۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83316850
T T
۰ نفر

احتمال كاهش بیماری‌های قلبی با مصرف مكمل آرتروز

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83316850
احتمال كاهش بیماری‌های قلبی با مصرف مكمل آرتروز

تهران- ایرنا - مطالعات اخیر محققان دانشگاه تولین در آمریكا نشان می‌دهد مصرف گلوكزامین كه یكی از شایع‌ترین داروی‌های مكمل بیماران مبتلا به آرتروز است، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را 15 درصد كاهش می‌دهد.

سالهاست كه مكمل گلوكزامین برای كاهش درد مفاصل مبتلایان به آرتروز تجویز می‌شود. محققان با بررسی بیش از 466 هزار نفر دریافتند استفاده از گلوكزامین، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را 15 درصد كاهش می‌دهد. همچنین اثر این مكمل بر میزان كاهش مرگ و میر ناشی از سكته مغزی، بیماری های مربوط به عروق كرونر و بیماری های قلبی نیز 9 تا 22 درصد است. گلوكزامین یك آمینو قند و یك تركیب طبیعی است كه در غضروف‌ها وجود دارد. این ماده معمولا در رژیم غذایی وجود ندارد و از طریق مكمل در اختیار بدن قرار می‌گیرد. مطالعات جدید نشان می‌دهد این مكمل به دلیل خاصیت ضد التهابی در كاهش بیماری‌های قلبی نقش دارد.
این مطالعه رابطه علت و معلولی بین مصرف این مكمل و كاهش بیماری‌های قلبی را نشان نمی‌دهد و فقط تایید می كند كه این دارو در كاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نقش دارد.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند.
فشار خون، قند خون و كلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناكافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند. بر اساس گزارش WHO، حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتنابند.
نتایج این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.
علمی**9259**1601**
۰ نفر