۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۶
کد خبر: 83316898
T T
۰ نفر

مبارزه با ملخ كوهان دار در دشت ورامین آغاز شد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۶
کد خبر: 83316898
مبارزه با ملخ كوهان دار در دشت ورامین آغاز شد

تهران - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین از آغاز عملیات مبارزه با آفت ملخ كوهان دار در 11 هزار هكتار از تاغزارهای دشت ورامین خبر داد.

احمد فدایی اردستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از 11 هزار هكتار از اراضی دشت ورامین زیر كشت گیاه مهم و حیاتی تاغ قرار گرفته كه ضمن پیشگیری از پیشروی كویر در تثبیت شن های روان و تغییر اكوسیستم كویری منطقه نقش بسزایی دارد.
وی تصریح كرد: ملخ كوهان دار از مهمترین آفات این گیاه است كه جمعیت این نوع از ملخ همه ساله از اواخر اسفندماه و با گرم شدن هوا افزایش یافته و به سمت مزارع تاغ حمله می كنند.
فدایی بیان كرد: ملخ كوهان دار سال هاست كه در عرصه وجود دارد و همه ساله و در شرایط اقلیمی متفاوت در حال افزایش و كاهش است و هیچگاه نمی توان تعداد آنان را به صفر رساند، ولی باید به گونه ای با آن مبارزه كرد كه تراكم زیاد آن باعث ایجاد شرایط بحرانی نشود.
وی افزود: شرایط جوی و بارش مناسب نزولات آسمانی ابتدای امسال علاوه بر این كه زمینه را برای رشد تاغزارها فراهم كرد، شرایط مساعدی برای افزایش تعداد ملخ های كوهان دار ایجاد كرده كه این امر لزوم مبارزه جدی تر با این آفت را ایجاب می كند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین بیان كرد: كار مبارزه با آفت ملخ كوهان دار همه ساله از اواخر اسفند ماه با شناسایی كانون های تجمع این آفت كه از پنج دوره سنی برخوردارند آغاز و مبارزه تا دوره سوم زندگی و پیش از حالت پروازی آن انجام می شود.
وی تأكید كرد: حضور ملخ های كوهان دار به هیچ عنوان بحرانی نیست و به مزارع دیگر نظیر غلات آسیبی وارد نمی كند و ارتباطی نیز با ملخ های مهاجری كه از روز های ابتدای سال وارد مناطق جنوبی كشور شده نیز ندارد.
فدایی اضافه كرد: مبارزه با آفت ملخ كوهان دار به صورت بیولوژیك و بدون استفاده از سموم شیمیایی انجام می شود.
بیش از 11 هزار هكتار اراضی دشت ورامین به صورت دست كاشت در منطقه ابردژ زیر كشت گیاه تاغ رفته تا از پیشروی كویر جلوگیری شود.
ورامین در 35 كیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254/6003
۰ نفر