۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83314199
T T
۰ نفر

ال پائیس:ناوچه اسپانیایی وارد خلیج فارس نمی شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83314199
ال پائیس:ناوچه اسپانیایی وارد خلیج فارس نمی شود

تهران – ایرنا – تارنمای روزنامه اسپانیایی ال پائیس امروز خبر داد كه در پی بالا گرفتن تنش ها میان ایران و آمریكا، نیروی دریایی اسپانیا به همكاری یكی از ناوچه های این كشور در چارچوب ماموریت ناوگان آمریكایی ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن خاتمه داد.

ال پائیس با اشاره به آنكه مادرید نمی خواهد ناخواسته وارد هرگونه درگیری با ایران شود، نوشت: مارگاریتا روبلس (Margarita Robles) سرپرست وزارت دفاع با تاكید بر آنكه این كشور شریكی جدی و قابل اعتماد برای آمریكا است، اعلام كرده كه مادرید تنها به توافق هایی كه در چهارچوب اتحادیه اروپا و ناتو حاصل شده، پایبند خواهد بود.
روبلس دستور داده تا ناوچه مندز نونیز (Méndez Núñez) كه دویست و پانزده ملوان در آن حضور دارند، به صورت موقت از ناوگروه رزمی ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن منفك شود.
ال پائیس خبر داد كه این ناو گروه آمریكایی از تنگه باب المندب دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می سازد، عبور كرده و در غیاب شناور اسپانیایی پس از عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس خواهد شد.
به نوشته ال پائیس، ناوچه مندز نونیز تنها شناور غیرآمریكایی حاضر در این ناوگان رزمی است و از دست كم یك سال پیش و با هدف بهبود همكاری ها و آموزش مشترك، همراهی آن با شناورهای آمریكایی برنامه ریزی شده بود. از ابتدا قرار بود كه این عملیات به مدت 6 ماه و از آخر آوریل تا 31 اكتبر به طول انجامد. مسیر تعیین شده ناوگروه آبراهام لینكلن از دریای مدیترانه آغاز شده و پس از عبور از دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای چین جنوبی به اقیانوس آرام و به بندر سان دیگو كالیفرنیا ختم می شد.
قرار بود در پایان این ماموریت، ناوچه مندز نونیز از طریق كانال پاناما به كشور خود باز گردد.
ال پائیس نوشت علاوه بر ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن كه 85 هواپیما بر عرشه آن قرار دارند، یك ناو موشك انداز، یك كشتی تداركاتی، یك زیردریایی و سه ناوشكن این ناوگان را تشكیل می دهند. در نتیجه تصمیم وزارت دفاع، ناوچه اسپانیایی كماكان در منطقه حضور خواهد داشت ولی وارد خلیج فارس نمی شود و به انتظار ادامه مسیر از پیش تعیین شده با ناوگان آمریكایی خواهد ماند.
از سوی دیگر وزیر دفاع اسپانیا روز سه شنبه اعلام كرد كه علت اصلی خروج ناوچه این كشور از ناوگان رزمی آمریكا در منطقه خلیج فارس، صرفا 'مشكل فنی' بوده و هیچگونه انگیزه سیاسی در آن دخیل نبوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، 'مارگاریتا روبلس' گفت: این تصمیم به هیچ عنوان به معنای مخالفت و ابراز انزجار از عبور ناوگان تحت هدایت ناو هواپیمابر آمریكایی 'یو اس اس آبراهام لینكلن' از تنگه هرمز نیست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا چندی پیش با تهدید ایران اعلام كرده بود كه گروه تهاجمی ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن به همراه یك نیروی ضربت از هواپیماهای بمب افكن به منطقه فرماندهی مركزی آمریكا (سنتكام) در خلیج فارس اعزام می شوند.
بولتون ادعا كرده بود كه هرگونه حمله به منافع ایالات متحده یا متحدانش با 'نیروی ضربتی' آمریكا مواجه خواهد شد.
وزارت دفاع آمریكا هم اعلام كرد كه ایالات متحده به منظور دفاع از آنچه منافع این كشور در خلیج فارس نامیده شده است، بمب افكن های راهبردی بی-52 نیروی هوایی این كشور را به پایگاه «العدید» قطر اعزام كرده است. ناو آبی خاكی آرلینگتون و موشك های ضد موشك پاتریوت نیز به منطقه اعزام شده اند.
اروپام**3092**2040

سرخط اخبار جهان