۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83301917
T T
۰ نفر
اجازه ورود به دام هاي غيرمجاز به مراتع استان را نخواهيم داد

كرج - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز تاكيد كرد كه اجازه ورود به دام هاي غيرمجاز به مراتع استان را نخواهيم داد.

به گزارش ايرنا، حامد فرضي روز شنبه در نشست هماهنگي و برنامه ريزي مشترك مديريت چرا و كنترل دام استان البرز با استان هاي همجوار شامل استان هاي مازندران، مركزي، تهران، قزوين، افزود: يكي از ملزومات براي حفظ منابع طبيعي مديريت مراتع است و با مديريت صحيح مراتع مي توانيم نقش بسزايي در حفظ مراتع داشته باشيم.
وي اظهار داشت: استان البرز به جهت شرايط خاص جغرافيايي از لحاظ مساحت كمترين مساحت را در كشور دارد به طوريكه مساحت استان 517 هزار هكتار است كه از اين ميزان حدود 440 هزار هكتار را اراضي ملي تشكيل مي دهد.
وي گفت: 375 هزار هكتار وسعت اراضي مرتعي استان است كه اهميت كار را براي مديريت اين عرصه ها دوچندان مي كند.
فرضي بيان داشت: در سال 94 كاري آغاز شد كه البرز به عنوان استان پايلوت در مديريت چرا در بين استان هاي همجوار انتخاب شد زيرا تخريب پوشش گياهي را به شدت زياد در عرصه هاي مرتعي استان شاهد بوديم.
وي افزود: از طرفي مصوبه شوراي امنيت ملي را در مميزي مراتع و كنترل دام را داشتيم كه اين وظيفه به عهده منابع طبيعي گذاشته شده بود كه كمك دستگاه هاي ديگر را نيزنياز داشت.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز ادامه داد: همچنين با موضوع تعيين تكليف مراتع روبرو بوديم زيرا عمده مراتع، شورايي هستند كه در دهه 60 مميزي آن صورت گرفته بود.
وي گفت: در آن سال ها شرايط پوشش گياهي با اكنون فرق داشته كه اكنون براي مميزي مراتع و خروج و ورود دام به اين عرصه ها بايد اقداماتي صورت گيرد.
فرضي افزود: در اين مسير گام هايي برداشته شده است كه در بحث كنترل دام بين استان هاي مبدا و استان مقصد همواره اين همفكري وجود داشته است.
وي تصريح كرد: نتيجه اين همفكري و تعامل ظرفيتي است كه اكنون از لحاط تعداد دام در مراتع ديده مي شود كه به طور كامل متعادل است كه نتيجه اقدامات بسيار مناسب در هماهنگي و تلاش مضاعف در كنترل و همراهي مردم است.
وي اظهار داشت: يكي از مشكلات در اين راه كمبود منابع مالي و نيروي انساني بوده كه براي رسيدن به اهداف تمام بخش هاي مرتبط همچون سمن ها؛ همياران طبيعت، تشكل ها و انجمن صنفي همراهي خوبي داشته اند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز اضافه كرد: اعتقاد بر اين است كه براي كنترل روان آب و كاهش مخاطرات سيل اگر در سر منشاء حوضه هاي آبخيز اقدامات لازم را در حداقل رساني روند سيل داشته باشند، مخاطرات و آسيب ها كاهش مي يابد.
وي گفت: اگر مراتع خوبي در بالادست داشته باشيم ساخت سازه هاي آبخيزداري با منابع اعتباري سنگين در پايين دست به حداقل مي رسد.
فرضي تصريح كرد: همياران طبيعت، دهياران و شوراهاي اسلامي در سنوات اخير نسبت به وضعيت پوشش گياهي مراتع خود حساس بوده اند و در صورت مشاهده دام در مراتع نسبت به بررسي مجوزهاي صادره اقدام كرده اند.
وي با بيان اينكه كاهش مخاطرات سيل يكي از پيامدهاي كنترل دام است، افزود: در ابتداي سال جاري مشكلات بسيار عديده اي را از لحاظ سيل داشتيم ليكن بارش ها موجب احياي تالاب ها و عرصه هاي طبيعي كشور شد.
اين مسئول ادامه داد: در لرستان بحث فرسايش و رسوب خاكي را داشتيم كه خاك با ارزشي بود زيرا خاك سطحي بوده خاستگاه و بستر توسعه ي پوشش گياهي است و اين وقايع زنگ خطري براي ما است كه در حفاظت خاك بايد جدي بود.
وي گفت: به همين منظور مديريت فني البرز در كنترل چرا از ابتداي سال فعال شده و با مشاركت تعدادي از دستگاه ها مانند محيط زيست، جهاد كشاورزي، نيروي انتظامي و... كميته تشكيل شده است.
فرضي افزود: براي اجراي طرح هاي مرتع طي سال هاي گذشته با كمبود اعتبار شديدي روبرو بوديم و تامين اين اعتبارات از خزانه بسيار سخت بود كه سعي كرديم از تمام ظرفيت هاي موجود استفاده كنيم به طوريكه بعضي از مواقع از اعتبار دامنه جنوبي و يا اعتبارات بحران استفاده كرديم.
وي از همياران طبيعت و ساكنان حوضه هاي آبخيزخواست در صورت مشاهده دام غيرمجاز در استان با شماره تلفن 1504 (شماره امداد و نجات جنگل و مرتع) تماس بگيرند.
وي همچنين از دهياران و شوراهاي اسلامي روستاهاي مجاور اراضي ملي خواست تا اطلاعات لازم در خصوص مجوزهاي دام را كسب كرده و در صورت مشاهده دام در مراتع مجوزهاي آن را رويت كنند.
وي گفت: همچنين در صورت اطمينان از داشتن مجوز ورود و زمان حضور در مراتع، خدمتگذاران عرصه حفاظت از منابع ملي را ياري كنند.

***خطر جدي آتش سوزي مراتع در پيش رو
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز يكي از چالش هاي جدي سال جاري را خطر آتش سوزي مراتع عنوان كرد و گفت: بارش هاي مناسب سال جاري موجب تقويت و پوشش گياهي بسيار شده كه يكي از دغدغه ها در اواخر تابستان و اوايل پاييز تهديد آتش سوزي است.
وي بيان داشت: اعتباراتي به اين بخش براي خريد ابزار و ادوات لازم اختصاص يافته است كه اين ادوات در اختيار شوراها قرارداده مي شود تا در صورت وقوع آتش سوزي در مراتع، با اقدام به موقع توسط مردم محلي و همياران طبيعت، هر چه بيشتر سطح حريق ها كاهش يابد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز تاكيد كرد كه با توجه به وضعيت پوشش گياهي مناسب در مراتع نيازمند حساسيت همه مردم در خصوص آتش سوزي در عرصه هاي طبيعي هستيم تا در صورت مشاهده آتش سوزي در اسرع وقت نسبت به اطفاء آن اقدام كرده و موضوع را به شماره 1504 اطلاع دهند.
در اين نشست فرماندهان يگان هاي حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري استان هاي همجوار و نمايندگان اين ادارات كل به بررسي وضعيت مراتع و اقدامات هماهنگي پرداختند.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها