۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۳
کد خبر: 83308792
T T
۰ نفر
بررسي انتخابات «استاني» و «تناسبي» در حزب نداي ايرانيان

تهران- ايرنا- اعضاي شوراي سياست‌گذاري حزب نداي ايرانيان، ابعاد، آثار و نتايج انتخابات «استاني» و «تناسبي» را بررسي كردند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از كميته اطلاع‌رساني حزب نداي ايرانيان، در جلسه شوراي سياست‌گذاري حزب نداي ايرانيان به رياست «صادق خرازي» دبيركل اين حزب، موضوع برگزاري انتخابات به صورت «استاني» و «تناسبي» مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اعضاي موافق و مخالف به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
در اين جلسه اعضاي موافق اين طرح، دلايلي همچون افزايش كيفيت فعاليت نمايندگان و ملي شدن نگاه آن‌ها، برقراري عدالت، ارتقاي سطح كيفي و كارايي مجلس، تقويت نقش احزاب، جايگزيني برنامه محوري به جاي شخص‌محوري را نقطه قوت اين طرح دانستند.
كاهش مشاركت مردمي، احتمال حذف نمايندگان طبقات ضعيف و انحصار صاحبان قدرت و ثروت در مجلس، افزايش شكاف و تنش‌هاي اجتماعي، توجه ناكافي به مناطق پيراموني شهرستان‌ها، مغايرت اين طرح با برخي اصول قانون اساسي، به حاشيه رفتن شهر‌هاي كوچك و كمتر برخوردار و اشكالات حقوقي و امنيتي احتمالي مانند فعال شدن گسل‌هاي قومي و مذهبي از جمله دلايل مخالفان اين طرح در شوراي سياست‌گذاري حزب بود.
اعضاي شوراي سياست‌گذاري حزب اعتقاد داشتند: قانون انتخابات «استاني» و «تناسبي» به تنهايي نمي‌تواند جايگاه احزاب را تقويت كند، اين امر نيازمند پذيرش كامل تحزب توسط اركان حكومت است. تا زماني كه نهادهاي نظارتي با ديدي مثبت به احزاب نگاه نكنند و حقوق آن‌ها را به رسميت نشناسند، اين طرح نمي‌تواند به تقويت تحزب منتهي شود.
در اين جلسه اذعان شد كه « شايسته بود نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نظرات احزاب را با هدف بهبود اين طرح خواستار مي‌شدند. متأسفانه شواهد نشان مي‌دهد به دليل شتاب‌زدگي، بحث كارشناسي كافي و دقيق روي اين طرح صورت نگرفته و همچنان ابهامات فراواني ديده مي‌شود و نياز است در فرصتي مناسب مورد بررسي مجدد قرار گيرد.»
در پايان اين گفت و گوها، مقرر شد با توجه به ابهامات و سؤالات فراوان، جلسه ديگري با حضور تعدادي از نمايندگان عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي دقيق‌تر اين طرح برگزار شود.
در اين جلسه همچنين اخبار مهم هفته از جمله شرايط صادرات نفت ايران و مخالفت كميسيون فرهنگي مجلس با تشكيل سازمان ملي جوانان نيز بررسي شد.
سيام**3202**3070** 9053
۰ نفر