۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۵۶
کد خبر: 83307985
T T
۰ نفر
فراكسیون امید از استیضاح بسیاری از وزرا جلوگیری كرد

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: فراكسیون امید مانع استیضاح تعداد زیادی از وزرا شد كه با هدف ناكارآمد نشان دادن دولت توسط مخالفان طراحی شده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد علی وكیلی این مطلب را عصر چهارشنبه در سلسله نشست های كارنامه امید، در دفتر مركزی حزب ندای ایرانیان بیان كرد.
عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: اگر فراكسیون امید نبود این اتفاق بارها و بارها توسط مخالفان دولت می افتاد.
وی افزود: طرح قانون مطبوعات و طرح نظام صنفی هماهنگ روزنامه نگاری كه معطوف به منزلت و صیانت از حقوق روزنامه نگاران بود از جمله كارهایی است كه فراكسیون امید بنای آن را گذاشته و پی گیر به ثمر رسیدن آن است.
ابراهیمی از اعضای حزب ندا و سخنران ابتدای این نشست نیز با بیان اینكه طبق نظرسنجی كه انجام داده ایم 91 درصد راي دهندگان از عملكرد فراكسیون امید ناراضی هستند، گفت: هدف ما این است كه تا آخر آبان 98 نمایندگان لیست امید تهران را به این تشكل سیاسی دعوت كنیم.
در ادامه نشست، وكیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: لیست امید حدود 170 تا 180 تن بود اما فراكسیون امید میان 107 تا 110 عضو دارد. بنابراین از فراكسیون امید دفاع می كنم.
وی با بیان اینكه وضع عمومی كشور رضایت بخش نیست و هر روز بدتر می شود، خاطرنشان كرد: یكی از بدشانسی های ما این است كه در بدترین زمان یعنی در وضعیتی كه كشور و دولت وضعیت مطلوبي ندارند، نماینده شده ایم.
عضو هیات رییسه مجلس دهم عنوان داشت: این مجلس پس از مجلس دوم می توانست موفق ترین مجلس جمهوری اسلامی باشد به شرطی كه چند آیتم وجود می داشت.
وكیلی یادآور شد: یكی از خصوصیات این مجلس این است كه در آن 2 فراكسیون با اكثریت نسبی وجود دارد و همچنین فراكسیون اقلیتی دارد كه می تواند بالانس این دو جریان را بر هم زند و گاهی با فراكسیون امید جمع می شوند و گاه با جناح مقابل. به همین جهت این مجلس هویت گفتمانی ضعیفی دارد.
وی اضافه كرد: پس از اتفاقات سال 1388 جریان اصلاح طلب به كماي طولانی رفت و شكافی میان حاكمیت و اصلاح طلبان شكل گرفت. در حالی كه انقلاب اسلامی پدیده ای اصلاح طلبانه و جمهوری اسلامی هم ساختار اصلاح طلب دارد.
عضو فراكسیون امید مجلس تاكید كرد: تجربه 30 سال اخیر نشان می دهد كارنامه اصلاح طلبان موفق تر از اصولگرایان بوده است.
وكیلی اظهار داشت: پس از دوره طولانی فریز اصلاح طلبی از سال 88، از سال 92 با خرد جمعی روزنه ای باز شد و پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی به روحانی رسیدیم و با روش اصلاح طلبی كرسی ریاست جمهوری را به دست آوردیم اما این كرسی اصلاح طلب نشد.
این فعال اصلاح طلب با بیان اینكه ورود اصلاح طلبان به حاكمیت از سال 92 حداقلی بود، خاطر نشان كرد: این دولت از نظر شاخص های اصلاح طلبی، حداقلی اما انتظارات از آن حداكثری بود، چون جامعه ای كه «حسن روحانی» از آن برآمده بود، حداكثری بود.
وی گفت: شاهد هستیم اصولگرایانی كه اصلاح طلب می شوند دو خاكریز از اصلاح طلبان جلوتر می روند اما روحانی از آن دسته اصولگرایانی است كه منش او اصلاح طلبانه نیست.
وكیلی با بیان اینكه دولت روحانی حداقلی است، عنوان داشت: پس از راه افتادن موج امید و باز شدن روزنه ای در جامعه، كسی می توانست از این روزنه عبور كند كه اصلاح طلب حداقلی باشد و به همین دلیل مجلس و فراكسیون امیدی حداقلی شكل گرفت.
عضو فراكسیون امید تاكید كرد: روحانی نه می توانست هاشمی رفسنجانی باشد و نه رییس دولت اصلاحات! مهمترین امتیاز روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 این بود كه وی قالیباف نبود. در سال 96 هم روحانی با تكیه به عنصر اصلاح طلبی، حضور جهانگیری و حمایت سراسیمه اصلاح طلبان بار دیگر انتخاب شد.
وی اضافه كرد: روحانی نتوانست شكاف میان اصلاح طلبان و حاكمیت را پر كند بلكه دچار تغافل شد و مانند احمدی نژاد جریان سیاسی به راه انداخت و گره اصلاح طلبان با حاكمیت كورتر شد.
