۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83307169
T T
۰ نفر

باخت سنگین فوتسال زنان و اظهارات ضد و نقیض كادر فنی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 83307169
باخت سنگین فوتسال زنان و اظهارات ضد و نقیض كادر فنی

تهران - ایرنا - تیم ملی فوتسال زنان ایران در روزهای اخیر (16 اردیبهشت ماه ) در نخستین دیدارش در چارچوب تورنمنت چهارجانبه روسیه باختی سنگین را مقابل تیم پرتغال تجربه كرد تا بار دیگر حكایت بی سرو سامانی این رشته و حركت واپس‌گرایانه آن را به نمایش درآورد.

به گزارش ایرنا، تیم فوتسال زنان ایران دیشب نیز در دومین دیدار، مقابل رقیب سنتی اش روسیه هم شكست 2 بر صفر را تجربه كرد كه این نتیجه هم در نوع خود شگفت آور است زیرا تیم فوتسال زنان روسیه از 18 ماه گذشته به گفته سرمربیانش در حال جوانگرایی بازیكنانش به صورتی جدی است.
تیم فوتسال ایران كه سه سال و اندی پیش در جریان مسابقات جام جهانی كوچك فوتسال به میزبانی گواتمالا، در مصاف تیم پرتغال با نتیجه سه بر یك بازی را واگذار كرده بود، حالا بعد از این مدت به جای بهتر شدن، بازی را مقابل تیم دوم این كشور با نتیجه فاجعه بار هفت بر یك می بازد.
ایران در پاییز 94 در شرایطی بسیار سخت، یعنی با اعزامی بحث برانگیز و پر هیاهو و دیرهنگام آنهم با دستور مستقیم شخص حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و تلاش چند وزارتخانه از جمله امور خارجه و ورزش و جوانان، خسته و بدون ریكاوری با كمترین استراحت و تطبیق ساعت و فیزیولوژی بدن فوتسالیست ها و فقط با پنج ساعت استراحت نتیجه سه بر یك را برابر پرتغال بدست آورد و اما حالا پس از سفری دو ساعته به روسیه و استراحتی یك روزه با نتیجه بازی، همه را شگفت زده كرده است.
این همه در حالی بود كه آن روزها تیم پرتغال از دروازه بانی كه به عنوان بهترین دروازه بان زن جهان شناخته شده بود بهره می برد ولی حالا علاوه بر نبود این دروازه بان، چند بازیكن خوب و تاثیرگذار دیگرش نیز تیم را در تورنمنت روسیه همراهی نكرده اند.
در چنین شرایطی اظهارات ضد و نقیض كادر فنی یعنی مدیر فنی تیم علی رعدی و مربی زیور بابایی شنیدنی است.
بابایی مربی تیم ملی فوتسال زنان در توضیح دلایل شكست سنگین تیمش در برابر پرتغال می گوید: «بازی را به خوبی آغاز كردیم و تا دقیقه 10 با تیم پرتغال پایاپای بودیم، اما متاسفانه با دریافت اولین گل، دختران ما تمركزشان را از دست دادند و دیگر نتوانستند مانند 10 دقیقه اول، بازی خوبی ارائه بدهند.»
بابایی گل نخست را باعث از هم گسستن شیرازه تیم و گل های بعدی عنوان می كند اما مدیر فنی در اظهاری بحث برانگیز مدعی می شود كه یكی از مشكلات اصلی تیم خستگی مفرط بوده است.
رعدی در توضیح این خستگی می گوید :«به دلیل اینكه ملی پوشان در مسابقات فوتسال دانشجویان حضور داشتند، خستگی سفر طولانی و شرایط جسمانی آنها باعث شد در این بازی واقعاً آنطور كه باید حاضر نشویم. بازیكنان ما اگر 50 درصد آمادگی قبل از مسابقات بلژیك را داشتند در این دیدار بهتر ظاهر می‌شدند. البته بچه‌هایی كه جدیداً به تیم دعوت شده اند نیز در این بازی عملكرد خوبی داشته و معتقدم پتانسیل بالایی دارند.»
