۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83315114
T T
۰ نفر
احتمال ابتلا به مسمومیت بوتولیسم با مصرف كشك سنتی افزایش می یابد

شیراز - ایرنا- معاون پژوهشی دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: مصرف لبنیات سنتی و به ویژه كشك سنتی، احتمال مسمومیت بوتولیسم در مصرف كنندگان را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، سید محمد مظلومی سه شنبه شب در مراسم رونمایی از یك محصول جدید لبنی در شیراز در جمع خبرنگاران افزود: گزارش هایی مبنی بر ابتلا به این نوع مسمومیت در شمال كشور به دست آمده و مسمومیت با آلودگی میكروبی ناشی از مصرف كشك و لبنیات سنتی دراین مناطق مستند و موجود است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: افرادی كه بر اساس ترجیح ذائقه اصرار بر مصرف كشك سنتی دارند باید قبل از مصرف حتما آن را بجوشانند، جوشاندن كشك هر چند به مواد مغذی و مفید آن لطمه می زند اما خطر ابتلا به مسمومیت بوتولیسم را كاهش می دهد.
معاون پژوهشی دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: دوبینی ، اختلال در تكلم ، احساس خفگی و در نهایت مرگ از جمله پیامدهای بوتولیسم است ، این نوع مسمومیت اعصاب مركزی را درگیر می كند ، پیشگیری از بروز این عارضه با مصرف كشك و لبنیات پاستوریزه و فرآوری شده امكان پذیر است.
مظلومی با بیان اینكه متاسفانه جامعه ما هنوز همه فواید مصرف كشك و لبنیات را نمی داند گفت: تحقیقات علمی نشان داده كه مصرف كشك یكی از الزامات و ضروریات در دوران بارداری است كه بسیاری از مادران باردار از آن آگاهی ندارند، تاثیر كشك بر پیشگیر یاز پوكی استخوان و همچنین تاثیر آن در پیشگیری از پیشرفت این بیماری موضوعی است كه همواره مورد توجه پژوهشگران علوم پزشكی قرار دارد.
این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تاكید بر اینكه كشك كلسیم فوق العاده بالایی دارد گفت: هر 100 گرم كشك معادل یك لیوان شیر یا ماست كلسیم دارد بنا بر این افرادی كه به عارضه عدم تحمل لاكتوز در مصرف شیر مبتلا هستند می توانند با مصرف كشك ، كلسیم جایگزین برای بدن خود تامین كنند.
وی همچنین بر لزوم استفاده از كشك برای پیشگیر یاز ابتلا به سنگ كلیه تاكید كرد و گفت: سنگ های كلسیم اگزالات شایع ترین سنگ های كلیوی هستند كه با مصرف كشك امكان دفع آن آسان می شود ، این موضوع از سوی متخصصین نفرولوژی نیز مورد تاكید قرار گرفته است.
مظلومی همچنین استفاده از كشك را در فرایند لاغری موثر دانست و گفت: مصرف كشك در كنترل فشار خون و لاغری موثر است ، افرادی كه در كاهش وزن با مشكلات فشار خون مواجه می شوند می توانند مصرف كشك را در برنامه روزانه خود بگنجانند و از عوارض فشار خون در امان باشند.

**هشدار نسبت به بالا رفتن چربی با لبنیات سنتی
حنان لشگری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دراین نشست نسبت به بالا رفتن چربی ناشی از مصرف لبنیات سنتی هشدار داد و گفت: چربی در كشك و لبنیات سنتی بسیار زیاد است ، استفاده از شیر گوسفند در تولید این محصولات میزان چربی موجود در آن را افزایش داده است در حالی كه محصولات لبنی فراوری شده به لحاظ آنكه از شیر گاو در تولید ان استفاده می شود چربی چندانی ندارد.
این پژوهشگر تكنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی درادامه گفت: متاسفانه اغلب كسانیكه از مصرف كشك سنتی استقبال می كنند ، فریب طعم و مزه آن را می خورند ، كشك و لبنیات سنتی در واقع ذائقه مصرف كننده در فریب می دهد ، قرار گرفتن این محصولات در آفتاب برای خشك شدن و افزودن مقدار زیادی نمك به آن موجب از بین رفتن مواد مغذی كشك و شوری بیش از حد آن و در نهایت آسیب به سلامت می شود.
لشگری همچنین با یادآوری این موضوع كه رشد میكروبی در كشك سنتی و محلی بسیار بالا است گفت: متاسفانه این نوع محصولات چون كمتر مجوزی برای تولید دارند و اغلب به صورت خانگی یادر كارگاههای بی نام و نشان تولید می وشند تحت هیچ نظارت و پایشی قرار ندارند ، از این رو اگر دچار كپك زدگی و رشد میكروبی هم شوند هیچ نظارتی بر كنترل آن نیست ، ضمن آنكه تقلب در تولید این محصولات بسیار بالاست ، مخلوط بودن آرد و مواد دیگر با كشك محلی و سنتی موضوعی است كه در جامعه فراگیر شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از خانواده ها به ویژه زنان خانه دار خواست كه فریب طعم لبنیات و كشك محلی و سنتی را نخورند.
وی گفت: برخی از محصولات محلی و سنتی نوعی تیزی دارند ، این تیزی به زعم بسیاری از مصرف كنندگان حالتی خوشایند دارد كه محصول را طعم دار می كند در حالیكه تیزی دراین لبنیات ناشی از فساد چربی در آن است.
6113/ 2027

سرخط اخبار استان‌ها