تصمیمِ سازمان سینمایی و استعدادهایی كه كشف خواهد شد

تهران - ایرنا - تصمیم تازه سازمان سینمایی مبنی بر تخصیص اعتبار درست و كامل به استان‌ها در بخش سینمایی با استقبال فیلم‌سازان مواجه شده است. تصمیمی كه به نظر می‌رسد می‌تواند استعدادهای شهرستان‌ها را كشف كند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سازمان سینمایی طی روزهای گذشته بودجه خود و نهادهای زیرمجموعه‌اش در سال جدید را اعلام كرد. در یكی از بندهای این بودجه آمده: «این جدول با فرض تخصیص صد در صدی اعتبارات سینما تنظیم شده است. بدیهی است ردیف‌های جدول زیر در صورت كاهش تخصیص اعتبار، تسهیم به نسبت می‌شوند. البته در راستای اجرای سیاست «ایران، تهران نیست» اعتبارات استانی در هر شرایط، به صورت صد در صد تأمین خواهد شد تا اختلالی در اجرای فعالیت‌های سینمایی استان‌ها پدید نیاید.» برای بررسی اهمیت این موضوع با برخی از فیلمسازان استان‌ها و مشكلاتی كه در این حوزه وجود دارد به گفت و گو نشستیم كه از نظر شما نیز می‌گذرد.

فهیمی: امكانات فیلمسازان استانی بسیار كم است
كیوان فهیمی كارگردانی كه در آذربایجان غربی فعالیت می‌كند در این باره به ایرنا، گفت: خوشبختانه در بودجه سال 98 سازمان سینمایی اعتباراتی برای استان‌ها نیز درنظر گرفته شده كه تصمیم بسیار درست و منطقی است زیرا توجه زیادی به فیلمسازان استانی نمی‌شود.
وی ادامه داد: این امر باعث می‌شود تا بوجه از حالت متمركز تنها در تهران درآید و به استان‌ها هم اختصاص داده شود، البته این بحثی است كه سال‌ها مطرح شده اما تا به امروز عملی نشده و امیدوارم امسال اجرا شود.
فهیمی درباره نحوه فیلمسازی در آذربایجان غربی توضیح داد: ‌به تازگی از طرف دفتر مركزی انجمن سینمای جوانان در تهران گروهی به نام شورای تولید برای خواندن و انتخاب فیلمنامه‌ها تشكیل شده است كه اگر آنها تایید كنند ما می‌توانیم اقدام به ساختن فیلمنامه‌هایمان كنیم كه در ابتدا قدم خوبی است.
وی ادامه داد: در سال‌های قبل این اتفاق در تهران باید انجام می‌شد یعنی ما برای تایید فیلمنامه و ساختن فیلم باید حتما به تهران مراجعه می كردیم اما با اختصاص بودجه و اقداماتی كه از سوی دفتر مركزی انجمن صورت گرفته كار ما فیلمسازان شهرستانی راحت تر می شود.
این فیلمساز خاطرنشان كرد: متاسفانه امكانات فیلمسازان استانی بسیار كم است حتی برای حضور در جشنواره ها باید به تهران مراجعه كنیم و فیلم مان را تحویل دهیم و بسیاری از ما در تهران جایی برای اسكان نداریم. اینها همه مشكلات زیادی را برای ما بوجود آورده و همین مشكلات موجب می‌شود تا انگیزه‌هایمان برای فیلمسازی كم شود و آن را رها كنیم درحالی كه شاهد استعدادهای زیادی در روستاها، استان ها و شهرستان ها نهفته باشد.
فهیمی خاطرنشان كرد: شاید در بین جوانان فیلمساز استانی ایده‌های بسیار جدید و خوبی وجود داشته باشد اما به دلیل كمبود بودجه نتوانند آن را ارائه كنند به همین دلیل اعتباراتی كه برای استان‌ها درنظر گرفته می‌شود بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.
وی ادامه داد: در بیشتر فیلم‌ها شاهد هستیم كه لوكیشن‌ها اغلب در تهران و آپارتمان هاست در حالی كه در شهرهای مختلف مناظر و خانه هایی وجود دارد كه برای فیلم ها می تواند بسیار مناسب باشد و باید از این ظرفیت ها استفاده كرد.
فهیمی همچنین یادآور شد: بودجه در سرنوشت فیلمسازان شهرستانی نقش به سزایی دارد زیرا برخی از آنها به خاطر علاقه شان به فیلمسازی شهرشان را رها می كنند و مهاجرت می كنند و این امر عواقب خوبی برای خانواده و خود آنها ندارد درحالی كه اگر بودجه مناسبی برای استان ها اختصاص داده شود آنها می توانند به راحتی در شهر خودشان در كنار خانواده شان فیلم بسازند و بدین شكل سینماهای شهرستان ها هم رونق بیشتری پیدا می كند.
این كارگردان سینما گفت: در بیشتر فیلم ها شاهد هستیم كه به معضلات شهر تهران پرداخت می شود و برای مخاطبان شهرستانی این موضوعات مملموس نیست به همین دلیل هم سینما نمی تواند جز سرگرمی های آنها باشد.
وی ادامه داد: اگر تخصیص بودجه به صورت مناسب برای استان ها عملی شود شاهد اتفاقات خوبی در زمینه فیلمسازی استان ها خواهیم بود همانطور كه در سال های قبل فیلم های كوتاهی كه حاصل كار همین جوانان شهرستانی بود به جشنواره های خارجی راه پیدا كرد ند.

