۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 83306890
T T
۰ نفر
برخی بانك ها آماده فعال سازی رمز دوم یكبار مصرف نیستند

تهران- ایرنا- با وجود اینكه اعلام شده مشتریان برای فعال سازی رمز دوم یكبار مصرف، سریعتر به شعب بانك های عامل مراجعه كنند، اما پیگیری های ایرنا نشان می دهد كه هنوز ساز و كار اجرای این طرح در شماری از بانك ها مشخص نشده و مشتریان پس از مراجعه به آنها سرگردان می شوند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بانك مركزی اعلام كرده است رمزهای دوم ایستا فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارند و از ابتدای خرداد امسال برای استفاده از خدمات بانكی باید از رمز دوم یكبار مصرف استفاده شود.
با وجود اینكه فقط 13 روز تا پایان مهلت تعیین شده توسط بانك مركزی باقیمانده اما هنوز برخی بانك ها از جمله مسكن، صادرات، كشاورزی و آینده اقدامی برای فعال سازی این خدمات نكرده اند.
همچنین با وجود اینكه برخی بانك ها به معرفی نرم افزارهای موبایلی برای فعال سازی رمز دوم یكبار مصرف اقدام كرده اند، اما ساز و كاری برای برخورداری افراد فاقد گوشی هوشمند و ... مشخص نكرده اند.

* عقب ماندن بانك ها از برنامه
این تصمیم توسط بانك مركزی با هدف ایمن سازی دسترسی كاربران به سیستم های الكترونیكی و افزایش امنیت در تراكنش های بانكی و استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانكداری الكترونیك اتخاذ شده و در این راستا، «سند الزامات رمزهای پویا» یا همان رمز یكبار مصرف (OTP) در شهریور سال گذشته به بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ شد.
بر اساس ابلاغ بانك مركزی، بانك‌ها باید تا آذر پارسال نسبت به تهیه زیرساخت ارائه رمز یكبار مصرف اقدام می كردند، اما در این میان برخی بانك‌ها این زیرساخت را ایجاد نكردند. البته بانك‌های مذكور از سوی بانك مركزی مسئول جبران خسارت مشتریان در صورت بروز كلاهبرداری شدند.
سپس بانك مركزی در بخشنامه‌ای دیگر به شبكه بانكی ابلاغ كرد كه این زیرساخت در همه بانك‌های كشور باید از ابتدای خرداد 98 ارائه شود و در غیر این صورت با بانك‌ها یا موسسه های مالی و اعتباری فاقد این زیرساخت ها برخورد خواهد كرد.
بر اساس بخشنامه بانك مركزی، رمز دوم ایستا كارت بانكی از ابتدای خرداد به صورت خودكار حذف و باید از رمز دوم یكبار مصرف استفاده شود كه صرفا برای انجام تراكنش با كارت اعلام شده و به مدت 60 ثانیه اعتبار دارد.
با وجود اینكه فقط 13 روز تا پایان مهلت تعیین شده توسط بانك مركزی باقیمانده، پیگیری های ایرنا نشان می دهد كه هنوز بسیاری از بانك ها برنامه مشخصی برای اجرای این طرح نداشته و حتی پیشنهاد تمدید مهلت را مطرح كرده اند.

* وضعیت فعال سازی رمز دوم یكبار مصرف در شعب بانكی
با توجه به انتقاداتی كه درباره نحوه اجرای این طرح و آماده نبودن برخی بانك ها مطرح شده بود، خبرنگار اقتصادی ایرنا با مراجعه میدانی به شعب برخی بانك ها، آخرین وضعیت فعال سازی رمز های دوم یكبار مصرف را جویا شد.

بانك سپه
متصدی یكی از شعب بانك سپه در خیابان شهید مطهری به خبرنگار ایرنا اعلام كرد كه مشتریان با ارائه كارت ملی می توانند به باجه های این بانك مراجعه و سامانه پیامكی ارسال رمز دوم یكبار مصرف را فعال كنند.

بانك مسكن
مسئولان چند شعبه مختلف بانك مسكن در زمان مراجعه خبرنگار ایرنا برای فعال سازی سامانه رمز دوم یكبار مصرف اعلام كردند كه هنوز دستورالعمل این خدمات نیامده و مشخص نیست كه این بانك چگونه برای فعال سازی این خدمات اقدام خواهد كرد.
در زمان حضور خبرنگار ایرنا در این شعبه چند نفر برای فعال سازی این خدمات به بانك مراجعه كردند كه همگی آنها با دست خالی بازگشتند.

