۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83303890
T T
۰ نفر

ناامنی، چرخ لنگ اقتصاد كسبه كابل را پنچر كرده است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83303890
ناامنی، چرخ لنگ اقتصاد كسبه كابل را پنچر كرده است

كابل - ایرنا - «كوچه مرغی ها» در شهر كابل پایتخت افغانستان كه روزگاری پر بود از گردشگران خارجی و مشتریانی كه برای خرید فرش و سنگ قیمتی و صنایع دستی به این بازار می آمدند ؛ این روزها تعطیل به نظر می رسد.

اغلب مغازه ها در این راسته از شهر كابل كه شماری از مالكانش اجاره های سنگین برای مغازه پرداخت می كنند، در طول روز خالی از مشتری است و در اصطلاح در این بازار 'مگس پر نمی زند'.
«محمد ابراهیم» كه در صنف حكاكان سنگ زینتی فعال است از نداشتن فروش و عدم حضور مشتریان در بازار سنگ های قیمتی ابراز نگرانی می كند.
وی می گوید در این بازار بیش از 450 نفر در كار حكاكی روی سنگ هستند اما نداشتن فروش، آینده این صنعت و افراد شاغل در آن را تهدید می كند.
«سردار ولی » مالك یك مغازه در كوچه مرغی هاست و در كار فروش عمده سنگ های قیمتی است.
این فعال در كار سنگ و معدن، عدم امنیت در كشور را در رونق فعالیت صنف خود دخیل می داند.
او می گوید: زمانی از سراسر دنیا برای خرید لاجرود به افغانستان می آمدند و ما در این بازار لاجورد را به قیمت بسیار بالا می فروختیم اما الان با ریزش 20 درصدی قیمت لاجورد ، مشتری هم نداریم .
به اعتقاد سردار ولی چنانچه این وضعیت ادامه یابد ممكن است فعالان این صنعت به فكر تغییر شغل بیافتند چرا كه معیشت زندگی آنان به خطر افتاده است.
«احمد ضیا» نیز كه در كوچه مرغی ها ، صاحب فروشگاه صنایع دستی است تاكید دارد به دلیل نداشتن فروش در پرداخت اجاره بهای فروشگاهش به مشكل برخورده است.
او تاكید دارد: اگرچه در افغانستان ناامنی وجود دارد اما در كابل به نسبت دیگر شهرها، امنیت بهتری است اما این رسانه های خارجی هستند كه نسبت به وضعیت واقعی كابل سیاه نمایی می كنند.
به اعتقاد احمد دستگاههای تبلیغاتی دولت باید در این زمینه فعال شوند و به گردشگران خارجی اطمینان دهند كه در كابل امنیت هست.
شواهد موجود نشان می دهد كه بازار كوچه مرغی ها در گذشته مملو از گردشگران خارجی بود اما بازدید خبرنگاران ایرنا در دو روز گذشته از این بازار حاكی از نبود مشتری و عدم حضور حتی به یك گردشگر خارجی است.
كارشناسان حوزه های گردشگری و صنایع دستی معتقدند برای یك گردشگر خارجی در وهله اول امنیت مقصد گردشگری مهم است اما متاسفانه مشكل امنیتی به شكل پراكنده در شهرهای افغانستان وجود دارد.
صاحبان كسب و كار در این بازار، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یكی از دلایل كاهش مشتری و فروش را به عامل مهم امنیت نسبت می دهند.

بر اساس اعلام مقام های امنیتی افغانستان، 21 نفر به اتهام جرایم سازمان ‌یافته طی هفته گذشته در كابل دستگیر شدند.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان امروز یك‌شنبه در یك نشست خبری گفت: این افراد در نواحی مختلف شهر كابل در جرایم گوناگون مانند قتل، سرقت مسلحانه و غارت و چپاول دست داشتند.
به گزارش ایرنا، به رغم تلاش نیروهای امنیتی در كابل ، جرایم سازمان یافته در پایتخت افغانستان روندی رو به رشد داشته است.
كارشناسان مسایل اجتماعی فاصله طبقاتی و بیكاری را از عوامل رشد ناهنجاری های اجتماعی در این شهر می دانند.
آساق*291*1518**

سرخط اخبار جهان