۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312951
T T
۰ نفر

مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزايش يافت

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312951
مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزايش يافت

گچساران - ايرنا -رئيس جهاد كشاورزي گچساران گفت:با شناسايي 2 منطقه جديد تعداد مناطق آلوده به آفت ملخ در شهرستان به چهار منطقه افزايش يافت.

عبدالوهاب پورالحسيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در مناطق بي بي حكيمه ۲ و دشت آهوباز منطقه خشاب در مرز استان بوشهر امروز و پيش از اين در مناطق بي بي حكيمه و باباكلان آفت پوره ملخ شناسايي شده است.
وي اظهار داشت: كار پايش و سمپاشي با همكاري كارشناسان پهنه جهاد كشاورزي،نيروهاي بسيج، منابع طبيعي و شركت نفت گچساران در حال انجام است.
رئيس اداره جهاد كشاورزي گچساران بيان كرد: تاكنون كار سمپاشي در مناطق باباكلان و بي بي حكيمه در سه مرحله انجام شده است.
وي اظهار داشت: 2 منطقه ديگر كه امروز گزارش شده و برآوردي از مساحت مراتع آلوده انجام نشده است.
پورالحسيني توضيح داد: در هر يك از مناطق آلوده سه اكيپ متشكل از 15 تا 20 نفر در حال انجام عمليات پايش و سمپاشي هستند.
رئيس حهاد كشاورزي گچساران افزود: تاكنون 15 هزار هكتار عمليات پايش در مناطق مختلف اين شهرستان انجام شده است.
پورالحسيني از كساني كه سم پاش پشتي يا تراكتوري دارند خواست براي مبارزه با ملخ‌ها با جهاد كشاورزي همكاري كنند.
به گزارش ايرنا،ملخ هاي مهاجر كه بهمن ماه سال گذشته از كشور‌هاي حوزه شبه جزيره عربستان از جمله امارات، عمان و كشور عربستان وارد برخي استان هاي جنوب شرق كشور شده بود،تاكنون در برخي استان هاي كشور از جمله سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبي، خوزستان،كهگيلويه و بويراحمد و حتي اردبيل و گلستان مشاهده شده اند.
به هر جايي كه بنگري ملخ ها حضور دارند، زير سنگ ها، درون مراتع و خلاصه هر جايي كه سبزينه اي وجود دارد ملخ ها جا خوش كرده اند.
براساس آخرين آمار كه در روز چهارشنبه از سوي وزارت جهاد كشاورزي انجام شده است 40 هزار هكتار از مراتع استان هاي درگير سم پاشي شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه تخم گذاري هر ملخ كه به صورت خوشه اي انجام مي شود و در آينده منجر به توليد 300 تا 400 ملخ مي شود مي گويد: دليل نگراني و جديت مسئولان اين مساله است.
الياس تاج الديني افزود: به دليل حساسيت كار سمپاشي در مناطق آلوده در سه مرحله انجام مي شود.
وي تصريح كرد: با توجه به مشاهده ملخ در استان هاي مجاور كار رديابي و پايش مسيرها در مرز استان هاي فارس،خوزستان و بوشهر از 2 ماه پيش از سوي كارشناسان استان شروع شد.
تاج الديني ادامه داد: هم اكنون در مرز 2 استان فارس و بوشهر كه هر دو به شهرستان گچساران متصل مي شوند مشكل ايجاد شده است.
وي ابراز داشت: با توجه به اينكه اهالي بومي، هر منطقه را بهتر مي شناسند مردم مي توانند با سامانه 131 مشاهدات خود در خصوصي وجود ملخ هاي مهاجر را به مسئولان گزارش دهند تا كار مبارزه در سرايع ترين زمان ممكن آغاز شود.
تاج الديني با يادآوري اين نكته كه ملخ هاي مهاجر حدود هفت سانتيمتر طول و بخشي از بدن آنها سبز رنگ است از اهالي روستاها و گردشگران خواست در صورت مشاهده به مسئولان گزارش دهند تا كار مبارزه هر چه زودتر آغاز شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت كه بخش قابل توجهي از سموم مورد نياز براي سمپاشي مبارزه با ملخ در استان خريداري شده است.
الياس تاج الديني توضيح داد: بخشي از اعتبار عمليات مبارزه با رايزني با مسئولان ارشد جهاد كشاورزي تامين و بخشي نيز با حمايت استاندار كهگيلويه و بويراحمد تامين خواهد شد.
وي ابراز داشت: براساس برنامه ريزي قرار است كه نشستي با مسئولان شهرستان هاي مجاور استان هاي فارس،خوزستان و بوشهر برگزار درباره نحوه تعامل برگزار شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: تاكنون 40 هزارهكتار از اراضي كشاورزي و مراتع اين استان در مرز استان هاي جنوبي براي مبارزه با ملخ صحرايي پايش شده است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينكه آفت ملخ به مراتع هجوم آورده و بر اساس قانون صيانت از مراتع وظيفه همه دستگاه هاي اجرايي است اضافه كرد: مشاركت مسئولان براي دفع ملخ مطلوب است.
شهرام عسكري بيان كرد: براي اثربخش تر مبارزه عمليات سمپاشي بيشتر در ساعت هاي 6 تا 8 بامداد انجام مي شود.
عسكري اظهار داشت: تا 15 روز آينده كار مبارزه و سمپاشي در مناطق آلوده ادامه خواهد يافت.
ملخ هاي مهاجم تمام گياهان زراعي، باغي و حتي علف هاي هرز را مي خورند، اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يك شبانه‎ روز مي‎ تواند تا 150 كيلومتر پرواز كند.
ملخ صحرايي از كشوري به كشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي تواند مهاجرت كند.
اين نوع از ملخ ها در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف ازجمله جنگل ها، باغهاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي كه دارند باعث قحطي در منطقه نيز مي شوند.
مديركل بحران استانداري كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: نگراني از نظر كمبود اعتبار براي مبارزه با ملخ هاي مهاجر در استان وجود ندارد.
وحيد محمدي ‌تبار توضيح داد: فرمانداران شهرستان هاي هشت گانه كهگيلويه و بويراحمد ،دستگاه هاي اجرايي منابع طبيعي و آبخيزداري، امور عشاير و محيط زيست و ساير دستگاه هاي اجرايي در صورت ضرورت به كمك جهاد كشاورزي براي مبارزه با آفت ملخ خواهند آمد.
كارشناسان مي گويند كه شرايط دمايي بر روي اين آفت تاثيري ندارد و فقط به يك فضاي سبز نياز دارند.
استان كهگيلويه و بويراحمد 270 هزار هكتار زمين كشاورزي دارد كه 160 هزار هكتار آن زراعي است.
8143/1662

سرخط اخبار استان‌ها