۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۱۹
کد خبر: 83301618
T T
۰ نفر
برنامه ریزی هوشمندانه برای استفاده دانش آموزان ازتكنولوژی ضروری است

سنندج - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند رو به رشد تكنولوژی و گرایش دانش آموزان به آن، گفت: سیاست وزارتخانه و معاونت آموزش ابتدایی كاهش تاثیرات تكنولوژی بر دانش آموزان از طریق برنامه ها ‌و تكالیف مهارتی است.

رضوان حكیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اگر برای استفاده دانش آموزان از تكنولوژی برنامه ای نداشته باشیم و مواجهه ما هوشمندانه نباشد، ممكن است جذابیت های فضای مجازی كودكان را نسبت به یادگیری و فراگیری مهارت هایی كه در مدارس مورد نیاز است دلسرد كند.
وی افزود: براساس سند تحول بنیادین و باتوجه به تاكیدی كه بر تنوع بخشی به محیط های یادگیری و منابع یادگیری شده وجود دارد، سیاستی كه وزارتخانه و معاونت ابتدایی دنبال می كند این است كه از طریق تكالیف مهارتی و فعالیت های عملی و دست ورزی و از طریق بازی و یادگیری فضایی فراهم كند تا نگرانی هایی كه تاثیر تكنولوژی بر بچه ها دارد را كم رنگ كند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: هر چقدر بچه ها بتوانند از طریق فعالیت كردن و دست ورزی چیزهای جدیدتری یاد بگیرند، یادگیری عمیق تر و پایدارتری خواهند داشت.
وی اظهار داشت: سیاست های اعمال شده و تجربه برنامه هایی كه تاكنون انجام شده است نشان می دهد توانسته ایم تا حدودی تهدیدات تكنولوژی را با این نوع سیاست ها كاهش دهیم.
حكیم زاده افزود: همچنین در راستای انس گرفتن بچه ها با كتاب كه یكی از ضروریات برای پرورش قوه تخیل و خلاقیت آنها است، پروژه عید و داستان را اجرایی شد تا بچه ها بتوانند نوشته خلاق و قصه گویی را یاد بگیرند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه تمام این فعالیت ها مبتنی بر خلاقیت است كمك می كند بچه ها از دنیای مجازی فاصله گرفته و بتوانند دوباره با كتاب انس بگیرند و از طریق فعالیت هایی كه انجام می دهند، هم مهارت های نوشتن و خواندن را تقویت كرده و هم بتوانند از پیام های تربیتی كه در قصه ها هست بهره بگیرند.

** تخصص لازمه كار معلمان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان بخصوص آموزگاران ابتدایی بخاطر اینكه پایه های اولیه شخصیت كودكان را شكل می دهند و مهارت های اساسی را به بچه ها یاد می دهند كار بسیار دشواری بر عهده دارند.
وی افزود: در همه دنیا این امر پذیرفته شده كه كار معلمی بسیار ارزشمند و در عین حال دشوار و تخصصی است و هر چقدر كه سن بچه ها پایین تر باشد كار سخت تر است و دشواری های بیشتری دارد بنابراین آنچه در این زمینه مهم است داشتن نگاه تخصصی است.
حكیم زاده بیان كرد: تعلیم و تربیت یك علم است و از منظر علم تعلیم و تربیت، معلمی كردن شغل تخصصی است كه افراد باید آمادگی های لازم را كسب كنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر كشورهایی كه در امر آموزش پیشرو هستند اهمیت خاصی به آموزش در دوران كودكی می دهند و سیاست گذاری ها به این سمت پیش می رود كه این اهمیت به دوره پیش دبستانی تعمیم یابد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: كشور ما نیز تاجایی كه به سیاست های كلان مربوط می شود در زمینه افزایش پوشش تحصیلی دستاورد های خوبی داشته و این مهم به همت معلمان حاصل شده است.
وی تاكید كرد: تلاش می شود با توجه به اهمیت كاری كه آموزگاران ابتدایی دارند در برنامه هایی كه برای رتبه بندی معلمان انجام می شود سختی كار آنان ملاحظه شود.
وی اظهار داشت: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اشاره كرده اند جایگاه معلمان یك جایگاه تمدن ساز است و در همه كشورها معلمان بخصوص معلمان سال های اولیه كودكی ازقدر، ارزش و منزلت بالایی در جامعه برخوردارند.
12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در تقویم كشورمان به عنوان روز معلم نامگذاری شده است و 12تا 18 اردیبهشت هفته معلم است.
7348 / 3034
۰ نفر