وكیلی با تاكید براینكه از منظر منطق، نطق های آتشین و موضع گیری های اصلاح طلبانه، كارنامه فراكسیون امید فراتر از انتظارات بود، عنوان داشت: معتقدم فراكسیون امید باید وارد دیالوگ انتقادی با حاكمیت می شد و به جای نطق های آتشین مجلس ششمی با آن به گفت و گو می پرداخت. به همین جهت عملكرد فراكسیون امید قابل نقد است.
نماینده مردم تهران در پاسخ به پرسشی درباره علت ریزش در لیست امید مجلس دهم، گفت: این همانی میان فراكسیون امید و اصلاح طلبی غلط است. برخی از آنها به نبودن در فراكسیون امید و حركت اصلاح طلبانه باور دارند و شماری دیگر حضور در این فراكسیون را پر هزینه می دانند.
وی ادامه داد: در مقطعی هیات رییسه تصمیم گرفت كه اعضای امیدی غیر فراكسیون امید و اعضای متعهد به فراكسیون را معرفی كند كه تاخیر و تعللي در اطلاع رسانی به وجود آمد.
وكیلی در پاسخ به این پرسش كه موضع شما در خصوص بازداشت شدگانی كه جلوی مجلس تجمع كرده بودند چیست؟ گفت: خوشبختانه تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شده اند، ما به عنوان فراكسیون امید پی گیر آزادی بقیه آنها هستیم و معتقدیم به صرف اعتراض صنفی نباید بر خورد قهری كرد چرا كه اگر كسی قرار است اعتراض صنفی كند بهترین مكان مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: اصل این اقدام، اقدام خوبی نبود، مجلس خانه ملت است اگر مردم به تنگنا آمدند صدای آنها باید شنیده شود و بهترین جا برای پژواك این صدا مجلس شورای اسلامی است. این میزان از اعتراض باید طبیعی قلمداد شود.
عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صدای مردم را باید شنید و اعتراض را با آشوب یكی نكنیم، برخورد با اعتراض صنفی باعث فاصله گرفتن مردم از حاكمیت می شود، بگذارید اصناف اعتراض كنند حتی اگر با صدای بلند و غیر متعارف باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر خاطرنشان كرد: ما طرحی را در مجلس مطرح كردیم كه وزارت كشور مكانی برای اعتراضات در نظر بگیرد و اعتراضات مدنی ساماندهی شود، با این كار اولا مكان اعتراضات مشخص می شد، دوما از اینكه یك اعتراضی تبدیل به آشوب شود ممانعت به عمل می آمد و از ایجاد ترافیك و زحمت برای رفت وآمد مردم جلوگیری می شد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیاسی ایرنا كه عاقبت طرح استانی شدن انتخابات چه خواهد شد و آیا به انتخابات آینده خواهد رسید؟ بیان كرد: ابتدا باید فهرستی از عملكرد فراكسیون امید را تشریح كنم و به پرسش شما كه در قالب همین عملكرد است نیز پرداخته خواهد شد. كمیسیون ماده 10 احزاب دو عضو از مجلس شورای اسلامی دارد كه هر دو عضو آن از فراكسیون امید هستند به همین دلیل هم روند تساهل و صدور مجوز برای احزاب جدید سرعت گرفت.
وی ادامه داد: یكی دیگر از اموری كه فراكسیون امید به آن ورود كرد و عملكرد خوبی داشت در هیات نظارت بر شوراها بود، معتقدم در این حوزه دستاوردی كه نمایندگان اصلاح طلب داشتند قابل تقدیر و چشمگیر بود. در واقع موفقیتی كه لیست شوراهای اسلامی سراسر كشور به دست آورد، مدیون و مرهون عملكرد خوب فراكسیون امید است، بدین معنی كه اگر تركیب هیات نظارت بر انتخابات با اكثریت اصلاح طلب نبود چنین خروجی و پیروزی برای شوراهای شهر و روستا حاصل نمی شد.
وكیلی بیان كرد: تصویب چهار لایحه FATF از جمله نقاط قوت كارنامه فراكسیون امید است، این لوایح ناظر بر منافع ملی بود و ما تمام توانمان را برای تصویب این لوایح به كار گرفتیم. كه البته دو لایحه پالرمو و cft در مجمع تشخیص متوقف شده است.
وكیلی با بیان اینكه لایحه جامع انتخابات زمانی به مجلس آمد كه ما در اواسط بررسی طرح استانی شدن بودیم افزود: به همین دلیل با دولت توافق كردیم برای اینكه تا قبل از انتخابات مجلس قسمت مربوط به نمایندگان طرح و لایحه آماده شود، آن را تصویب كنیم. استانی شدن كه به تقویت بنیه احزاب كمك می كرد اكنون با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است. لذا عملكرد فراكسیون امید به طور كلی قابل دفاع است و شامل موارد زیادی است كه از حوصله این نشست خارج است.
سیام*1744*3202*1193

سرخط اخبار سیاست