۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۳
کد خبر: 83301728
T T
۰ نفر
تحلیلگر آمریكایی: ترامپ با ابزار فشار بر ایران تجارت می كند

نیویورك - ایرنا - عضو ارشد اندیشكده شورای آتلانتیك معتقد است، 'دونالد ترامپ' تاجری است كه با ابزار فشار به ایران برای پیشبرد اهداف خود در داخل و خارج سود می برد و نیز درصد جلب حمایت نو محافظه كاران و یهودیان طرفدار اسراییل در آمریكا و نیز اسراییل، عربستان و امارات است.

'باربارا اسلاوین' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اظهارات اخیر 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تاثیر 'تیم ب' بر ترامپ افزود: ترامپ بدنبال جنگ نیست، اما با فشار به ایران در داخل رای جمع می كند.
وی درباره پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریكا هم اظهار كرد: این گامی مهم و ضروری است. به نظر من، نباید كانال های ارتباط میان دو كشور قطع شود. گفت وگو و دیپلماسی میان دو طرف باید ادامه یابد.
این تحلیلگر مسایل بین المللی ادامه داد: ترامپ به آزاد كردن زندانی ها علاقه دارد و برای او از منظر داخلی وجهه ایجاد می كند. حتی به نظر من این كار باید به سمت گفت وگوهای فراگیر حركت كند. رییس جمهوری ایران گفته كه در گذشته ترامپ درخواست ملاقات با وی را داشته است.
اسلاوین اضافه كرد: فكر می كنم آقای روحانی در ماه سپتامبر كه به مجمع عمومی می رود، ایده دیدار با ترامپ را مد نظر قرار دهد. ترامپ به این ملاقات علاقه مند است اما با توجه به فشارها به ایران، انجام این كار برای روحانی دشوار خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال كه در این دیدار چه سودی وجود دارد؛ ترامپ اهل مذاكره جدی نیست و به طور مثال، با وجود دیدار سران، تحریم های كره شمالی را بر نداشته است، گفت: درست است اما به تحریم های كره شمالی چیزی نیافزود. با توجه به فشارها به ایران، نباید از این گزینه دوری كرد.

** سخنان ظریف هوشمندانه بود
این كارشناس سیاسی با تایید سخنان وزیر امور خارجه ایران درباره عدم تمایل ترامپ برای یك درگیری نظامی دیگر در خاورمیانه گفت: سخنان وزیر امور خارجه ایران با فاكس نیوز درباره تمایز 'تیم ب' و ترامپ هوشمندانه بود.
اسلاوین افزود: فاكس نیوز، شبكه مورد علاقه ترامپ است و او برنامه های این شبكه را می بیند. سخنان ظریف هوشمندانه مطرح شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه اگر مصلحت داخلی ترامپ پرهیز از جنگ باشد، چرا جنگ طلب هایی همچون 'جان بولتون' را به دور خود جمع كرده است، گفت: جان بولتون، سیاستمداری مكار و زرنگ است كه خوب می داند چگونه با ترامپ همراه شود.
اسلاوین ادامه داد: بولتون بر خلاف پیشینان خود همچون 'مك مستر'، ترامپ را به چالش نمی كشد و او را عصبانی نمی كند. مك مستر بارها جلوی ترامپ ایستاده بود اما بولتون این كار را نمی كند و در مقابل برنامه های او را در سطح اداری به پیش می برد. وی به شدت دیدگاه ضد ایرانی دارد و متاسفانه می داند، چگونه با ترامپ كنار بیاید.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر به نیویورك، در اندیشكده انجمن آسیایی و همچنین گفت وگو با رسانه های مختلف، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده كل نیروهای مسلح امارات متحده عربی را 'تیم ب' و تحریك كننده دونالد ترامپ' نامید.
به گفته ظریف، 'تیم ب' می خواهد ترامپ را بر خلاف وعده های انتخاباتیش، به سوی یك درگیری بكشاند.
اروپام ** م.ع ** 1429 ** 1071

سرخط اخبار جهان