۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83311609
T T
۰ نفر

ليتواني و آمريكا شيرهاي طلايي ونيز را تصاحب كردند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83311609
ليتواني و آمريكا شيرهاي طلايي ونيز را تصاحب كردند

تهران- ايرنا- ليتواني جايزه شير طلاي بهترين غرفه و «آرتور جفا» از آمريكا شير طلاي بهترين هنرمند را در دوسالانه هنري ونيز 2019 كسب كردند.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از پايگاه خبري آرت نت نيوز، جوايز امسال به آثاري تعلق گرفت كه به روابط نژادي در آمريكا و خطرهاي ناشي از تغييرات آب و هوايي و شرايط تاثيرگذار بر آن پرداخته اند.
غرفه ليتواني با اثر «شير و دريا» در جشنواره امسال حضور داشت و موفق شد شير طلاي بهترين غرفه را از آن خود كند. شير نقره اي ونيز امسال نيز به «هريس اپامينوندا» هنرمند 39 ساله قبرسي تبار و ساكن برلين اعطا شد.
ويدئوي 30 دقيقه اي وي به نام «چيمرا» مملو از چشم اندازهاي درخشان، نماهاي نزديك از حيوانات و نماهاي طولاني از سنگ هاي گرانبهاست.
در مراسم اعطاي اين جوايز چند هنرمند و غرفه ديگر ويژه تجليل شدند. هيات داوران از «ترزا مارگولز» از مكزيك و «اوتوبونگ نكانگا» از نيجريه به دليل مشاركت در نمايشگاه مركزي تقدير و تشكر كردند. غرفه بلژيك نيز به خاطر نصب عروسك هاي سورئال توسط هيات داوران تقدير شد.
همانطور كه از قبل اعلام شده بود، هيات داوران جايزه شير طلاي يك عمر دستاورد هنري دوسالانه ونيز را به «جيمي دورهام» هنرمند آمريكايي تبار ساكن برلين اهدا كرد.
اعطاي جايزه دوسالانه در سال 1895 به عنوان نمايشگاه هنرهاي نو از سراسر جهان راه اندازي شد. با استقبال هنرمندان بيشتري از اين مراسم، ايده برخورداري كشورهاي شركت كننده از غرفه هاي اختصاصي مطرح شد. بلژيك اولين كشوري بود كه غرفه اش را در سال 1907 در اين نمايشگاه افتتاح كرد.
امسال در مجموع 90 كشور از سراسر جهان در جشنواره دوسالانه ونيز شركت كردند.
غرفه داران معمولا از طرف دولت حمايت مي شوند، اما در سال هاي اخير مجبور بوده اند حاميان مالي ديگري را براي خود برگزينند.
به عنوان نمونه، بخشي از هزينه هاي مورد نياز براي غرفه ليتواني در سال جاري از محل جمع آوري كمك هاي مردمي تامين شد. ديگر غرفه داران ملي نيز بر كمك هاي بخش خصوص تكيه دارند. نمايشگاه آثار جشنواره دوسالانه ونيز تا 24 نوامبر (3 آذر) داير است.
فراهنگ**9109**9157
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