۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83303490
T T
۰ نفر

قرمزی آب دریاچه مهارلوی شیراز ناشی از جلبك بی خطر است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83303490
قرمزی آب دریاچه مهارلوی شیراز ناشی از جلبك بی خطر است

شیراز - ایرنا- معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: بر اثر رشد نوعی جلبك بی خطر برای محیط زیست موسوم به جلبك دونالیلا سالینا ‌(Dunaliella salina ) سطوح آب در دریاچه مهارلوی شیراز به رنگ قرمز در آمده است.

نبی الله مرادی، یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی به اشتباه قرمزی آب دریاچه مهارلو را ناشی از رشد كشند قرمز می دانند، كشند قرمز در آبهای آزاد و مناطقی از خلیج فارس رشد می كند و دریاچه مهارلو شرایط زیست كشند قرمز را ندارد.
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه كرد: جلبك دونالیلا سالینا نوعی ماده بتاكارتن ایجاد می كند كه موجب تغییر رنگ آب دریاچه می شود، بتاكارتن خطر اكولوژیك و زیست بوم ندارد و معمولا در فصول خاصی از سال این نوع جلبك شكوفا می شود.
مرادی با بیان اینكه شرایط برای زیست جلبك دونالیلا سالینا اكنون در دریاچه مهارلو مساعد است گفت: شوری زیاد آب و نور فراوان عامل اصلی زیست این نوع جلبك است و احتمالا تا یكی دو ماه آینده همچنان برخی از سطوح دریاچه مهارلو به رنگ قرمز باشد.
وی بیان كرد: مقایسه جلبك دونالیلا سالینا با كشند قرمز بسیار متفاوت است ، كشند های قرمز سطوح آب را به كلی می پوشانند و مانع از زیست جانواران آبزی می گردند در حالی كه در دریاچه مهارلو هر چند جانوران آبزی چندانی زیست نمی كنند اما این اتفاق هم هیچگاه روی نمی دهد.
برخی تحقیقات علمی پرورش جلبك دونالیلا سالینا در دریاچه هایی مانند مهارلو ، دریاچه نمك قم و دریاچه ارومیه را فرصتی برای استفاده از منابع مهم تولید كننده بتاكاروتن، حاصل از جلبك سبز تك سلولی دونالیلا می دانند.
در این تحقیقات علمی عنوان شده كه دریاچه های نمكی فوق اشباع می تواند منبع اصلی تولید بتاكارتن باشد و تولید تجاری این جلبك را میسر كرده است.
دریاچه مهارلو یا نمك در شرق شیراز واقع شده است.
6113 /1876
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه