۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83312385
T T
۰ نفر

مصرف قارچ سمي خانواده مهابادي را روانه بيمارستان كرد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83312385
مصرف قارچ سمي خانواده مهابادي را روانه بيمارستان كرد

مهاباد- ايرنا- مدير شبكه بهداشت و درمان مهاباد گفت: مصرف قارچ سمي يك خانواده چهار نفري روستايي در اين شهرستان را مسموم و به بيمارستان امام خميني(ره) روانه كرد.

سامرند مرزنگ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شب گذشته اعضاي يك خانواده چهار نفري با علايم مسموميت ناشي از مصرف قارچ به اين بيمارستان مراجعه كردند كه پس از مراجعه و مشاهده علايم مسموميت، بستري و اقدامات اوليه درماني و شستشوي دستگاه گوارش انجام شد.
وي اضافه كرد: يكي از اعضاي اين خانواده كه كودكي 12 ساله بود به دليل شدت مسموميت و براي مداوا به مراكز درماني در اروميه مركز استان اعزام و مادر اين خانواده نيز با رضايت خود از بيمارستان ترخيص شد.
وي افزود: 2 نفر ديگر از اعضاي اين خانواده نيز هم اكنون در بيمارستان امام خميني(ره) تحت مداوا قرار دارند كه وضعيت سلامتي آنان رو به بهبود است.
وي از شهروندان خواست به هيچ عنوان اقدام به مصرف قارچ هايي كه در طبيعت مي رويد و بطور عمده سمي هستند خووداري كنند.
مدير شبكه بهداشت و درمان مهاباد يادآور شد: شناسايي و تشخيص قارچ خوراكي از قارچ سمي بسيار مشكل است و فقط افراد متخصص و با تجربه مي توانند آنها را از هم تشخيص دهند.
مرزنگ افزود: قارچ هاي خوراكي منابع خوبي براي پروتيين، انواع ويتامين و فيبر است و با توجه به برخورداري از كالري كم نقش مهمي در سلامت افراد ايفا مي كنند.
وي به مردم توصيه كرد هنگام مصرف قارچ هاي خوراكي از راهنمايي هاي افراد با تجربه در اين خصوص بهره ببرند و در صورت امكان از قارچ هاي پرورشي استفاده كنند.
به گزارش ايرنا، پس از بارش هاي اخير، گونه هاي مختلفي قارچ در مناطقي از استان رشد كرد و برخي افراد كه توانايي كافي در تشخيص قارچ هاي سمي و خوراكي ندارند با مصرف آن دچار مسمويت شدند.
به گفته كارشناسان بيش از 12 گونه قارچ سمي وجود دارد كه با ويژگي هاي ظاهري، بو و رنگ قارچ نمي توان با قاطعيت سمي و غيرسمي بودن آن را تشخيص داد چون مصرف گونه هاي سمي مي تواند منجر به مرگ يا آسيب هاي جدي به كبد، اعصاب، كليه ها و ديگر اعضاي بدن شود.
قارچ‌هاي خوراكي داراي ساختارهاي توليد مثلي (كلاهك) گوشت بوده و ممكن است رو يا زير زمين ظاهر شوند كه انواع روي زمين با دست چيده مي‌شوند.
خوراكي بودن قارچ‌ها مي‌تواند به صورت عدم وجود تركيبات سمي براي انسان در قارچ و داشتن مزه و بوي مطبوع تعريف شود.
درد شكم، تهوع، استفراغ و ضعف و بي حالي از نشانه هاي مسموميت با قارچ سمي است.
3020/6185/7129

سرخط اخبار استان‌ها