۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83303567
T T
۰ نفر

آغاز برداشت شكوفه بهار نارنج در گيلان

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83303567
آغاز برداشت شكوفه بهار نارنج در گيلان

رش - ايرنا - مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي گيلان از آغاز برداشت شكوفه بهار نارنج در استان خبر داد و پيش بيني كرد كه طي امسال، توليد اين محصول افزايش داشته باشد.

منوچهر پارسا فر روز يكشنبه در اين ارتباط به ايرنا افزود: برداشت شكوفه بهار نارنج از 11هزار و 120 هكتار باغ مركبات گيلان آغاز شده است.
وي ادامه داد: بر اساس پيش بيني ها ، باغداران گيلاني امسال 13 تن شكوفه بهار نارنج برداشت مي كنند.
به گفته پارسافر ، يك تن ديگر به توليد بهار نارنج در گيلان افزوده شده در حاليكه سال گذشته 12تن بهار نارنج در استان توليد شده بود.
وي دليل اين افزايش را توسعه سطح زيركشت و شرايط آب و هوايي مناسب براي توليد اين محصول ذكركرد.
به گفته مدير باغباني جهاد كشاورزي گيلان ، باغداران مركبات در استان سالانه با برداشت و فرآوري شكوفه هاي بهار نارنج بيش از 200 ميليارد ريال درآمد كسب مي‌كنند.
وي رودسر، لنگرود، املش، لاهيجان و تالش را مهمترين مناطق رويش شكوفه هاي بهار نارنج در گيلان معرفي كرد.
گلبرگ‌هاي ضخيم بهار نارنج، زبانه‌اي‌ شكل به رنگ سفيد متمايل به زرد است كه بر روي آنها حفره‌هاي ترشحي اسانس را به روشني مي‌توان ديد؛ گل‌ هاي نارنج در ايران به نام بهار نارنج مشهور بوده كه قسمت مهم موارد استفاده از آن است.
در ارديبهشت ماه گل‌ هاي بهار نارنج شكفته مي‌شوند و اين گل ها براي تهيه مربا، عرق، دم نوش و شربت استفاده مي گردد.
نارنج درختي است به ارتفاع چهار تا شش متر هميشه سبز، بدون كرك با ساقه‌اي داراي پوست تقريباً صاف متمايل به خاكستري؛ ‌برگ‌هاي پايا، متناوب با انتهاي نوك دار و كناره‌هاي دالبري‌ به رنگ سبز تيره و براق.
اين گياه بومي مناطق استوايي آسيا از جمله هند و چين است و در مناطق گرم و نيم‌گرم به خوبي رشد مي‌كند، در اسپانيا، جنوب آمريكا، كاليفرنيا، ‌برزيل، ايتاليا و همچنين در نقاطي از ايران از جمله استان‌هاي گيلان، مازندران، گلستان و فارس رويش دارد و امروزه به طور وسيع در ديگر مناطق مثل مديترانه كشت مي‌شود.
ميوه اين درخت داراي سطح پوست ميوه ناصاف و برجستگي‌هاي كوچك به رنگ زرد نارنجي و گوشت ترش و نسبتاً تلخ است.
گل‌هاي بهار نارنج به صورت منفرد و يا چندتايي در طول محور شاخه‌ها قرار گرفته‌اند. اين گل‌ها، معطر، ترد و شكننده و كاسه‌اي شكل با 5 لوب و جامي سفيدرنگ متشكل از 5 گلبرگ مي‌باشند.
مصرف بهار نارنج علاوه بر درمان بيماري هاي عصبي ، نشاط آور و آرام بخش است.
7296/2007/

سرخط اخبار استان‌ها