۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83307272
T T
۰ نفر
ضرب الاجل دوماهه سرنوشت برجام را تعیین می كند

تهران-ایرنا- رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیام جمهوری اسلامی ایران به اعضای برجام را صلح آمیز دانست و گفت: با ضرب الاجل دوماهه و مذاكرات پیش رو می توان سرنوشت برجام را تعیین كرد.

حشمت الله فلاحت پیشه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران برای اعضای برجام، صلح آمیز بود؛ برخلاف آمریكایی ها كه پیمان های بین المللی و معاهدات جهانی را شكستند، جمهوری اسلامی ایران حاضر نشد كه پیمان منع اشاعه را نقض كند.
وی اظهار داشت: ضرب الاجل دو ماهه ای كه جمهوری اسلامی ایران تعیین كرده است، به صورت محترمانه اعضای باقی مانده برجام را به پیگیری نشست های برجام چه در سطح كارشناسی و چه در سطح وزاری امور خارجه در مورد تعهدات طرفین دعوت كرده است.
رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان اجرای برجام، فقط جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل كرده است و كشورهای دیگر به عنوان طرف های برجام تعهدات خود را به ویژه در موضوع تحریم این امر اجرا نكردند.
نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در پاسخ به این سوال كه با ضرب العجل دوماهه ایران به طرف های برجامی چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: در این مذاكرات می توان سرنوشت برجام را تعیین كرد؛ اگر برجام ماندنی و قوی باشد كه خواسته های ایران را تامین كند؛ طبیعی است كه جمهوری اسلامی ایران در آینده در قالب برجام قوی تر عمل می كند.
وی با بیان این كه این جراحی باعث صحت و سلامت و قدرت بیشتر برجام می شود، اظهار داشت: اگر برجام خنثی باشد به طوری كه نتواند تحریم های ایران را بردارد، به طور طبیعی نمی تواند تحریم های ایران را نیز باز گرداند و لذا از بندهای 36 و 26 برجام هیچ استفاده ای نكرده و نمی تواند 6 قطعنامه اصلی ایران را احیا كند؛ آن چه كه آمریكایی ها سعی كردند در قالب برجام بگنجانند این بود كه اگر طرفی از برجام اظهار كند كه برجام اجرا نشده، تحریم ها بازگردد.
فلاحت پیشه اظهار داشت: اكنون بدون آمریكا اعضای برجام بهتر می توانند در باره آن صحبت كنند و در قالب برجام، تحریم ها تعدیل شود یا اینكه برجام در نهایت كنار می رود و قطعنامه علیه ایران باز نمی گردد.
به گزارش ایرنا، امروز چهارشنبه رییس جمهوری در در جلسه هیات دولت گفت: امروز 18 اردیبهشت یك سال از خروج غیرقانونی آمریكا از توافق برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می گذرد، امروز ما مصمم هستیم تا یك تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.
دكتر روحانی افزود: امروز ما به سران پنج كشور اعلام كردیم كه از دو اقدامی كه تاكنون انجام می دادیم، صرف نظر خواهیم كرد. این دو اقدام در واقع به یك بیان ساده دو فروش بود. یعنی هر وقت مواد غنی شده ما به 300 كیلوگرم می رسید ما اضافه بر آن را به كشوری دیگر می فروختیم و در عوض آن كیك زرد می گرفتیم اما از امروز این فروش متوقف می شود.
رییس جمهوری تصریح كرد: این اقدام برای 60 روز است؛ به طرف مقابل در 1+5 اعلام می كنیم كه اگر همه طرف های برجام ظرف 60 روز پای میز مذاكره آمدند و با هم صحبت كردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع ملی ما مخصوصا در موضوع نفت و بانك تامین شد، ما به نقطه اول بر می گردیم.
سیام**3050**9121
۰ نفر