بانك صادرات
متصدی یكی از شعب بانك صادرات در منطقه خیابان مطهری نیز اظهار داشت: هنوز دستورالعملی در این باره نیامده و همچنان منتظر هستیم.
امیر لعلی، رئیس اداره كل روابط عمومی بانك صادرات درباره علت تاخیر این بانك در راه اندازی سامانه فعال سازی رمز دوم یكبار مصرف به خبرنگار ایرنا گفت: تا 25 اردیبهشت از نرم افزار رمز دوم یكبار مصرف رونمایی می شود. همچنین قرار است امكان فعال سازی این رمز در برخی اپلیكیشن های پرداخت فراهم شود.

بانك ملت
متصدی یكی از شعب بانك ملت گفت: این سامانه برای بانك ملت فعال شده و مشتریان باید با مراجعه به سایت اینترنتی این بانك، برای فعال سازی خدمات مربوط به رمز دوم یك بار مصرف اقدام كنند.

بانك ملی
مسئول یكی از شعب بانك ملی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای استفاده از خدمات رمز دوم یكبار مصرف باید نرم افزار مخصوص این بانك برای مشتریان نصب شود.

بانك شهر
مسئول یكی از شعب بانك شهر اظهار داشت: مشتریان می توانند با همراه داشتن كارت ملی به باجه های این بانك مراجعه و برای فعال سازی سامانه پیامكی ارسال رمز دوم یكبار مصرف اقدام كنند.

بانك پاسارگاد
متصدی یكی از شعب بانك پاسارگاد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشتریان باید نرم افزار این بانك را در گوشی های همراه خود نصب كنند تا بتوانند از رمز دوم یكبار مصرف استفاده كنند.

بانك آینده
معاون یكی از شعب بانك آینده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاكنون دستورالعملی درباره نحوه فعال سازی سامانه اعلام رمز دوم یكبار مصرف به شعب این بانك ابلاغ نشده است.

بانك كشاورزی
مسئولان چند شعبه بانك كشاورزی نیز در زمان مراجعه خبرنگار ایرنا اعلام كردند كه برای آنها شیوه نامه و دستورالعملی ابلاغ نشده است، اما قطعا تا پیش از اول خرداد ساز و كار آن مشخص خواهد شد.

* اجبار بانك ها برای نصب نرم افزار اختصاصی
مشكل دیگری كه در روند اجرای طرح ارائه رمزهای دوم یكبار مصرف وجود دارد، اجبار برخی بانك ها برای نصب نرم افزار اختصاصی این بانك ها برای استفاده از این رمزهاست.
در واقع، بانك ها قصد دارند با اجبار به نصب نرم افزارها، مشتریان را ترغیب به استفاده از سایر خدمات بانك مانند تراكنش های مالی كنند تا برای آنها درآمدزایی داشته باشد.
اگر چه وجود نرم افزار اختصاصی می تواند امنیت این رمزها را بالا ببرد اما اجبار برای نصب نرم افزار جداگانه هر بانك مشكلاتی را برای مشتریان ایجاد می كند.
هنوز بخش قابل توجهی از مردم به ویژه سالمندان تمایلی به استفاده از گوشی های هوشمند ندارند، این گروه به دلایل مختلف تمایل دارند كه از گوشی های ساده و معمولی استفاده كنند.
در صورت اصرار بانك ها بر نصب نرم افزار برای استفاده از رمزهای دوم یكبار مصرف، برای این دسته از مشتریان مشكل ایجاد می شود. به عنوان مثال در زمان حضور خبرنگار ایرنا در شعب یكی از بانك هایی كه اصرار به نصب نرم افزار دارد، پیرمردی در حال جدل با متصدی باجه در این باره بود.
مشكل دیگری كه در صورت اجبار در نصب نرم افزارهای اختصاصی بانك ها رخ می دهد، اشغال فضای حافظه گوشی های همراه است به طوری كه مشتریان باید برنامه های كاربردی دیگر خود را از گوشی پاك كنند تا امكان نصب چندین نرم افزار بانكی برای دریافت رمز دوم یكبار مصرف جداگانه هر بانك فراهم شود.

* دریافت كارمزد برای راه اندازی سامانه رمزهای دوم یكبار مصرف
با وجود اینكه پیشتر اعلام شده بود، راه اندازی این سامانه بدون دریافت هزینه و به طور رایگان توسط بانك ها انجام می شود اما برخی گزارش ها از دریافت كارمزد در برخی بانك ها حكایت دارد.
با توجه به اینكه فقط 13 روز تا پایان مهلت راه اندازی این سامانه ها توسط بانك ها باقیمانده و شماری از بانك ها نتوانسته اند ساز و كار مشخصی را برای این موضوع، تعریف كنند و خلاءهای زیادی در این باره وجود دارد به نظر می رسد كه احتمال تمدید این مهلت وجود دارد.
اقتصام *2022 * 3063
۰ نفر