۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83311072
T T
۰ نفر
مراكز مشاوره بايد از بهزيستي مجوز دريافت كنند

تهران- ايرنا- معاون مشاوره و روانشناختي معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اينكه مراكز مشاوره داراي مجوز از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره بايد تغيير وضعيت شوند، گفت: اين مراكز بايد تحت نظارت حاكميت قرار گرفته و مجوز خود را از بهزيستي دريافت كنند.

بهزاد وحيدنيا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاكيد كرد: لازم است همه مراكز مشاوره با قانون تطابق پيدا كنند و تحت نظارت دولت قرار گيرند.
وي خاطرنشان كرد: مطابق ماده 6 مقررات مالي دولت، بهزيستي مكلف و موظف به صدور مجوز مراكز مشاوره است و قبل از تشكيل سازمان نظام روانشناسي و مشاوره نيز اين كار را انجام مي داده است.
وحيدنيا ادامه داد: خدمات مراكز مشاوره بهزيستي بر كسي پوشيده نيست و تخصص هاي متعددي در اين مراكز ايجاد و برنامه هاي نظارتي براي آنها تدوين و ابلاغ شده است.
معاون مشاوره و روانشناختي سازمان بهزيستي كشور اضافه كرد: هنگامي كه سخن از تاسيس مراكز مشاوره مي شود، صفر تا صد آن به نفع مصلحت مردم به بهزيستي سپرده شده است.
وحيدنيا اظهار داشت: طبق ماده 57 احكام دائمي توسعه كشور نيز مرجع صدور مجوز مراكز مشاوره، بهزيستي است و اين بار در كنار مراكز مشاوره به كلينيك هاي مشاوره نيز اشاره شده و بهزيستي تنها مرجع حاكميتي براي صدور مجوز مراكز مشاوره است.
وي يادآور شد: بر اساس قانون سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، اين سازمان به عنوان مجموعه اي براي احقاق حقوق صنفي و ارتقاي دانش روانشناسي است كه مي تواند در حوزه تخلفات مراكز مشاوره، كمك حال بهزيستي باشد و در قانون نيز به آنها تكليف شده است كه درباره تصميم گيري هاي حوزه مشاوره با بهزيستي همكاري كنند و وظيفه آنان است كه هرجا كه لازم است، كنار بهزيستي باشند.
وحيدنيا تصريح كرد: بر اساس سازوكارهاي سياست گزاري هاي انجام شده، مديريت خدمات كشوري بايد دست حاكميت باشد و آنجا كه دولت نياز دارد از مجموعه غيردولتي كمك بگيرد.
معاون مشاوره و روانشناختي سازمان بهزيستي كشور گفت: مصاديق ديگري در اين باره در قانون وجود دارد؛ تنها و اصلي ترين وظيفه سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، تعيين حدود صلاحيت هاي مشاوره اي و صدور پروانه كار است و شأني براي صدور مجوز مراكز مشاوره براي اين سازمان وجود ندارد؛ از اين رو لازم است همه مراكز مشاوره طبق قانون تحت نظارت دولت قرار گيرند.
وحيدنيا افزود: تاكنون پراكنده كاري هاي زيادي در حوزه مشاوره انجام شده و با تعامل و كشمكش اين كار پيش رفته است؛ بهزيستي طي ماه هاي گذشته توافق نامه هايي با وزارت ورزش و جوانان، نيروي انتظامي و انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش در زمينه صدور مجوز مراكز مشاوره داشته است و كمك مي كنيم مجموعه هاي تحت نظارت آنها توسعه پيدا كند. اميدواريم سازمان غيردولتي نظام روانشناسي و مشاوره نيز به اين تعامل برسد.
معاون مشاوره و روانشناختي سازمان بهزيستي كشور تاكيد كرد: سازمان نظام روانشناسي و مشاوره بايد حدود قانوني خود از جمله تعيين حدود صلاحيت ها را محور قرار دهد كه البته خود اصل مصاحبه ها نيز جاي بحث است.
معاون مشاوره و روانشناختي سازمان بهزيستي كشور گفت: به دفعات تفاهم نامه هاي مختلفي بين بهزيستي و سازمان نظام روانشناسي و مشاوره نوشته شده اما به امضا نرسيده است و اميدواريم تعاملات به نتيجه برسد.
وحيدنيا خاطرنشان كرد: تاكنون 2 هزار و 850 مركز مشاوره از سازمان بهزيستي كشور مجوز گرفته اند و اميد مي رود با تعامل و عقد تفاهم نامه با مجموعه ها، هزار مركز ديگر ساماندهي شوند و به مرور مجوز خود را از بهزيستي دريافت كنند.
وي اضافه كرد: به نظر مي رسد سازمان نظام روانشناسي و مشاوره علاوه بر صدور حدود پنج هزار پروانه كار براي حدود 350 مركز مشاوره، مجوز صادر كرده است كه بايد تغيير وضعيت شوند و تحت نظارت بهزيستي قرار گيرند.
اجتمام*9185*1834

سرخط اخبار جامعه