۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 83301863
T T
۰ نفر

تولید علوفه در كشور 3.5 میلیون تن افزایش یافت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 83301863
تولید علوفه در كشور 3.5 میلیون تن افزایش یافت

زاهدان- ایرنا- مدیركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: تولید علوفه در كشور با توجه به افزایش میزان بارشها در سالجاری نسبت به چند سال اخیر حدود 3.5 میلیون تن افزایش یافت و به بیش از 11 میلیون تن رسید.

ترحم بهزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زاهدان اظهار داشت: تولید دراز مدت در حوزه علوفه 10.7 میلیون تن بود كه با توجه به خشكسالی های اخیر این رقم به 8.3 میلیون تن رسید اما با توجه به افزایش میزان بارش باران در سالجاری این رقم حدود 3.5 میلیون تن افزایش یافت و به بیش از 11 میلیون تن رسید كه از میزان تولید دراز مدت نیز بیشتر شده است.
وی با بیان اینكه هر یك میلی متر بارش موجب افزایش یك كیلوگرم علوفه در هكتار عرصه مرتعی می شود، افزود: هزار و 870 میلیارد تومان اعتبار در حوزه مراتع كشور در نظر گرفته شده كه 148 میلیارد تومان از این اعتبار سهم سیستان و بلوچستان است.
مدیركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به ورود سیلاب به شمال سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به حجم ورودی آب به سیستان كار تهیه و توزیع بذر در مراتع این منطقه آغاز شد.
وی تصریح كرد: سه هزار و 500 كیلوگرم بذر برای مراتع سیستان در نظر گرفته شده كه هزار و 500 كیلو گرم آن بذر تاغ، 500 كیلوگرم آتاروپن كالینز، 200 كیلوگرم هامارا و هزار و 300 كیلوگرم خارشتر است.
بهزاد ادامه داد: همچنین 20 هزار قلمه گز برای مراتع سیستان در نظر گرفته شده كه در صورت ضرورت در بخش های مختلف این منطقه كاشت می شود.
وی افزود: 26 هزار هكتار پخش سیلاب در منطقه سیستان در نظر گرفته شده كه 12 هزار هكتار آن انجام و با توجه به اهمیت این كار در حوزه پوشش مرتع و تثبت شن های روان بقیه كار نیز انجام خواهد داشت.
مدیركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور اظهار داشت: بحث حریق یكی دیگر از نگرانی های ما در حوزه مراتع است كه در این راستا 13 بند در چگونگی اطفای حریق و مواردی كه در این باره باید رعایت شود مطرح و به استانهای كشور ابلاغ شده تا با یك برنامه ریزی مناسب دیگر شاهد حریق در مراتع نباشیم.
وی با بیان اینكه به منظور كاهش اثرات سیل و خشكسالی در مراتع برنامه ای با اعتباری سه ساله تدوین و ابلاغ شده است، افزود: در قالب این طرح قرار است در سه میلیون و 100 هزار هكتار از مراتع كشور با استفاده از كارهای بیولوژیكی، بیومكانیكی و مدیریتی و در 50 میلیون هكتار نیز از طریق ساماندهی چرای دام و كنترل چرا از اثرات مخرب سیل و خشكسالی جلوگیری شود.
بهزاد در حوزه گیاهان دارویی نیز گفت: در آمد حوزه گیاهان دارویی اگر به آن توجه ویژه شود از درآمد نفت نیز بالاتر است.
وی ادامه داد: هر ساله در حوزه گیاهان دارویی سیاست جهان دارویی در كشور وجود دارد كه با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارش منطقه تنظیم و به استانها ابلاغ می شود.
مدیركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: كارهای بسیار و جمع بندی هایی در این حوزه انجام شده كه تا پایان اردیبهشت به استانهای كشور در خصوص چگونگی بهره برداری از مراتع ابلاغ می شود.
وی در حوزه فرآوری و بسته بندی محصولات گیاهی نیز گفت: برنامه های مناسبی در این زمینه در دستور كار قرار دارد و كمك های اعتباری و فنی خوبی نیز در نظر گرفته شده است.
بهزاد گفت: با توجه به اعتبار لحاظ شده برنامه های بسیاری در پروژه های بیولوژیكی، بیومكانیكی و مدیریتی در دستور كار است كه ان شاالله انجام خواهد شد.
وی به حمله ملخ های صحرایی به مراتع كشور نیز اشاره كرد و گفت: 6 استان كشور در این حوزه مورد حمله ملخ ها قرار گرفته اند كه با این استانها در حوزه میزان خسارات و كارهای انجام شده در مدیریت این مشكل مكاتباتی انجام اما تاكنون گزارشی از میزان خسارات وارده به مراتع این استانها به این سازمان ارسال نشده است.
مدیركل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور خاطر نشان كرد: اعتباری در این باره در نظر گرفته شده كه در صورت اعلام خسارت وارد شده، پرداخت خواهد شد.
9914*3213**6081
۰ نفر