون انواع كالا شامل سنگ، سرامیك، مصالح ساختمانی و آهن آلات از مرز سومار به عراق صادر می شود.
مرز سومار نزدیك ترین مرز كشورمان به بغداد محسوب می شود كه كمترین فاصله را به كربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بازارچه سومار در فاصله پنج كیلومتری شهر سومار قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 كیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیك ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل كالا را به بغداد كوتاهتر كرده است و اكنون عمده كالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
3012/8066
۰ نفر