۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83307577
T T
۰ نفر
معاون وزیر: تفسیر اصلی آموزش و پرورش از شادی گم شده است

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تفسیر اصلی وزارت آموزش و پرورش از مقوله شادی و نشاط و برنامه هایی كه در این راستا اكنون در مدارس اجرا می شود، در میانه هیاهوی پخش نماهنگ های بی نام و نشان گم شده است.

«رضوان حكیم زاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا اظهار داشت: آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی به دنبال فراهم كردن فضای شادی و نشاط در مدارس است و تلاش دارد تا این كار را در چارچوب مناسب و در قالب نحوه اداره كلاس‌های درس و آموزش عملی كند.
وی با بیان اینكه عده ای درصدد هستند تا با انتشار نماهنگ هایی در فضای مجازی وانمود كنند كه شادی و نشاط مدنظر دستگاه تعلیم و تربیت اینگونه است، افزود: باید توجه داشت كه دانش آموزان ساعات كوتاهی در مدرسه حضور دارند و مدرسه مسئول تمامی اتفاقاتی كه رخ می دهد، نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش، رسانه را رقیب جدی خانواده ها و مدرسه بر نوع رفتار و تربیت كودكان و نوجوانان دانست و گفت: آنچه كه اكنون در فضای مجازی به بهانه شادابی و نشاط دانش آموزان در مدارس منتشر شده ارتباطی به برنامه ها و سیاست های راهبردی این وزارتخانه در راستای ایجاد روحیه پرنشاط در میان دانش آموزان ندارد.
حكیم زاده ادامه داد: سیاست وزارتخانه بر این است كه بسترهای لازم را فراهم كند تا دانش آموزان از طریق فعالیت های پرورشی و آموزشی یك محیط با نشاط را تجربه كنند.
وی تصریح كرد: در همین راستا برای تغییر شرایط كلاس ها و مدارس از یك محیط خشك و غیر منعطف به یك محیط شاداب، پرنشاط و منعطف كه در سند تحول بنیادین نظام آموزشی نیز بر آن تاكید شده است، تحولاتی در روش های یاددهی و یادگیری ایجاد شد تا دانش آموزان به ویژه كودكان با توجه به اقتضائات سنی خود به صورت طبیعی و در بستر یادگیری شاداب باشند و شادی را تجربه كنند .
وی ادامه داد: بازی و یادگیری ویژه دانش آموزان سه پایه اول، دوم و سوم ابتدایی از جمله این برنامه ها در راستای ایجاد نشاط در مدارس است و در شیوه نامه اجرایی طرح این مساله مورد تاكید قرار گرفته است كه بچه ها در عین حال كه بازی می كنند مفاهیم علمی را هم یاد بگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در قالب این طرح تلاش می شود تا فرصتی برای تحرك بچه ها البته زیر نظر معلمان فراهم شود، تاكید كرد: نشاط باید جزئی از فعالیت های آموزشی و پرورشی و در بطن آنها باشد نه به عنوان یك چیز جداگانه كه به انحراف رود كه در همین راستا برنامه هایی برای دوره ابتدایی پیشنهاد شده بود كه عملی شد.
حكیم زاده بیان داشت: طرح عید و داستان به جای تكالیف نوروزی، اجرای نمایش در مدارس به منظور بستر سازی برای شادابی بچه ها، هر مدرسه یك سرود، هر مدرسه یك تئاتر، حذف عواملی كه موجب اخلال در شادی بچه ها می شود همچون ممنوعیت برگزاری آزمون های تستی و استفاده از كتاب های آموزشی و كمك آموزشی و تغییر ماهیت تكالیف از مشق شب سنتی به تكالیف مهارتی، از جمله سیاست ها و برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس است كه به صورت جدی در دوره ابتدایی پی گیری می شود.
وی اظهار داشت: از آنجا كه برنامه های مشخصی از طریق ادارات كل آموزش و پرورش استان ها به منظور بسترسازی شادابی در فضاهای آموزشی در اختیار مدارس قرار گرفته است با رصد نحوه اجرای برنامه ها، مشخص شد كه برنامه ها زیر نظر معلمان و بسیار مناسب هدایت و انجام شده است.
**1883**1601**
۰ نفر