۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83305170
T T
۰ نفر
40  درصد مبتلايان به فشار خون، از بيماري خود اطلاع ندارند

تهران- ايرنا- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 40 درصد از مبتلايان به فشار خون بالا، از بيماري خود اطلاع ندارند و زماني متوجه مشكل آنها مي‌شويم كه بيمار را با مشكلات شديدتر جسمي يا بروز حمله قلبي به بيمارستان منتقل كرده و در ICU يا CCU بستري مي‌كنند.

به گزارش ايرنا از وزارت بهداشت، سعيد نمكي روز دوشنبه در جلسه كميته راهبردي بسيج ملي كنترل فشارخون بالا كه با حضور معاونان و مديران وزارت بهداشت و از طريق برقراري ارتباط ويديويي با روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بيماري‌هاي مزمن كليه كه يكي از علائم پيشرفته فشار خون بالا است، نياز سيستم درماني كشور را به دستگاه‌هاي دياليز افزايش داده و بنابراين نياز است به مقوله فشار خون به عنوان يك صرفه جويي اقتصادي هم نگاه كنيم.

*افزايش آگاهي عمومي نسبت به خطرات فشار خون بالا
نمكي بيان كرد: در بسيج ملي كنترل فشار خون بالا، بيشترين هدف ما افزايش آگاهي عمومي نسبت به خطرات فشار خون بالا است. مردم بايد در اين زمينه آگاه شوند و به فشار خون خود به عنوان يك عامل تهديد كننده سلامتي، توجه ويژه داشته باشند. اين امر در مردان ضرورت بيشتري پيدا مي‌كند؛ زيرا در كشورهايي مانند ايران، مردان به چكاپ‌هاي دوره‌اي كمتر از زنان اهميت مي‌دهند.
وزير بهداشت افزود: برآورد شده كه در اين پويش ملي، حدود 2 ميليون نفر داراي فشار خون بالا شناسايي شوند. بعد از شناسايي موارد جديد مبتلا به فشار خون بالا، درمان و كنترل مستمر آنها نيز در دستور كار قرار دارد.
نمكي گفت: بسيج ملي فشار خون، اولين گام بسيج بهداشتي وزارت بهداشت در سال 98 محسوب مي‌شود. همت، جديت و پشتوانه تمامي دست اندركاران اين امر و مشاركت‌هاي بين بخشي در موفقيت طرح، نقش به سزايي دارد.
وزير بهداشت اظهار داشت: مسلم است كه در اين مرحله تمام مشكلات فشار خون كشور حل نمي‌شود و يك باره نمي‌توان يك موضوع را نهادينه كرد، اما اين گام در واقع شروعي براي كنترل يكي از معضلات خطرناك سلامتي انسان‌ها محسوب مي‌شود. با اين حركت قصد داريم آگاهي اجتماعي را افزايش داده و برنامه‌هايي را تدوين كنيم كه تداوم اين طرح ملي، حفظ شود.

*تقدم بهداشت بر درمان در سال 98
وزير بهداشت با اشاره به سفر اخير به استان‌هاي اردبيل و زنجان و برگزاري جشن ملي مدارس ابتدايي عاري از پوسيدگي دندان در اردبيل و افتتاح نمايشگاه بين المللي عكس سلامت روان در زنجان، گفت: اين موارد نشان مي‌دهد كه سال 98 را با شعار «تقدم بهداشت بر درمان» آغاز كرديم. البته اين به معناي كنار گذاشتن حوزه درمان نيست، بلكه معتقديم گام‌هايي كه امروز در عرصه بهداشت برداشته مي‌شود از بار سنگين حوزه درمان در درمان بيماري‌هاي غير واگير در آينده كم مي‌كند.
نمكي ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت، با توسعه زيرساخت‌هاي درماني، افزودن تخت‌ها و تامين امكانات تشخيصي و درماني در تمام استان‌ها، شاهد ارتقاي حوزه درمان در كشور بوديم و در حال حاضر، تحول نظام سلامت در عرصه بهداشت بايد به عنوان يكي از گام‌هاي اساسي در تكميل گام‌هاي طرح تحول نظام سلامت، جزو اولويت‌هاي وزارت بهداشت قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، سيج ملي كنترل فشار خون بالا از 27 ارديبهشت 98 رسما كار خود را شروع مي‌كند و زمان بندي اجراي طرح تا 15 تير 98 است و 7 مهر ماه همزمان با روز جهاني قلب نيز گزارش نهايي كمپين اعلام مي‌شود.
اجتمام*9482*1193

سرخط اخبار جامعه