این اظهار نظرها به گفته برخی كارشناسان توجیهاتی برای كاهش فشار این شكست های سنگین است، زیرا تنها 6 تن از 14 ملی پوش اعزامی به روسیه، در قالب تیم دختران دانشجو به پنجمین دوره مسابقات بین دانشگاهی بلژیك اعزام شدند و نكته جالب تر آنكه این تیم هیچ آسیب دیده یا مصدومی نداشت.
اما نكته دیگری كه در این میان جلب توجه می كند اینكه تیم دختران دانشجوی ایران پس از بازگشت از بلژیك، یك هفته در تهران همراه سایر ملی پوشان تمریناتش را پیگیری كرد و فرصت كافی برای رفع خستگی و از سوی دیگر امكان یك ریكاوری فنی و مناسب نیز برای آنان وجود داشت.
به زعم برخی فعالان حوزه فوتسال، نداشتن یك سرمربی در كادر فنی و نا هماهنگی های درون كادر موجب شده تا بازیكنانی كه طی سال های اخیر عنوان قهرمانی آسیا را به نام خود كرده اند، نتوانند در برابر تیم دوم پرتغال نتیجه خوبی بگیرند.
با آنكه بسیاری پس از كسب عنوان قهرمانی تیم فوتسال دختران دانشجوی ایران در بلژیك مدعی شدند كه این رقابت ها ازسطح خوبی برخوردار نبوده و حتی تیم های دانشگاهی حاضر در این رقابت ها به لحاظ فنی از تیم های باشگاهی ایران هم پایین تر بودند اما باید گفت قهرمانی این تیم بویژه با كسب 2 پیروزی در یك روز به لحاظ فنی و روانی اثر مطلوبی بر آماده سازی تعدادی از ملی پوشان حاضر در این مسابقات داشت.
تیم دختران دانشجوی ایران در جریان پنجمین دوره مسابقات بین دانشگاهی در فاصله 2 ساعت طی یك روز دیدار نیمه نهایی و فینال را در برابر فرانسه و اسپانیا با پیروزی به پایان رساند و جام قهرمانی را بالای سر برد.
به نظر می رسد یكی دیگر از دلایل باخت سنگین ایران در برابر پرتغال و روسیه، حضور تنها یك بازیكن عقب گیر در تركیب تیم ملی فوتسال زنان اعزامی به تورنمنت روسیه است.
كادر فنی تیم ملی نسترن مقیمی بهترین بازیكن بك حال حاضر ایران را از لیست این تیم خط زد و به واقع رهبر یك تیم رو از تركیب حذف كرد تا نسیمه غلامی به تنهایی این نقش را برای تیم ایفا كند.
البته كادر فنی اشتباه دیگری هم داشت و نام فاطمه رحمتی سومین بازیكن عقب گیر یا بك تیم ملی برای حضور در تورنمت روسیه را هم خط زد تا به گفته بسیاری از كارشناسان، غلامی كه اشتباهات فردی زیادی دارد و گاهی عملكرد نامطمئنی در عقب زمین داشته تنها بازیكن پست عقب گیر در روسیه باشد.
در چنین شرایطی نبود فرزانه توسلی دروازه بان شماره یك تیم ملی و مهم تر از آن نبود یك سرمربی در راس كادر فنی از دیگر موضوعاتی است كه نباید در كسب چنین نتایج ضعیفی كه طی 10 سال اخیر بی سابقه بوده است، نادیده گرفته شود.
حال باید دید آیا باز هم لیلا صوفی زاده نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال از پاسخگویی در خصوص چنین نتایجی همچون حذف تیم ملی فوتبال از رقابت های انتخابی المپیك و فوتبال دختران از قهرمانی آسیا طفره خواهد رفت و در برابر رسانه ها سكوت می كند و یا مسئولیت همه چیز را می پذیرد و در مقام پاسخگویی انهم از نوع كارشناسانه بر می آید.
ورزشی **1828 **9118**
۰ نفر