**چاوشی: تصمیم سازمان سینمایی مبنی بر اعتبارات استانی انگیزه بخش است
اشكان چاوشی فیلمساز كرمانشاهی نیز در این باره به ایرنا، گفت: متاسفانه وضعیت فرهنگی استان‌ها مناسب نیست و نیازمند بودجه‌ای به صورت اختصاصی هستند تا بتوانند مردم شهرشان را روانه سینماها كنند.
وی با تاكید بر اینكه اعتبار بودجه برای كرمانشاه قطعا گره گشای مشكلات فرهنگی خواهد بود، افزود: ما برای ساخت فیلمنامه‌هایمان باید آنها را به تهران بفرستیم و در صف‌های طولانی بمانیم تا مورد تایید قرار گیرد و همیشه این تصور وجود داشت كه ما در اولویت نیستیم اما با تصمیم بسیار خوب سازمان سینمایی مبنی بر اعتبارات استانی، انگیزه‌های ما برای تبدیل فیلمنامه‌هایمان به فیلم بیشتر می شود.
این فلیم ساز كرمانشاهی، گفت: تقاضای ما از رئیس سازمان سینمایی این است كه اعتبارات بیشتری برای استان ها قائل شوند زیرا ما بسیار محجور واقع شده ایم.

**جمالی: آرزوی فیلم‎ساز شهرستانی داشتن تهیه كننده‌ است
رضا جمالی فیلمساز اردبیلی نیز در این باره به ایرنا، گفت: تخصیص اعتبار مجزا برای استان ها قطعا تاثیر بسیار خوبی در روند فرهنگی خواهد داشت زیرا بزرگترین مشكل ما فیلمسازان استانی بودجه است.
وی ادامه داد: ما مجبور هستیم با بودجه شخصی مان فیلم بسازیم و تنها آرزویمان این است كه تهیه كننده‌ای پیدا شود و بتوانیم فیلم بلند سینمایی مان را بسازیم اما متاسفانه هیچ گونه تسهیلاتی نداریم و این اعتبار مالی می تواند كمك بزرگی برای ما باشد.
جمالی خاطرنشان كرد: این اتفاق از طرف سازمان سینمایی به فال نیك می گیریم و امیدواریم تنها در حد شعار نباشد و به زودی عملی شود.

**حسینی: شفافیت مالی جامعه را به تعالی می‌رساند
سیدمجتبی حسینی نویسنده و كارگردان یزدی نیز با استقبال از اطلاع رسانی های شفاف در حوزه های مالی سینما از سوی سازمان سینمایی گفت: بی‌شك شفافیت مالی، از مهم‌ترین فاكتورهایی است كه می‌تواند رشد و تعالی را برای هنر سینما به ارمغان آورد.
وی افزود: آگاهی فیلمسازان و سینماگران نسبت به چند و چون درآمد ها و هزینه های صورت گرفته توان ارزیابی بهتری را در اختیارشان می گذارد تا با موقعیت سنجی مناسب برنامه ها و اهداف خود را سنجیده تر دنبال كنند و علاوه بر این شایعات بی اساسی كه گاه و بیگاه به سرعت در فضای مجازی منتشر می شود را بهتر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و تحت تاثیر برخی دروغ پردازی ها قرار نگیرند.
نویسنده و كارگردان فیلم تحسین شده « پنج» ادامه داد: در سال های گذشته ابهامات مالی سینماگران در تخصیص حمایت های مالی از آثار سینمایی كه در خارج از پایتخت نمود بیشتری هم داشت بعضا باعث سرخوردگی و نا امیدی فیلمسازان جوان و با استعداد كشور شده است و در واقع عدم شفافیت در این نهاد صنفی در بسیاری مواقع مروج تفكر و توهم بی عدالتی در هر شرایطی است كه همین مسئله، احساس خشم و سرخوردگی را در جامعه ی سینماگران تشدید می سازد. احساسی كه به طور حتم، برمحتوای تولیدات هنری عرضه شده به جامعه نیز اثر منفی می گذارد.
حسینی خاطرنشان كرد: به عنوان یك فیلمساز استانی، شفاف سازی سازمان سینمایی را به فال نیك می‌گیرم و امیدوارم تداوم این مسئله، دقت عمل بیشتری را به تصمیمات مسئولین مربوطه وارد سازد و منجر به روندی عادلانه‌تر و مدبرانه‌تر از پیش در تخصیص بودجه‌ها شود.
فراهنگ**9246**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